• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (Jag betalar!)
    PH76 skrev 2018-04-26 10:40:39 följande:

Är det inte jäkligt enkelt? Den som bjuder ut på dejt betalar.

Men en dejt är inte alltid den ena eller andra bjuder ut, utan det kan vara en träff man kommer överens om båda två.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 10:53:26 följande:
    Håller med helt. Bjuder jag ut nånågon och sedan vill dela notan skulle jag skämmas ögonen ur mig.
    Det finns ingen som sagt något annat i denna tråden.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 10:50:17 följande:
    De har "gentleman" som preferens för att mannen ska vara intressant att gå vidare med. Det är inte samma sak som att sitta där och kräva att han betalar.
    De skriver i stil med att om han inte betalar så är han inte gentleman och då blir det ingen nästa dejt. Det är ett krav för mig. "Han ska betala" är det inget krav? Hur definierar du krav?
  • zdudmwml
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 11:26:02 följande:
    Ja och det är ditt val att ha den preferensen.

Skulle du även skämmas om jag bjöd hem dig och inte lät dig betala för maten?
    Självklart är det mitt eget val och inte ditt som styr hur jag agerar.

Tråden handlar om dejting och det var vad jag svarade på. Hur jag agerar om du bjuder hem mig beror på en mängd olika faktorer. Det går alltså inte att generalisera på det sätt din frågeställning kräver.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 11:31:58 följande:

De skriver i stil med att om han inte betalar så är han inte gentleman och då blir det ingen nästa dejt. Det är ett krav för mig. "Han ska betala" är det inget krav? Hur definierar du krav?

Kräver gör hon om hon till honom framför kravet att han ska betala, antingen på dejten eller innan ställer det som ett villkor för att hon ska följa med.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 11:36:17 följande:

Självklart är det mitt eget val och inte ditt som styr hur jag agerar.

Tråden handlar om dejting och det var vad jag svarade på. Hur jag agerar om du bjuder hem mig beror på en mängd olika faktorer. Det går alltså inte att generalisera på det sätt din frågeställning kräver.

Dit jag ville komma var att jag har svärt att förstå varför man skulle skämmas för att bli bjuden på middag, om jag bjuder dig med ett romantiskt intresse betyder inte att jag ser ner på dig eller tänker att du inte är kapabel att betala din egen mat.

Bjuder jag så är det självklart jag betalar, skulle insistera med hänvisning att det var ju jag som bjöd ut dig, men är du väldigt envis så får du väl betala då skulle inte tvinga på en bjudning.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 11:41:50 följande:
    Kräver gör hon om hon till honom framför kravet att han ska betala, antingen på dejten eller innan ställer det som ett villkor för att hon ska följa med.
    Jo det räknas ändå som ett krav från hennes sida, han behöver inte veta om det.

T ex en person kanske har ett krav att dejten inte ska röka, men ibland kanske du inte vet om det innan dejten och det är inget du frågar honom heller av ren hyfs. Men likväl är det ett krav och när middagen är slut så tar han fram cigaretten och då är det ungefär som de som vill att han ska betala, det märks inte förrän på slutet. Men det är ju ändå ett krav och en dealbreaker för vissa.

• Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 11:50:45 följande:
    Dit jag ville komma var att jag har svärt att förstå varför man skulle skämmas för att bli bjuden på middag, om jag bjuder dig med ett romantiskt intresse betyder inte att jag ser ner på dig eller tänker att du inte är kapabel att betala din egen mat.

Bjuder jag så är det självklart jag betalar, skulle insistera med hänvisning att det var ju jag som bjöd ut dig, men är du väldigt envis så får du väl betala då skulle inte tvinga på en bjudning.
    Utgår du från att alla dejter är en bjudning från den ena parten?
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:02:17 följande:

Jo det räknas ändå som ett krav från hennes sida, han behöver inte veta om det.

T ex en person kanske har ett krav att dejten inte ska röka, men ibland kanske du inte vet om det innan dejten och det är inget du frågar honom heller av ren hyfs. Men likväl är det ett krav och när middagen är slut så tar han fram cigaretten och då är det ungefär som de som vill att han ska betala, det märks inte förrän på slutet. Men det är ju ändå ett krav och en dealbreaker för vissa.

Du pratar om preferenser, det betyder inte att hon faktiskt kräver att mannen hon varit på EN dejt med ska betala eller vara ickerökare.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:03:23 följande:

Utgår du från att alla dejter är en bjudning från den ena parten?

Nej det kan väl vara som du skrev också att man gemensamt kommer fram till det, på något sätt.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?