• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (urk)

Givetvis får de inte röka alls. Någonstans. 

• Anonym (Nej)

Jag fick inte röka hemma. Jag förstod ju varför och accepterade givetvis det när mina föräldrar var hemma. Det hände att jag rökte någon enstaka gång när de var borta.

Men om du själv röker blir det ju mest löjligt med förmaningar. Vägra underlätta (genom att låta henne betala mer saker, tex om hon inte själv betalar telefon , alla kläder) eller minska månadspengen kan jag väl tycka är rimligt så hon får välja själv om hon tycker cigg är det viktigaste att prioritera... Cigaretter är ju jättedyrt nu, så hon bör ju förstå att om man ska röka måste man ha en hög inkomst, låga utgifter eller välja bort andra saker i livet.

• Caroluscarolus

Det finns ju inte en enda anledning att röka över huvud taget. Att låta ett omyndigt hemmaboende barn röka är ju bara tragiskt och borde rendera en omedelbar socanmälan.

• Anonym (nej.)

Jag skulle inte tillåta att någon röker inomhus här hemma, oavsett ålder. När hon fyllt 18 får väl röka ute på gården om hon skulle vilja, men inte tidigare.

• Pope Joan II

Har inga barn som röker i vår familj, men om så hade varit fallet så nej. Definitivt inte. Och personligen tycker jag att det ser förfärligt ut när föräldrar står och röker i sällskap av sina tonårsbarn. 

• Scoops
    Anonym (sunkig) skrev 2018-04-21 06:15:13 följande:
    Nej din sambo är otroligt respektlös i sin rökning. Han utsätter alla i omgivningen för sitt vidriga beteende, men "skyddar" sin familj från det. En respektfull man hade antingen låtit bli att röka eller sett till att bara han själv drabbades. Om inget av de alternativen finns så får ha se till att utsätta sin familj före okända grannar. Allt annat påvisar en sjukt sunkig människosyn.
    Du antar att vi bor i flerfamiljshus antar jag? Vi har långt till närmsta granne. 

Jag skulle tagit ditt inlägg seriöst, om du bara inte gjorde vansinnessnabba antaganden och sedan rabblade på med hur vidig min fästman måste vara som människa på grund av det.

Jag förstår varför du är anonym, Det du skrev här ovan antar jag att du inte skulle säga till en kollega i fikarummet? 
  • Anonym (fd rökare)
    Anonym (Rökande mamma) skrev 2018-04-20 22:41:24 följande:

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

Vilka fördelar ser du som mamma att din dotter får som rökare som överväger riskerna? Jag hoppas verkligen på ett svar då detta är något jag verkligen undrar över.
  • Anonym (Absolut inte)

Nej, mina barn får absolut inte röka hemma. Aldrig. 

Jag röker inte själv och känner mig tveksam till att mina barn kommer börja röka. De vet hur otroligt farligt det är och hur svårt det kan vara att sluta. Dom är även smarta nog att inse att det är korkat och äckligt.

Jag kommer alltid vara en nära och "jobbig" förälder till mina barn. Umgås de med ungar som har dåligt inflytande kommer jag inte uppmuntra den vänskapen.

TS, ditt problem är att du röker själv. Få ickerökare får barn som röker. Att du inte kunnat ha nära samtal över ett glas cola eller en skål popcorn är mest sorgligt tycker jag.

• Anonym (Absolut inte)
    Scoops skrev 2018-04-22 02:38:37 följande:
    Du antar att vi bor i flerfamiljshus antar jag? Vi har långt till närmsta granne. 

Jag skulle tagit ditt inlägg seriöst, om du bara inte gjorde vansinnessnabba antaganden och sedan rabblade på med hur vidig min fästman måste vara som människa på grund av det.

Jag förstår varför du är anonym, Det du skrev här ovan antar jag att du inte skulle säga till en kollega i fikarummet? 
    (Vet att du inte svarade mig men vill ändå flika in ett svar)
    Om du hade sagt det du skrev ovan hade jag inte haft något problem med att ifrågasätta dig angående "respekten" din fästman visar. Det blir visserligen bättre eftersom han inte stör andra än din familj men ändå. Ibland spelar det ingen roll hur stor respekt rökare visar, de stinker fortfarande när de kommer in och ska umgås. Det är hemskt :(
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?