• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (Tvillingmamma)

Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör. Klart att tonåringen röker när morsan gör det.

Hos oss skulle aldrig någon få röka inne, helst inte i trädgården heller. De får gå iväg en bit. Men vi känner knappt några rökare, så det är inget problem.

• Anonym (Rökande mamma)

Kul när ens egna gamla trådar väcks till liv. Både jag och dottern i fråga har slutat röka sedan ett drygt år tillbaka :)

• nernu
    Anonym (Rökande mamma) skrev 2022-07-09 18:38:19 följande:

Kul när ens egna gamla trådar väcks till liv. Både jag och dottern i fråga har slutat röka sedan ett drygt år tillbaka :)

Grattis och bra jobbat!
  • Anonym (H)

Min ena son röker. Han är nu 26 år och bor själv. När han bodde hemma, rökte han inte inne i huset (röker folk inomhus?) utan fick sköta det så jag slapp se det - men självklart har jag uttryckt mitt missnöje med det. Idag om han får pengar av mig måste han lova mig att aldrig köpa cigg för pengar jag ger, vilket han respekterar framför allt sedan hans mormor dog i lungcancer ganska nyligen. Han röker idag max 5 cigg om dagen, vilket jag är mycket tacksam över då han planerar att sluta helt

• Anonym (A)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-09 11:00:57 följande:
    Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör. Klart att tonåringen röker när morsan gör det.

Hos oss skulle aldrig någon få röka inne, helst inte i trädgården heller. De får gå iväg en bit. Men vi känner knappt några rökare, så det är inget problem.
    +1
  • Anonym (Röka är en del av ungdomen)
    Anonym (fd rökare) skrev 2021-12-18 02:27:36 följande:
    Du har alltså inte ens läst på och utbildat dig om rökning. Snacka om att misslyckas som förälder.

Men så härligt att ni har det så mysigt nu, och att hon slipper stressa på morgonen, det får du se till att minnas med värme när din dotter inte kan få barn, eller barnbarnen får hälsoproblem, eller när du hälsar på henne i sjukhussängen...
    Vilka moral kärringar det finns här! Benämningen är könsneutral....just saying!

Till TS. Man kan bara informera och i viss mån försöka vara föredöme men sen gör tonåringar ändå som de vill och måste lära sig livets smällar och blundrar själv. Man äger inte dem och bara för att de tar dåliga beslut är man knappast en dålig förälder.
  • Anonym (Rökande mamma)
    nernu skrev 2022-07-09 18:42:52 följande:
    Grattis och bra jobbat!
    Tack!
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Rökande mamma) skrev 2022-07-09 18:38:19 följande:

Kanon!
  • Anonym (Tvillingmamma)

Sen tolkade jag att röka hemma som inne, fel av mig. Generellt var det länge sen det röktes inomhus. Men när jag växte upp (80- och 90-talet) fanns det fortfarande rökare som rökte under köksfläkten. Aldrig hos oss eller andra icke-rökare, men hemma hos sig själva.

• Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-19 10:26:08 följande:
    Tror du inte jag vet om skadeverkningar? Misslyckad, nej där håller jag inte med alls, det finns värre saker man måste missa för att vara misslyckad.

Att hon slipper bla. morgonstressen är riktigt bra.

Det kanske var tidigt att låta en 13 åring röka den mängden obehindrat, men idag ser jag inte det som något konstigt att en snart 17 åring röker 1-2 paket om dagen.

Tror nog att hon kommer kunna få barn när den dagen kommer.
    Fast 1 - 2 paket om dagen är mycket hög konsumtion. Oerhört skadligt för hälsan. För att inte tala om dyrt.

De få rökare jag har känt i mitt liv, har försökt dra ner till några cigg per dag.

Jag vet att jag inte kan hindra mina egna barn från att röka, eller testa rökning, när de blir tonåringar (förutom att förbjuda rökning i huset och i trädgården), men aldrig i helvetet att jag skulle betala för cigg. Hur tänker man då?
  • Anonym (Tvillingmamma)
    Anonym (Röka är en del av ungdomen) skrev 2022-07-09 18:58:13 följande:
    Vilka moral kärringar det finns här! Benämningen är könsneutral....just saying!

Till TS. Man kan bara informera och i viss mån försöka vara föredöme men sen gör tonåringar ändå som de vill och måste lära sig livets smällar och blundrar själv. Man äger inte dem och bara för att de tar dåliga beslut är man knappast en dålig förälder.
    Det stämmer att det finns mycket man inte kan hindra sina tonåringar från att göra, att förbud inte alltid funkar. Man man behöver inte betala för skiten. Tvivlar på att en tonåring själv har råd med 1-2 paket cigg om dagen.
  • mammatill6
    Anonym (Jess) skrev 2018-04-21 00:06:58 följande:

Ja! Jag har utan framgång försökt stoppa mina tjejer (15 och 18) från att röka. Nu är dom rökare och självklart får dom röka hemma. Blir bara fjantigt att försöka stoppa dom när dom ändå röker på alla andra ställen. Jag rökte också i mina ungdomsår men slutade och det gör säkert döttrarna också. Ingen big deal i vår familj.

Hur kan det inte vara en bug deal att an 15-åring gör något som är så skadligt som att röka. 
  • mammatill6
    Anonym (Tillåter självklart) skrev 2019-03-12 04:58:22 följande:

Svaret på frågan är ja!
    Nu brakar moralpaniken ut men min dotter har rökt hemma sedan 13 års åldern, mina bonusbarn röker, yngsta snart 14.
    Ser det som helt okej att de röker hemma, i skolan eller vart de än befinner sig, och det beslutet har aldrig föranlett ngr. bekymmer med andra saker, alla sköter skolan, har bra betyg, bra uppförande osv.

om de vid 30 års ålder sitter med lungcancer, kommer det då också kännas lika självklart att barnen fi k röka?
  • Anonym (Rökande mamma)
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2022-07-09 20:15:04 följande:
    Kanon!

Tack snälla!

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?