• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (A)
    PH76 skrev 2021-12-16 15:49:41 följande:
    1-2 paket per dag? Det är en fruktansvärt hög och skadlig konsumtion, för at inte tala om pengarna, ca 2600 kronor månaden...

Jag antar att ni som föräldrar betalar för den?
    Det låter mycket
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (A) skrev 2021-12-16 21:54:05 följande:
    Det låter mycket
    Jag säger inte att det är 1-2 paket om dagen varje dag, men tror det, kan mycket väl vara mindre ibland, jag kollar inte, detta är ett uppskattat genomsnitt.

Jag vet inte om det är mycket för någon som rökt i 4år?
  • Egon den stora
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-17 08:47:27 följande:

Jag säger inte att det är 1-2 paket om dagen varje dag, men tror det, kan mycket väl vara mindre ibland, jag kollar inte, detta är ett uppskattat genomsnitt.

Det är mycket för vem som helst! Men har hon gott om pengar och inte är så noga med hälsan så kör på!
  • Anonym (fd rökare)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-17 08:47:27 följande:

Du har alltså inte ens läst på och utbildat dig om rökning. Snacka om att misslyckas som förälder.

Men så härligt att ni har det så mysigt nu, och att hon slipper stressa på morgonen, det får du se till att minnas med värme när din dotter inte kan få barn, eller barnbarnen får hälsoproblem, eller när du hälsar på henne i sjukhussängen...
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (fd rökare) skrev 2021-12-18 02:27:36 följande:
    Du har alltså inte ens läst på och utbildat dig om rökning. Snacka om att misslyckas som förälder.

Men så härligt att ni har det så mysigt nu, och att hon slipper stressa på morgonen, det får du se till att minnas med värme när din dotter inte kan få barn, eller barnbarnen får hälsoproblem, eller när du hälsar på henne i sjukhussängen...
    Tror du inte jag vet om skadeverkningar? Misslyckad, nej där håller jag inte med alls, det finns värre saker man måste missa för att vara misslyckad.

Att hon slipper bla. morgonstressen är riktigt bra.

Det kanske var tidigt att låta en 13 åring röka den mängden obehindrat, men idag ser jag inte det som något konstigt att en snart 17 åring röker 1-2 paket om dagen.

Tror nog att hon kommer kunna få barn när den dagen kommer.
  • PH76
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-19 10:26:08 följande:

Tror du inte jag vet om skadeverkningar? Misslyckad, nej där håller jag inte med alls, det finns värre saker man måste missa för att vara misslyckad.

Det kanske var tidigt att låta en 13 åring röka den mängden obehindrat, men idag ser jag inte det som något konstigt att en snart 17 åring röker 1-2 paket om dagen.

Frågan kvarstår, är det du som betalar rökandet? Jag har svårt att se att en 13-17åring har dessa pengar.
  • Anonym (fd rökare)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-19 10:26:08 följande:

Ja så brukar människor som väljer den kortsiktigt enkla vägen resonera.
  • SaraC08

Jag får röka på balkongen för mamma. Bättre än hasch på gatan säger hon. Jag är tretton

• thommy06

Absolut inte! 

Har dock en systerdotter på 16 som rökt hemma sen hon var 14. Skillnaden, min syster är rökare men i min familj röker ingen. 

• Anonym (Maria)

Röker ni själva är det väl inte konstigt om barnen börjar röka. Liksom svårt att förbjuda då. Då kan ni ju likaväl ha trevligt ihop och röka osv. 

Själv hade mina barn fått flytta om de började röka. Får migrän och dessutom astma av rökfolk. Så nej. Nu är de äldsta snart vuxna och aldrig rökt, snusat el dylikt.
    Hoppas det håller i sig. Är själv uppväxt i ett rökarhem. Fy. Förstod först som vuxen vad jag måste ha luktat hos andra som inte rökte. Hos vänner, i skolan osv. Tur är har vi inte många rökare där jag bor, tycker det verkar ha minskat rejält i samhället som tur är. 

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?