• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (Kelly)
    Anonym (Tillåter självklart) skrev 2019-03-12 04:58:22 följande:

Svaret på frågan är ja!

Nu brakar moralpaniken ut men min dotter har rökt hemma sedan 13 års åldern, mina bonusbarn röker, yngsta snart 14.

Ser det som helt okej att de röker hemma, i skolan eller vart de än befinner sig, och det beslutet har aldrig föranlett ngr. bekymmer med andra saker, alla sköter skolan, har bra betyg, bra uppförande osv.

Om någon av dina barn får cancer eller får sämre hälsotillstånd just för ciggen vad har du att säga då?
  • Solarn

Svaret på frågan är ja!

Nu brakar moralpaniken ut men min dotter har rökt hemma sedan 13 års åldern, mina bonusbarn röker, yngsta snart 14.

Ser det som helt okej att de röker hemma, i skolan eller vart de än befinner sig, och det beslutet har aldrig föranlett ngr. bekymmer med andra saker, alla sköter skolan, har bra betyg, bra uppförande osv.

Det handlar inte om moralpanik utan om oro för barnen. Det är farligt att röka och det vet du med, men ändå väljer du att uppmuntra att barnen förgiftar sig.
  • Anonym (kls)

Svaret på frågan är ja!

Se där, årets förälder! Skrattande Inte nog med att du (självklart) medvetet låter dina barn förgifta sig långsamt till döds, det går även att mellan raderna utläsa en del stolthet kring eländet. 

Antar att du är arbetslös, bor i husvagn och går klädd i t-shirts med vargmotiv. 
  • Anonym (Konstigt)

Jag själv är rökare sen jag var 14 år. Jag fick röka hemma, men på den tiden visste de inte hur farligt det är.

Bara det att jag fick röka hemma, det gjorde att jag rökte mycket mer, än om jag varit tvungen att gå ut varje gång.

Mina barn är vuxna. Jag hade aldrig tillåtit att de hade rökt hemma.

Jag trodde inte ens att folk faktiskt röker hemma nu för tiden.

• Anonym (Tillåter självklart)
    Anonym (kls) skrev 2019-03-12 16:55:40 följande:
    Se där, årets förälder! Skrattande Inte nog med att du (självklart) medvetet låter dina barn förgifta sig långsamt till döds, det går även att mellan raderna utläsa en del stolthet kring eländet. 

Antar att du är arbetslös, bor i husvagn och går klädd i t-shirts med vargmotiv. 
    Tack!

Aldrig jobbat, inte husvagn - tält! T-shirt är kallt, alla går i luvtröjor med varg både på fram & baksida för att verkligen fylla upp såklart.. tror du på det själv?

Seriöst, har det bra med allt vad gäller socialt liv, bara för att jäntorna röker gör detta inte att allt annat är misslyckat, jag är inte stolt, men nu är det så, och inget jag bett dom om. Nu röker dom och vi har tagit beslutet att låta de fortsätta.

Vet faktiskt flera som låter sina döttrar röka i hemmiljö, såg på tv igår eller vad det var att rökningen på skolgårdar har kraftigt gått upp, så det är nog inget som  enbart händer här, utan att trenden har vänt igen.
    När vi var unga köpte man 10 pack och rökte hej vilt, men i rökrutan, med lärare dessutom, de frågade om cigg om de hade slut.

Så alla som hade föräldrar som lät oss röka bodde i husvagn?
    Vet faktiskt ingen som bor i husvagn med barn.

De gör faktiskt annat också än bara röker, de går i skolan, gör läxor, idrottar mm, ni får det till att de inte gör ngt annat än bara röker på fritiden, kan lugnt meddela att de är fullt aktiva med att leva också, men de röker då o då, det är skillnaden, och ingen blir tvingad att röka om de kommer hit, de har full frihet att välja, vuxna som unga.
  • Anonym (kls)
    Anonym (Tillåter självklart) skrev 2019-03-15 19:21:59 följande:
    Tack!

Aldrig jobbat, inte husvagn - tält! T-shirt är kallt, alla går i luvtröjor med varg både på fram & baksida för att verkligen fylla upp såklart.. tror du på det själv?

Seriöst, har det bra med allt vad gäller socialt liv, bara för att jäntorna röker gör detta inte att allt annat är misslyckat, jag är inte stolt, men nu är det så, och inget jag bett dom om. Nu röker dom och vi har tagit beslutet att låta de fortsätta.

Vet faktiskt flera som låter sina döttrar röka i hemmiljö, såg på tv igår eller vad det var att rökningen på skolgårdar har kraftigt gått upp, så det är nog inget som  enbart händer här, utan att trenden har vänt igen.
    När vi var unga köpte man 10 pack och rökte hej vilt, men i rökrutan, med lärare dessutom, de frågade om cigg om de hade slut.

De gör faktiskt annat också än bara röker, de går i skolan, gör läxor, idrottar mm, ni får det till att de inte gör ngt annat än bara röker på fritiden, kan lugnt meddela att de är fullt aktiva med att leva också, men de röker då o då, det är skillnaden, och ingen blir tvingad att röka om de kommer hit, de har full frihet att välja, vuxna som unga.
    Brukar du låta tonåringen trycka in en cigg i din blottade mamma-anal, så att du kan hoppa runt och blåsa rökringar samtidigt som du pruttar?
  • Solarn
    Anonym (Tillåter självklart) skrev 2019-03-15 19:21:59 följande:
    Tack!

Fast du gör ingenting för att hindra dom. Du låter nöjd med situationen, t.o.m ditt nick säger att det är en föräldrastil du valt och är nöjd med. Röker ni tillsammans? Är det mysigt? Tycker de du är cool?

Såklart var det mer tillåtet förut eftersom man inte visste lika mycket då. Nu vet man hur farligt det är och att som förälder inte skydda sitt barn mot förgiftning är oförsvarbart. Du gör barnen till heltidsrökare genom att låta dem röka hemma.

Tänk om det blir just dina barn som ligger och kippar efter luft och hostar ihjäl sig om 10 år?

• Anonym (Pia)

Ja, båda mina tonårsdöttrar röker och de är 14 och 17. De får dock inte röka inomhus. Jag röker med så vi röker ofta tillsammans.

• Solarn
    Anonym (Pia) skrev 2019-03-15 21:07:34 följande:

Ja, båda mina tonårsdöttrar röker och de är 14 och 17. De får dock inte röka inomhus. Jag röker med så vi röker ofta tillsammans.

Samma frågor till dig då.
    Solarn skrev 2019-03-15 21:02:50 följande:

Fast du gör ingenting för att hindra dom. Du låter nöjd med situationen, t.o.m ditt nick säger att det är en föräldrastil du valt och är nöjd med. Röker ni tillsammans? Är det mysigt? Tycker de du är cool?

Såklart var det mer tillåtet förut eftersom man inte visste lika mycket då. Nu vet man hur farligt det är och att som förälder inte skydda sitt barn mot förgiftning är oförsvarbart. Du gör barnen till heltidsrökare genom att låta dem röka hemma.

Tänk om det blir just dina barn som ligger och kippar efter luft och hostar ihjäl sig om 10 år?

Hur kan ni sova på nätterna?
  • Anonym (Piller)

Hade varit intressant och se hur många föräldrar som hade gett med sig och börjat ge sin tonåring lugnande tabletter bara för att de ändå tar det och är såå stressade i skolan..

Eller antidepp.. nä sånt är man så försiktig med men cigaretter och alkohol är sånt man sopar under mattan..

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?