Inlägg från: Anonym (Jag betalar!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Anonym (Jag betalar!)
    micromat skrev 2018-04-22 22:29:06 följande:

När jag hade min senaste första dejt (i början av året) betalade jag, jag är tjej/kvinna

Varför gjorde du det?
  • Anonym (Jag betalar!)
    Anonym (B) skrev 2018-04-23 09:16:07 följande:

Logiken är bland annat att den som bjuder väljer oftast ställe ( prisklass ). Så den som är bjuden slipper oroa sig om att hen måste äta nudlar resten av månaden. Jag betalar när jag bjuder någon , oavsett kön , läggning , syfte med umgänget. Värsta jag vet är snåla människor som börjar räkna kronor och ören vid restaurangsbordet...
    Om någon BJUDER ut någon annan så är det självklart att denne betalar för den andre. Det finns det nog ingen som protesterar mot.
  • Anonym (Jag betalar!)

Han bjuder dig på en middag =  han betalar hela kalaset
    Ni kommer båda överens om att gå ut och äta tillsammans = förvänta dig inte att han kommer betala för dig bara för att du är kvinna.

• Anonym (Jag betalar!)
    Anonym (Amy) skrev 2018-04-23 09:56:11 följande:
    Exakt.
    Men du glömde alternativet.
    Hon bjuder dig på middag = hon betalar hela kalaset.
    Likaväl som en man kan bjuda en kvinna kan en kvinna bjuda en man. 
    Jo hon kan, men det sker sällan då det finns en norm att det är mannen som ska fråga kvinnan om en dejt. Jag tror aldrig jag varit med om eller sett eller hört om att en kvinna betalat för mannen på en första dejt.

Vill vi uppnå jämställdhet så ska båda parterna förvänta att var och en ska betala, oavsett om den ene eller andre initierade dejten.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Nimzay skrev 2018-04-23 10:15:47 följande:
    Det kan ju förstås också vara ett alternativ att det som har det bäst ekonomiskt ställt betalar för båda. Och att samma sak i så fall gäller oavsett ifall mannen eller kvinnan är rikast - alltså den rikaste betalar oavsett om denne är man eller kvinna. Rimligt tänker jag, fast då återstår ju förstås frågan huruvida den som har det sämst ekonomiskt ställt känner sig bekväm med detta...
    Jovisst, men det borde ändå inte vara något man ska räkna med. Om den ena vet att den andra har dålig ekonomi så tycker jag det är artigt att betala för middagen ifall det är en dyr middag. Däremot om de är ute och tar en fika så kan det uppfattas som nedvärderande att betala för den andre tycker jag, då det handlar om så lite pengar.

Jag tänker också att om man betalar för någon annan så hamnar den andre i en slags osynlig skuld till den som betalade, och man vet sällan om den som betalade gjorde det för att vara snäll och generös, för att han följer den klassiska normen eller för att han faktiskt förväntar sig något i gengäld (vad nu det kan vara...). 
  • Anonym (Jag betalar!)
    Anonym (Mannen) skrev 2018-04-23 10:27:38 följande:

Om jag bjuder ut någon på en fika eller bio eller en middag (eller whatever) så visst! Då är det ju självklart att jag betalar naturligtvis. För då har ju Jag bjudit.... (Och tjejen ju då har tackat ja till att bli medbjuden så att säga). Då skulle jag betala såklart.

Om tjejen vid själva betalningen sen insisterar på att få betala sin del så skulle jag ju ärligt talat inte förbjuda henne att göra det. Men jag skulle ta det som ett tecken på att hon inte var intresserad av nåt mer.

Men om vi båda känner varandra lite bättre, till exempel att man är kursare eller jobbar ihop, och vi gemensamt kommer fram till att vi kanske kunde gå och ta en kaffe lite sådär vardagligt, så tycker jag att då kan man väl betala var för sig. Jag brukade fika med en tjejkompis på jobbet för några år sen. Helt vänskapligt bara. Då blev det naturligt att man betalade var annan gång.

Ja precis. Man måste ju notera ordet bjuda, om man inte sagt att man bjuder den andra så är det inte att förvänta att den andra ska betala för en. 
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 10:49:59 följande:
    men den gamla normen att det är just mannen som ska fråga kvinnan om en dejt acepterar du? Var är jämställdhetstänket du verkar sträva efter? om du menar allvar med att vägra traditionella förväntningar på mannen alltså.
    Absolut inte!
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 13:45:23 följande:
    Vilket av det jag skrev är absolut inte?
    Att jag accepterar den gamla normen att män ska fråga ut kvinnor.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 14:47:00 följande:
    Men då blir det ju ändå jämt. Om du inte accepterar att fråga en kvinna så behöver du ju heller inte betala för hennes mat.
    Men om jag frågar en kvinna om hon vill gå ut och äta med mig, så betyder inte det att jag ska betala för hennes mat. Om jag säger att jag vill bjuda dig på middag så betyder det att jag ska betala för maten. Ganska enkelt tycker jag.

Ibland bjuder jag på maten, det kan vara skoj att få göra det, men hon ska då inte förvänta sig att bara för att hon är kvinna så ska hon få maten gratis.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?