• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 12:05:31 följande:

Jaha. Då har jag noterat att du inte förstår det.

Och jag noterar att du inte verkar speciellt pigg på att utveckla eller förklara hur du kommit fram till din inställning.

Skam är visserligen en känsla och känslor kan inte alltid förklaras eller vara rationella.
  • zdudmwml
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:18:02 följande:
    Och jag noterar att du inte verkar speciellt pigg på att utveckla eller förklara hur du kommit fram till din inställning.

Skam är visserligen en känsla och känslor kan inte alltid förklaras eller vara rationella.
    Jag har förklarat. Att du inte verkar förstå eller acceptera är ett problem som ligger hos dig och inte något jag kan hjälpa dig med.
  • Mella-Bella
    zdudmwml skrev 2018-04-26 12:22:29 följande:

Jag har förklarat. Att du inte verkar förstå eller acceptera är ett problem som ligger hos dig och inte något jag kan hjälpa dig med.

Nej du förklarade inte hur det kommer sig att du känner skam. Du skrev nåt nedlåtande om män som insisterar på att bjuda, hur det relaterar till din skam skrev du inget om.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:09:43 följande:
    Du pratar om preferenser, det betyder inte att hon faktiskt kräver att mannen hon varit på EN dejt med ska betala eller vara ickerökare.
    Men de är ju flera som skriver ungefär "Han ska betala på första dejten", betyder inte det att han ska betala då enligt dig? Eller "Om han inte betalar så blir det ingen andra dejt", det låter som ett krav i mina öron.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:12:12 följande:
    Nej det kan väl vara som du skrev också att man gemensamt kommer fram till det, på något sätt.
    Det är väldigt vanligt idag att man gör så.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:44:18 följande:

Men de är ju flera som skriver ungefär "Han ska betala på första dejten", betyder inte det att han ska betala då enligt dig? Eller "Om han inte betalar så blir det ingen andra dejt", det låter som ett krav i mina öron.

Hur ska hon kunna kräva det av honom om hon inte framför kravet?
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 12:45:11 följande:

Det är väldigt vanligt idag att man gör så.

Ok, ja då verkar det logiskt att man delar.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:54:22 följande:
    Hur ska hon kunna kräva det av honom om hon inte framför kravet?
    Om hon inte vill fortsätta dejta en man som inte betalar på första dejten, då är det ett krav för att få fortsätta dejta. Spelar ingen roll om han vet om det eller inte.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-26 13:30:49 följande:

Om hon inte vill fortsätta dejta en man som inte betalar på första dejten, då är det ett krav för att få fortsätta dejta. Spelar ingen roll om han vet om det eller inte.

Fortfarande kräver hon inte att han verkligen betalar. Krav som ska uppfyllas för att personen ska vara intressant att gå vidare med har nog de flesta. Det betyder inte att man kräver att en person på första dejten måste vara tex ickerökare, rolig, kvicktänkt, underhållande eller vad det nu kan vara.
  • zdudmwml
    Mella-Bella skrev 2018-04-26 12:33:34 följande:
    Nej du förklarade inte hur det kommer sig att du känner skam. Du skrev nåt nedlåtande om män som insisterar på att bjuda, hur det relaterar till din skam skrev du inget om.
    Jag har som sagt redan förklarat.
    Att du inte accepterar svaret och vill ha en ingående studie är något helt annat som jag inte vare sig vill eller kan vara dig behjälplig med.
Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?