• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Solarn
    Anonym (Ja) skrev 2019-09-23 22:16:50 följande:

Nu kommer fördomarna, lågbegåvad och WT. Suck...

Vad tycker du själv att det säger om ditt föräldraskap att du låter dina barn förgifta sig hemma?
  • Anonym (Kelly)
    Anonym (Ja) skrev 2019-09-23 17:58:17 följande:

Ja, mina två tonårsdöttrar får röka hemma. Inget konstigt med det.

Du är antagligen fullt upptagen med annat eller inte orkar tjata på dina tonåringar.

Som förälder så hör det till att man tjatar och gnatar på sina barn och har regler och står på sig som förälder.

Detta är ett tydligt tecken på att du struntar i dina barn tyvärr eftersom rökning har en stor invärkan på ens kropp.

Om dina barn får kOL, cancer eller problem med sin andning så hoppas jag att du känner skam du har INTE gjort det du kunnat göra.

Tonåringar är barn och vet inte deras egna bästa det är därför det finns åldergräns på just rökning och mycket annat.

Dagens uppfostran är för slapphänt.
  • Anonym (Malin)

Efter mycket bråk och tjafs genom åren tillät vi dottern röka hemma när hon började gymnasiet då hon var ca 16,5 år. Vi har en helt annan och betydligt bättre relation idag och det går mycket bättre för henne både i skolan och socialt. 
    Ibland kan jag till och med ångra att vi var så naiva. Om en tonåring vill röka och dessutom blivit beroende är det jäkligt svårt att tvinga dem att sluta. Däremot har vi vissa regler hemma som att bara röka utomhus längst nere på tomten och i allmänhet visa hänsyn när man röker på andra ställen. 

• mari123

OT OT men en tillbakablick! När jag var tonåring och började röka så var det inga förmaningar alls. Föräldrarna hade slutat röka men de såg inga problem med att jag började. De hade sina egna trassliga liv att försöka reda ut. Min bästa kompis som jag "tjuvrökte" med däremot kunde INTE komma hem och lukta rök för då blev hennes mamma SKITARG! Jag blev rökare.....kompisen ICKE. 

• Anonym (Jess)
    Anonym (Malin) skrev 2021-06-20 01:52:40 följande:

Efter mycket bråk och tjafs genom åren tillät vi dottern röka hemma när hon började gymnasiet då hon var ca 16,5 år. Vi har en helt annan och betydligt bättre relation idag och det går mycket bättre för henne både i skolan och socialt. 

Ibland kan jag till och med ångra att vi var så naiva. Om en tonåring vill röka och dessutom blivit beroende är det jäkligt svårt att tvinga dem att sluta. Däremot har vi vissa regler hemma som att bara röka utomhus längst nere på tomten och i allmänhet visa hänsyn när man röker på andra ställen. 

Klokt resonemang tycker jag. Har samma positiva erfarenhet av ett sådant beslut.
  • Anonym (Självklart)

Att min tonårsdotter fick börja röka hemma ser jag som okej då jag inte gillar smyg och smussel.

Att mota ner henne på en avlägsen plats ser jag som underligt, tillåta men inte så jag ser, vad vill man förtränga? Jag tyck altanen eller trappen är ett utmärkt ställe.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-06-21 07:55:54 följande:

Att min tonårsdotter fick börja röka hemma ser jag som okej då jag inte gillar smyg och smussel.

Att mota ner henne på en avlägsen plats ser jag som underligt, tillåta men inte så jag ser, vad vill man förtränga? Jag tyck altanen eller trappen är ett utmärkt ställe.

Gammal tråd nu men jag får nog ge dig rätt. Det var väl så vi tänkte i början. OK, du får röka om du måste men helst inte så vi ser. Hon fick gå långt ut på tomten och accepterade det men med tiden har vi lättat på det förstås. För en tid sen flyttade vi till ett nytt hus och tacksamt nog har dottern en egen liten balkong och kan röka där.

• Anonym (Stina)

Absolut inte. När hon har eget boende får hon göra det. Men inte under mitt tak. Jag är hennes mamma, inte hennes polare. Det är mitt ansvar som förälder att ta jobbiga beslut utifrån hennes bästa så länge hon inte är vuxen.

Har två nära släktingar som doh pga av rökningen (kol och lungemfysem). Jag såg dem sakta tyna bort och det var vidrigt. Att jag skulle ge ett ok till min dotter (som år i en ålder där man ser sig som odödlig) att förkorta sitt eget liv på detta och svärta ner sina inre organ.... ALDRIG I LIVET.

Du vill inte har moraliska fördömande. Men faktum är att du misslyckats här av dina plikter som förälder. Tyvärr. Det går inte att prata bort. Din dotter må röka oavsett om de säger jag eller nej. Men i och med din acceptans har du omedvetet signalerar till henne att detta inte är så farligt och okej att hålla på med. Det är signalvärdet som du har urholkat. Illa.

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?