• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (Eva D)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2018-04-26 23:22:18 följande:

31 miljarder kronor om året till vård av rökrelaterade sjukdomar. 

Därför upprördheten.

För att människor är så suveränt korkade och varken tänker på sin familj eller miljön eller sina djur eller sin hälsa eller de stackars barnarbetare som skördar er tobak medan de blir förgiftade.

I princip är det enda som krävs att ni byter till ett tuggummi eller nån tablett istället, så försvinner 99.5% av alla cancerisker på två år, så nikotinet behöver ni inte ens sluta med om vi bara snackar hälsorisker.

Men ååånej, alla wannabe-socialfall ska nödvändigtvis göra det allra farligaste man kan göra mot sina lungor förutom att jobba i gruva eller låta en diesellastbil från 1982 stå på tomgång i sovrummet varje natt.

Sedan ska ni ligga och hosta i klasar på lungavdelningar och söka för IVF och få barn med koncentrationssvårigheter, för ni väljer det. Every time. Generation efter generation.

Lycka till, själv tänkte jag leva lite längre än till pensionsåldern.

Vilka fördomar att bara fattiga människor röker, fundera på din människosyn tycker jag.
  • Anonym (Läk)

I nationella vårdprogrammet för lungcancer, som är skrivet utifrån evidensbaserad forskning och befintlig statistik står att rökning snabbt ger irreversibla skador på slemhinnan, och cellmutationer. För att sedan utveckla lungcancer behövs ca 20-30 sådana mutationer. Om huruvida en individ tidigare utvecklar cancer beror på samverkande faktorer som kosthållning, radon i berggrunden osv. Skulle nog inte luta mig tillbaka med att en 15-årsperiod av rökning är oskadligt....

Sedan orsakar det även urinblåsecancer, huvudhalscancrar och kronisk bronkit. Detta utöver KOL.

• Anonym (Läk)

För övrigt har jag denna vecka på mottagningen haft 2 pat på 42 år och en pat på 33 år som alla har lungcancer. Eftersom lungcancer har sk latens på ca 10 år, dvs utvecklas ett längre tag efter det att skadorna skett, så har alla dessa patienter rökskador uppkommit tidigt.

• PH76
    Anonym (Eva D) skrev 2018-04-28 15:51:36 följande:

Vilka fördomar att bara fattiga människor röker, fundera på din människosyn tycker jag.

Vad tramsar du om? Det finns en stark korrelation mellan låg utbildning/lön och rökning. Givetvis så finns det rökare i alla delar av samhället men det är en annan sak.
  • Klora

Jag har inte läst hela tråden så ger enbart svar efter TS

Nej, hemma hos oss får inga tonåringar röka. Behöver inte gå längre än till vad lagen säger, men utan den lagen hade det ändå varit oacceptabelt.

Jag vet att min 21 åriga son röker på fester med sina vänner och han vet vad jag tycker om det. Men utav respekt för mig och mina känslor så skulle han aldrig sätta en cigatett i munnen framför mig, han vet hur arg, ledsen och besviken jag skulle bli. Jag hittade ett cigarett paket i hans jacka en gång när jag letade efter bilnyckeln jag konfronterade honom och det han sa var, förlåt mamma jag skulle slängt dom efter utekvällen.

Vi behöver varken nikotin eller alkohol för att ha goa eller allvarlig samtal mellan oss, sådana samtal byggs på kärlek, respekt och omtanke för varann. Och framförallt tillit

Jag tror Ts har en romantiserande tanke kring detta med att röka med sin tonåring, att det gör så ni kommer varann närmre då ni har era fina samtal just när ni röker tillsammans, men glöm inte att i de stönder så ger du denne en positiv bild av det hela och inte det faktum att för varje cigg så förkortas ditt barns liv och sakta men säkert så börjar cancern och lungsjukdom slå sin rot.

Ta goa promenader istället, eller ha era stunder ihop vid matlagningen.

• elmadumle

Våra började tyvärr röka på högstadiet, första tiden när vi hade kommit på de och skällt, hotat, bönat så fick de röka om de gick i väg från huset, så långt bort att vi inte såg de om vi öppnade dörren. Sedan fick de röka på baksidan av huset, absolut inte inne. Nu har de slutat röka då de fått egna barn. 

• Vild mamma

Självklart får min dotter röka hemma/öppet, idag är hon 17 år, och har rökt hemma sedan hon var 14.
    Det har varit bra att inte se henne behöva smyga med detta utan få vara sig själv och inte känna någon stress och panik över att vara rökare.

• Anonym (kls)
    Vild mamma skrev 2018-10-28 08:35:58 följande:

Självklart får min dotter röka hemma/öppet, idag är hon 17 år, och har rökt hemma sedan hon var 14.
    Det har varit bra att inte se henne behöva smyga med detta utan få vara sig själv och inte känna någon stress och panik över att vara rökare.

Du är en  svag förälder, bor ni i husvagn? 
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?