Nimzay skrev 2018-04-23 10:15:47 följande:
Det kan ju förstås också vara ett alternativ att det som har det bäst ekonomiskt ställt betalar för båda. Och att samma sak i så fall gäller oavsett ifall mannen eller kvinnan är rikast - alltså den rikaste betalar oavsett om denne är man eller kvinna. Rimligt tänker jag, fast då återstår ju förstås frågan huruvida den som har det sämst ekonomiskt ställt känner sig bekväm med detta...
Jovisst, men det borde ändå inte vara något man ska räkna med. Om den ena vet att den andra har dålig ekonomi så tycker jag det är artigt att betala för middagen ifall det är en dyr middag. Däremot om de är ute och tar en fika så kan det uppfattas som nedvärderande att betala för den andre tycker jag, då det handlar om så lite pengar.
Jag tänker också att om man betalar för någon annan så hamnar den andre i en slags osynlig skuld till den som betalade, och man vet sällan om den som betalade gjorde det för att vara snäll och generös, för att han följer den klassiska normen eller för att han faktiskt förväntar sig något i gengäld (vad nu det kan vara...).