Anonym (Rökande mamma) skrev 2018-04-20 22:41:24 följande:
Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?
Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.
När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.
Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.
Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?
Jaha så du röker själv också? Då blir det förstås svårare att få henne att inte röka. Varför inte föreslå att ni ska sluta tillsammans? Gör det till en kul grej och så peppar ni varann och så hittar ni på en belöning man får på slutet
Vad var det som gjorde att ni gav upp och tillät rökning hemma? Just det där när man ändrar sig, det har väl alla föräldrar gjort med olika saker, men det är intressant att analysera för sig själv. Gav man upp för att det var för jobbigt för en själv (tror det är det vanligaste)?. Hos oss röker ingen så jag tror att skulle någon av våra tonåringar börja, skulle det vara mycket lättare att hävda att här röker vi inte (eftersom inte vi vuxna gör det). När man röker själv är ju barnen vana vid det och då blir det säkert tuffare. Svårt ha olika regler när ungarna snart är myndiga.
Tror ändå man ska fortsätta med att prata hälsa och pengar. Min morfar dog av skelettcancer pga sitt piprökande, för mig har det satt djupa spår och jag formligen hatar allt som luktar tobak. Ni kanske inte har någon sådan upplevelse nära, som kan göra att man vill sluta. Pengar brukar annars vara en sak ungdomar aldrig har nog av så möjligt man kan prata mer om det.
Sen är det ju bara vidrigt att kyssa en rökare/snusare men jag antar att dottern och pojkvännen är lika goda kålsupare där och inte bryr sig eftersom båda luktar tobak.