Jag rökte som alla andra tonåringar, började i högstadiet (tro mig, 80% av ungarna röker då) men slutade när jag var runt 20 då jag började snusa istället. Nuförtiden gör jag inget av det.
Min pappa röker då och då och min mamma röker inte. Hon blev fly förbannad och försökte att övertala mig att inte röka när hon upptäckte att jag luktade rök vid sisådär 14 års ålder. Hon var orolig och väldigt ledsen hela tiden, orolig för att jag skulle hamna helt snett.
Vi hade inte en så bra relation på den tiden och bråkade extremt mycket, igenom hela tonåren tills jag var 19 ungefär. Vi pratade nästan inte med varandra för att det inte gick.. Hennes desperata försök till närhet med sin dotter blev till slut "men snälla, kan vi inte prata lite med varandra för en gångs skull? Jag kan sitta med när du röker, snälla.. Bara jag får vara med dig..". Får nästan ångest och tårar i ögonen när jag tänker på det. Därav tillät hon mig hur som helst att röka hemma på uteplatsen då jag revolterade och blev ännu mer disträ om jag inte fick det. En riktig skitunge var jag. Jag antar att hon gav upp och när jag var 18 hade hon inget att säga till om längre.. Jag vill påpeka att vi har en fantastiskt bra relation nu flera år efter.
Min pappa däremot, rökare, ville absolut aldrig röka med mig. Han lät mig röka på uteplatsen eftersom jag fått okej av mamma (de är gifta) men han ville absolut inte associera sig med det. Jag tror att han förstod att det ser illa ut och att han inte ville uppmuntra mig till något sådant trots att han själv rökte och har rökt sen 70-talet.
Jag förstår min mammas desperation (vår familjesituation såg säkert helt annorlunda ut än den du har) men jag är ändå otroligt nöjd över att min pappa inte umgicks tillsammans med mig samtidigt som vi båda rökte. Jag tror att det är det ultimata "okej" du kan få som tonåring, att din förälder röker tillsammans med dig. Jag tänker inte säga att "usch, nej! Fy dig, inte okej! Dålig mamma!" - absolut inte - men jag kan ju säga att det absolut inte är något som kommer få henne att sluta, tvärtom. Det får henne snarare att känna sig väldigt bekväm och nöjd och att sluta röka finns nog inte på kartan då.