• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • PH76
    Vild mamma skrev 2018-10-28 08:35:58 följande:

Självklart får min dotter röka hemma/öppet, idag är hon 17 år, och har rökt hemma sedan hon var 14.

Det har varit bra att inte se henne behöva smyga med detta utan få vara sig själv och inte känna någon stress och panik över att vara rökare.

Hon borde känna stressa och panik, hon dödar sina inre organ.
  • Anonym (Kelly)
    Vild mamma skrev 2018-10-28 08:35:58 följande:

Självklart får min dotter röka hemma/öppet, idag är hon 17 år, och har rökt hemma sedan hon var 14.

Det har varit bra att inte se henne behöva smyga med detta utan få vara sig själv och inte känna någon stress och panik över att vara rökare.

Din dotter är väl uppfostrad av dig som själv röker och din dotter tagit efter det av dig.

Om du var mer insatt vad som händer med organen i kroppen och hur det påverkar din dotter i framtiden hade du aldrig accepterat en cigg i mun på din dotter.

En förälder som bryr sig om sitt barn hade aldrig tillåtit detta om man inte vill sitt barn illa.
  • Anonym (Blä)

Fyfan vilka trashiga föräldrar det finns här på forumet! Vad ni än tycker om saken är det vetenskapligt belagt att det är lågutbildade människor som röker och dessvärre för över sina dåliga gener och ovanor på sina barn. Tummen ner.

• Anonym (Absolut inte)
    Anonym (Blä) skrev 2018-10-28 11:05:15 följande:

Fyfan vilka trashiga föräldrar det finns här på forumet! Vad ni än tycker om saken är det vetenskapligt belagt att det är lågutbildade människor som röker och dessvärre för över sina dåliga gener och ovanor på sina barn. Tummen ner.

Jag tror vi kan trösta oss med att de flesta som svarar att deras barn får röka hemma är forumtroll som bara vill skapa diskussion!
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-10-28 11:10:31 följande:
    Jag tror vi kan trösta oss med att de flesta som svarar att deras barn får röka hemma är forumtroll som bara vill skapa diskussion!

Hoppas du har rätt!
  • Anonym (jojjo)

Men vad är ni för klena typer som inte klarar av att säga nej till era barn!? "Men om jag säger nej så röker de ändåååå."

Jaha? Vad har det med saken att göra?

Ska vi behandla alla samhällsproblem likadant? Vi skiter i hastighetsbegränsningar på vägarna för folk kör ju ändå för fort. Vi skiter i att straffa brottslingar för de fortsätter ju ändå göra brott. Vi skiter i skolplikten för ungarna skolkar ju ändå. Vi skiter i att försöka stoppa miljöförstöringarna för jorden ska ändå dö. Vi skiter i alla lagar för folk kommer ändå bryta dem hela tiden.

Ja, barn testar och ja, barn kommer göra massa saker de inte får och inte ska, men det VIKTIGA är ju att det finns någon där som säger NEJ och STOPP och DU FÅR INTE! och förklarar varför, så att de har en bra grund att stå på och falla tillbaka på och veta vad som är rätt och fel även när de gör fel. Inte någon mesig, mjäkig förälder som inte klarar av att vara vuxen.

• Vild mamma
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-10-28 11:10:31 följande:
    Mig kan ni iaf. avfärda ifrån trollistan, jag är här i denna debatt öppet för att visa min åsikt, hur jag gjort i min uppfostran och hur jag ser på saken.

Anonym (kls) skrev 2018-10-28 08:49:50 följande:
    Du är en  svag förälder, bor ni i husvagn? 
    Jag respekterar allas åsikt men nej jag är inte svag och nej vi bor inte i husvagn, varför skulle vi behöva göra det?

Det är mkt. fördomar i trådar som dessa, tillåter man rökning som förälder då är man arbetslös, bor mindre bra, man saknar utbildning, man gör än det ena än det andra... listan kan göras lång.

Detta med rökning är en fråga i livet bland många, bara för att jag tillåter / tillåtit rökning från tidig ålder så betyder det inte att jag tillåter allt, var för skulle jag det?
  • Anonym (Absolut inte)
    Vild mamma skrev 2018-10-29 08:44:14 följande:
    Mig kan ni iaf. avfärda ifrån trollistan, jag är här i denna debatt öppet för att visa min åsikt, hur jag gjort i min uppfostran och hur jag ser på saken.

Anonym (kls) skrev 2018-10-28 08:49:50 följande:
    Du är en  svag förälder, bor ni i husvagn? 
    Jag respekterar allas åsikt men nej jag är inte svag och nej vi bor inte i husvagn, varför skulle vi behöva göra det?

Det är mkt. fördomar i trådar som dessa, tillåter man rökning som förälder då är man arbetslös, bor mindre bra, man saknar utbildning, man gör än det ena än det andra... listan kan göras lång.

Detta med rökning är en fråga i livet bland många, bara för att jag tillåter / tillåtit rökning från tidig ålder så betyder det inte att jag tillåter allt, var för skulle jag det?
    Varför? För att rökning är bland det absolut farligaste som finns? Hade du missat det?
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?