• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (kls) skrev 2019-03-12 16:55:40 följande:
    Se där, årets förälder! Skrattande Inte nog med att du (självklart) medvetet låter dina barn förgifta sig långsamt till döds, det går även att mellan raderna utläsa en del stolthet kring eländet. 

Antar att du är arbetslös, bor i husvagn och går klädd i t-shirts med vargmotiv. 
    Var och en gör som de själva vill. Mina döttrar, mitt liv och mitt hus.

Nej på all tre frågorna.
  • Anonym (Tillåter självklart)
    Anonym (Pia) skrev 2019-03-15 21:07:34 följande:

Ja, båda mina tonårsdöttrar röker och de är 14 och 17. De får dock inte röka inomhus. Jag röker med så vi röker ofta tillsammans.

Skönt med en till som tänker som jag.

Svar på frågan i tråden, ja vi röker tillsammans och ser inget fel i det. Skulle kännas underligt att gå ut olika tider eller åt varsitt håll när man ska röka.

Förstod att den skulle bli en hel del fördömanden, men i vår familj funkar det bra, och ser det som mer positivt att de är öppna med sitt liv än slutna med vad de gör. 
  • Solarn
    Anonym (Tillåter självklart) skrev 2019-03-15 22:19:33 följande:

Svar på frågan i tråden, ja vi röker tillsammans och ser inget fel i det. Skulle kännas underligt att gå ut olika tider eller åt varsitt håll när man ska röka.

Förstod att den skulle bli en hel del fördömanden, men i vår familj funkar det bra, och ser det som mer positivt att de är öppna med sitt liv än slutna med vad de gör. 

Just nu funkar det bra. Men giftet verkar inne i dina barns kroppar redan. Hur kan du vara ok med det?

Frågar igen, vad gör du om det är dina barn som ligger och kippar efter luft och hostar ihjäl sig om 10 år? Eller om ditt barnbarn dör av sids?
  • lilleman2000
    Anonym (Tillåter självklart) skrev 2019-03-15 22:19:33 följande:

En mamma som medvetet medverkar till att ens barn skadar sig. Super ni tillsammans också?

Sanningen är att du är svag, feg och ynklig som inte vågar vara förälder till ditt barn. Ditt eget beroende och din vilja att vara dina barn till lags är starkare än din modersinstinkt som ska skydda dom.

Men visst, det är jobbigt att sätta gränser och istället intala sig att "i vår familj funkar det bra". Tro fan det funkar bra då du väljer den enklaste vägen. 

Får jag fråga, har du ett vettigt argument för det du håller på med? Annat än svamlet att det av någon anledning skulle vara "självklart", att de är "öppna med sitt liv" vad nu det då betyder och att ni slipper gå åt olika håll när man ska röka.

Att vara svag är en sak, att vara såpass ynklig att man som vuxen inte sätter ner foten för sina barns skull, mot något så destruktivt och korkat som rökning, är för mig tamigfan ofattbart...
  • Anonym (Tillåter självklart)

Vi är olika det är bara att inse, vi fick frågan här och jag svarade hur vi gör.

Sedan alla dessa unga som röker på stan, utanför fritidsgårdar etc. känner ni inte att era barn luktar rök? Om ni gör det och accepterar så tillåter ni ju det fast på annat sätt.
    När min dotter var så ung och kom hem o luktade rök så tog jag tag i det, försökte givetvis säga nej, men efter att det inte funkade så fick hon röka hemma öppet ist. Hon klagar inte fast hon är vuxen nu. Hon brukar säga att det var ett bra beslut jag tog.

Visst finns det enstaka folk som reagerar på att bonustjejen (13 år) står tex. utanför affärer och röker när vi är inne och handlar men inte så många som ni vill få det till, i vardagen bryr sig inte folk lika mkt som på nätet.

I hennes umgänge röker flera, de gör det även hemma hos sig, så deras föräldrar har tagit samma beslut som oss. 

• Anonym (Ja)

Ja, mina två tonårsdöttrar får röka hemma. Inget konstigt med det.

• Anonym (WT-varning)
    Anonym (ja...) skrev 2018-04-23 19:13:58 följande:

mina tonårsdötttar (15 och 17 år) röker hemma och även inomhus.

Så ofattbart trashigt, tyder på noll intelligens
  • Anonym (WT-varning)
    Anonym (Jess) skrev 2018-04-21 00:06:58 följande:

Ja! Jag har utan framgång försökt stoppa mina tjejer (15 och 18) från att röka. Nu är dom rökare och självklart får dom röka hemma. Blir bara fjantigt att försöka stoppa dom när dom ändå röker på alla andra ställen. Jag rökte också i mina ungdomsår men slutade och det gör säkert döttrarna också. Ingen big deal i vår familj.

Tyder på extremt låg begåvning och total WT-familj
  • Anonym (Ja)
    Anonym (WT-varning) skrev 2019-09-23 22:04:31 följande:
    Tyder på extremt låg begåvning och total WT-familj
    Nu kommer fördomarna, lågbegåvad och WT. Suck...
  • Anonym (WT-varning)
    Anonym (Ja) skrev 2019-09-23 22:16:50 följande:

Nu kommer fördomarna, lågbegåvad och WT. Suck...

Det är ingen fördom. Du är urtypen för det. Att röka inne - ingen röker inne 2019, att ens röka är så skabbigt och att låta en 15-åring och 17-åring att röka inne hemma visar att man inte borde ha avlat barn alls. Det visar på ett extremt bristande föräldraskap.
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?