enola skrev 2018-04-27 09:08:56 följande:
Jag skullen gärna bjuda ut en annan kvinna och betala för maten, om jag vågade då. Bjuda ut en man har jag som kvinna gjort, och även tvärtom. Det är trevligt att kunna bjuda och bli bjuden utan att någon av oss behöver bli kränkt av det eller fundera över politiska perspektiv som eventuellt skulle kunna tillämpas.
Det är det jag menar. Varför ska det vara en självklarhet att mannen ska betala? Bjuder man ut någon på dejt, det vill säga, "får jag bjuda dig på middag/fika/whatever?" så tycker jag att det är underförstått att man betalar. Men kommer två personer överens om att gå på dejt så förstår jag inte varför det är självklart att mannen ska betala, och att han till och med är omanlig och ingen gentleman om han in te gör det.[/quote]
Ok nej då tycker jag inte heller att det är självklart att just mannen ska betala. Många män vill gärna betala dock men jag är alltid beredd att betala själv i ett sånt läge. Är jag tillräckligt snabb eller mannen inte så alert så r det hänt att jag betalat haha. Men många män är ganska envetna med att de ska betala. Jag tror inte det handlar om att de ser ner på mig på nåt sätt att jag kvinna okapabel att betala ska bli försörjd eller whatever, men jag vet inte. kanske om de bara vill framstå som generösa eller vill uppvakta och bjuda. Eller om det hör till deras egen självbild. Jag vet inte