• Anonym (Jag betalar!)

Ska mannen betala på första dejten?

En fortsättning från en tidigare tråd.

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

• Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?
  • Nimzay
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 10:32:43 följande:
    Jovisst, men det borde ändå inte vara något man ska räkna med. Om den ena vet att den andra har dålig ekonomi så tycker jag det är artigt att betala för middagen ifall det är en dyr middag. Däremot om de är ute och tar en fika så kan det uppfattas som nedvärderande att betala för den andre tycker jag, då det handlar om så lite pengar.

Jag tänker också att om man betalar för någon annan så hamnar den andre i en slags osynlig skuld till den som betalade, och man vet sällan om den som betalade gjorde det för att vara snäll och generös, för att han följer den klassiska normen eller för att han faktiskt förväntar sig något i gengäld (vad nu det kan vara...). 
    Håller med ^^
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 10:32:43 följande:

Jovisst, men det borde ändå inte vara något man ska räkna med. Om den ena vet att den andra har dålig ekonomi så tycker jag det är artigt att betala för middagen ifall det är en dyr middag. Däremot om de är ute och tar en fika så kan det uppfattas som nedvärderande att betala för den andre tycker jag, då det handlar om så lite pengar.

Jag tänker också att om man betalar för någon annan så hamnar den andre i en slags osynlig skuld till den som betalade, och man vet sällan om den som betalade gjorde det för att vara snäll och generös, för att han följer den klassiska normen eller för att han faktiskt förväntar sig något i gengäld (vad nu det kan vara...). 

Eller så tackar man artigt för mmiddagen utam att misstänka att det finns dolda motiv eller känna sig skyldig något. Det är faktiskt valfritt att bjuda och förväntar man sig något i gengäld så får man se till att man uttryckligen blivit lovad det.
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 10:49:59 följande:
    men den gamla normen att det är just mannen som ska fråga kvinnan om en dejt acepterar du? Var är jämställdhetstänket du verkar sträva efter? om du menar allvar med att vägra traditionella förväntningar på mannen alltså.
    Absolut inte!
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 12:19:44 följande:

Absolut inte!

Vilket av det jag skrev är absolut inte?
  • Anonym (Jag betalar!)
    Mella-Bella skrev 2018-04-23 13:45:23 följande:
    Vilket av det jag skrev är absolut inte?
    Att jag accepterar den gamla normen att män ska fråga ut kvinnor.
  • legomum
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-22 20:50:12 följande:

En man och en kvinna är på en första dejt. De äter middag på en restaurang och det finns en viss laddning i luften mellan dem... När notan kommer, tycker ni att mannen ska betala för kvinnan också? Varför, varför inte?

Det är väl den som bjuder ut på middagen som bjuder annars är det ju inte bjuda ut.
  • Mella-Bella
    Anonym (Jag betalar!) skrev 2018-04-23 14:21:23 följande:

Att jag accepterar den gamla normen att män ska fråga ut kvinnor.

Men då blir det ju ändå jämt. Om du inte accepterar att fråga en kvinna så behöver du ju heller inte betala för hennes mat.
  • Kirenaj68

Hur andra gör är deras ensak, men på mina första träffar har jag alltid tagit hand om notan, oavsett om det har varit laddning i luften eller ej. Insisterar kvinnan på att vi delar på notan har jag inga problem med det, men det är inget jag skulle vare sig kräva eller föreslå. Ärligt talat skulle det kännas lite pinsamt att redan på första träffen sitta där och dividera kronor och ören hit och dit. Då tar jag hellre hela notan själv. Om hon däremot insisterar att ta notan själv låter jag henne  hållas. Jag är en smula traditionellt gammaldags, men inte till den grad att jag stenhårt håller på könsrollerna. 
  • Anonym (Självständig kvinna)

- Han får betala, om han själv insisterar på det, annars är vi två självständiga människor med varsin plånbok och det är lika självklart att båda betalar som att du betalar inte din kollegas lunch varje gång du äter ute med honom eller henne endast om du säger "jag bjuder!"

Att anta att andra betalar för dig för att du har två tuttar är sexistiskt, och du tryckerner dig själv och visar ingen respekt för mannen i sällskapet heller och har bara han som pengabank.
  • Anonym (Nja)

Tycker att den som tagit initiativet till dejten betalar....

Svar på tråden Ska mannen betala på första dejten?