• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • PH76

Man bör göra precis allt för att barnen inte ska röka.

• Anonym (Kelly)

Genom att röka tillsammans med ditt barn och prata om bra saker över en cigg är lika med att uppmuntra ditt barn att fortsätta röka och att det är helt okej för dig.

Känns det bättre för dig att ha någon att synda med? I detta fall din dotter.

Aldrig att jag skulle låta mina barn röka här hemma vill inte ens se dom med en cigg i käften.

Även att jag skulle veta att dom röker ändå skulle jag aldrig tillåta det här hemma. Jag sänder ut att det inte är okej med att mitt barn röker och att jag inte accepterar det.

Tänk på vad ni sänder ut för signaler till era barn!

• EnGladPingvin

Det är vår roll som föräldrar att leda våra barn in i vuxenlivet och ge dem de allra bästa förutsättningar och värderingar som vi kan. Det kan verka som en enkel lösning att röka tillsammans med henne och hoppas att hon slutar när hon blir äldre, men det är så mycket fel i det att jag knappt finner ord. Man tar många dumma beslut när man är tonåring, men som förälder kan man inte bara avsäga sig ansvaret. Även om man vet att ens barn kommer trotsa en bakom ryggen, men det är ändå ens ansvar som förälder att stå för var man anser är rätt och vara tydlig mot sina barn. Tillåta barnet röka hemma är att frånsäga sig sitt ansvar, än värre att röka tillsammans. Du är inte hennes kompis, du är hennes förälder.

• Anonym (R)

När man har sett sin egen förälder dö en plågsam död i lungcancer är det ofattbart hur man kan tillåta sin tonåring att röka öht. Om min tonåring börjar röka kommer jag aldrig någonsin acceptera det. Det förrädiska med lungcancer är att den oftast ger symtom först när det är för sent. I min förälders fall upptäcktes lungtumören först när metastaserna i hjärna gjorde att h*n kollapsade och sedan tog det bara några månader innan allt var över.

Det är förstås svårt för dig TS att förbjuda din dotter att röka när du röker själv. Det ger ju signalen att det inte är så farligt så hur ska hon förstå att det är det? Varför inte satsa på att sluta tillsammans?

Den som invänder att man inte kan förbjuda sin tonåring någonting har resignerat som förälder. Det kanske inte ger effekt direkt men någonstans i bakhuvudet lagrar tonåringen det du säger och det kommer att påverka henne/honom i framtiden. Det var mycket mina föräldrar sa som jag ignorerade under en period men som gav mig vägledning längre fram i livet, även när de båda hade gått bort.  En förälder ska inte vara en kompis som man röker med utan en förebild och vägvisare. 

• Anonym (R)

Jag kan tillägga att min förälder som, alldeles för ung, dog i lungcancer började röka i din dotters ålder TS.

• FrökenCarlsson

Nej, mina barn kommer naturligtvis inte få röka hemma. Precis lika lite som att de kommer få dricka hemma/få med sig alkohol hemifrån.

Det betyder naturligtvis inte att jag förstår att båda dessa saker kommer ske ändå, men jag kommer inte supporta det!

• nernu

Hjälp... ni får bra samtal för att ni båda är beroende av en drog och när kroppen får i sig skiten så blir ni lugna. Det är inte något positivt. Usch.

• Christophersmamma

Av egen erfarenhet vet jag att för stränga regler kan "backfire".. Alltså att tonåringen istället revolterar och röker ännu mer. Det enda man som förälder kan göra är väl egentligen att påpeka hur farligt rökning är.. Sen gör ju tonåringar i regel som dom vill utanför hemmet, när ingen "övervakar". Skulle inte uppmuntra det, men inte heller gräla om det för mycket.

• Anonym (Never)

Jag skulle aldrig, aldrig någonsin låta min tonåring röka hemma eller på nåt sätt tillåta att de röker överhuvudtaget. Jag skulle verkligen göra allt för att rökandet skulle upphöra.

Jag låter ingen röka i mitt hem och skulle inte heller låta mitt vuxna barn röka hemma hos mig.

• PH76
    Anonym (Never) skrev 2018-04-22 17:03:51 följande:

Jag skulle aldrig, aldrig någonsin låta min tonåring röka hemma eller på nåt sätt tillåta att de röker överhuvudtaget. Jag skulle verkligen göra allt för att rökandet skulle upphöra.

Jag låter ingen röka i mitt hem och skulle inte heller låta mitt vuxna barn röka hemma hos mig.

Så resonerar jag med, som tur är så känner vi ingen som röker och jag kan inte erindra att jag sett någon annan förälder röka i vårt området.
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?