• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (Malin W)
    Vild mamma skrev 2018-10-29 08:44:14 följande:

Mig kan ni iaf. avfärda ifrån trollistan, jag är här i denna debatt öppet för att visa min åsikt, hur jag gjort i min uppfostran och hur jag ser på saken.

Jag respekterar allas åsikt men nej jag är inte svag och nej vi bor inte i husvagn, varför skulle vi behöva göra det?

Det är mkt. fördomar i trådar som dessa, tillåter man rökning som förälder då är man arbetslös, bor mindre bra, man saknar utbildning, man gör än det ena än det andra... listan kan göras lång.

Detta med rökning är en fråga i livet bland många, bara för att jag tillåter / tillåtit rökning från tidig ålder så betyder det inte att jag tillåter allt, var för skulle jag det?

Klok reflektion, människors fördomar och förutfattade åsikter har nog stor betydelse.
  • Vild mamma
    Anonym (Malin W) skrev 2018-10-30 16:45:10 följande:
    Klok reflektion, människors fördomar och förutfattade åsikter har nog stor betydelse.
    Tack
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-10-29 08:47:30 följande:
    Varför? För att rökning är bland det absolut farligaste som finns? Hade du missat det?
    Nej, och jag sitter inte och säger att man SKA röka, utan jag tillåter det.

När man tillåter sitt barn att röka känns det som att motståndare får det till att man lår sina barn det, att man har en ålder man ska introducera dom i rökning.
    Att vi sitter och tänker vid 13 lära dom röka,  vid 15 lära dom köra moped, när de blir 18 se till att de får körkort.. 
  • Anonym (Alltiallo)

Jag tykker att 13 är för tidit, jag väntade till 15. Det är viktit att man lät dom att rulla sina egna ciggaretter så att det inte blir så dyrt att röka.

• Anonym (Alltiallo)

Jag tykker att 13 är för tidit, jag väntade till 15. Det är viktit att man lät dom att rulla sina egna ciggaretter så att det inte blir så dyrt att röka.

• tvillingmammaVastmanland

Svaret är nej. I detta hem röker ingen.

• tvillingmammaVastmanland
    Vild mamma skrev 2018-10-29 08:44:14 följande:

Mig kan ni iaf. avfärda ifrån trollistan, jag är här i denna debatt öppet för att visa min åsikt, hur jag gjort i min uppfostran och hur jag ser på saken.

Jag respekterar allas åsikt men nej jag är inte svag och nej vi bor inte i husvagn, varför skulle vi behöva göra det?

Det är mkt. fördomar i trådar som dessa, tillåter man rökning som förälder då är man arbetslös, bor mindre bra, man saknar utbildning, man gör än det ena än det andra... listan kan göras lång.

Detta med rökning är en fråga i livet bland många, bara för att jag tillåter / tillåtit rökning från tidig ålder så betyder det inte att jag tillåter allt, var för skulle jag det?

För att rökning är ohälsosamt och dyrt. En helt onödig utgift.

Tänk också om dottern får svårt att sluta röka den dag hon blir gravid? Det är en ganska stor risk, alla klarar inte att sluta röka.
  • JennieMom

Av min erfarenhet skulle jag undvika det. Om du/ni normaliserar det beteendet så kommer hon att tycka det är okej och kanske inte se problematiken och det farliga med det. Jag hade visat upp en dokumentär eller liknande för att visa vad faktiskt rökandet gör med kroppen och hälsan. Hon vet förmodligen att rökning dödar som det står på alla paket men många har inte sett det på nära håll och hur det faktiskt ter sig i kroppen. 

Lycka till!

• Anonym (Tillåter självklart)

Svaret på frågan är ja!
    Nu brakar moralpaniken ut men min dotter har rökt hemma sedan 13 års åldern, mina bonusbarn röker, yngsta snart 14.
    Ser det som helt okej att de röker hemma, i skolan eller vart de än befinner sig, och det beslutet har aldrig föranlett ngr. bekymmer med andra saker, alla sköter skolan, har bra betyg, bra uppförande osv.

• Anonym (Non smoking)
    Anonym (Tillåter självklart) skrev 2019-03-12 04:58:22 följande:

Svaret på frågan är ja!
    Nu brakar moralpaniken ut men min dotter har rökt hemma sedan 13 års åldern, mina bonusbarn röker, yngsta snart 14.
    Ser det som helt okej att de röker hemma, i skolan eller vart de än befinner sig, och det beslutet har aldrig föranlett ngr. bekymmer med andra saker, alla sköter skolan, har bra betyg, bra uppförande osv.

Bra uppfostran och rökning är ingen möjlig kombo.
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?