• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (klurig)

Men hur är detta svårt?

Om man inte bjuder så använder man inte det ordet. Då säger man:

Ska vi gå ut och äta en middag tillsammans?

Då hade i alla fall inte jag förväntat mig att bli bjuden.

• Tom Araya
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-22 20:50:12 följande:

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

Jag tycker inte att mannen ska betala för kvinnan. Jag skulle nog tappa intresset för kvinnan om hon förväntade sig det.

Jag betalar dock gärna för fika, mat, aktivitet e.t.c. för oss båda vid en dejt, om jag har råd. Jag ska ha möjligheten att göra det valet själv.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (klurig) skrev 2021-08-18 06:55:56 följande:
    Men hur är detta svårt?

Samma här
  • Anonym (Spadrottning)
    Anonym (klurig) skrev 2021-08-18 06:55:56 följande:

Men hur är detta svårt?

+1
  • Anonym (Afghanen)

ja, mannen betalar..

• Anonym (OldFashion)

Jag (man) skulle betala notan. Jag vill att min dejt skall ha en bra stund med mig. Men om hon propsar på att dela så är det helt ok för mig. Eller så kan hon tex betala för kaffe/drink efteråt el något. 

Det där med att mannen förväntar sig få sex om han betalar notan är det väl ingen som anser längre?

• Anonym (XY)

Om jag *bjuder* på middag, naturligtvis så betalar jag.

Om vi bestämmer att vi skall mötas på en restaurang så kan jag erbjuda mig att ta notan men jag utgår från att hon är beredd på att betala själv innan jag frågar.

Det är dessutom så att en del insisterar på att betala för sig själv vilket jag naturligtvis respekterar.

• PH76

Den som bjuder den andra på middag bör väl rimligtvis betala, oavsett kön. eller?

• Anonym (Spadrottning)
    PH76 skrev 2021-08-20 12:27:58 följande:

Den som bjuder den andra på middag bör väl rimligtvis betala, oavsett kön. eller?

Ja annars är det ju inte att bjuda
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?