• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-26 04:09:10 följande:

Och ni föräldrar har ju inte slutat röka när ni fyllde 30, så vad säger att era barn gör det?

Vad är det som säger att dom är över 30  
  • PH76
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-04-26 08:09:59 följande:
    Om dom har tonårsbarn så hoppas jag verkligen det...
  • Anonym (fd rökare)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-04-26 08:09:59 följande:

Det är rätt troligt att de är över 30 eftersom barnen är 15 och 17.
  • Anonym (Eva D)
    Pope Joan II skrev 2018-04-23 21:35:41 följande:

Jösses, så förfärligt. Obegripligt.

För att?
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (ja...) skrev 2018-04-25 23:06:33 följande:
    Barnens blir starka av att tvingas ta ansvar för sitt liv och hälsa. Å jag vet, rökning är inte bra.

men slutar man vid 30 så är det lugnt..var inte orolig...
    Men en tonårshjärna byggs fortare om till att kräva nikotin och utvecklar därför ett starkt beroende på bara någon månad av daglig rökning.

Om man kan tänka sig att vänta med centralstimulerande droger tills man i alla fall har en färdigutvecklad hjärna så minskar risken att bli fast för livet.
  • Pope Joan II
    Anonym (Eva D) skrev 2018-04-26 13:11:23 följande:
    För att?
    Det har jag redan svarat på.
  • Anonym (ja...)
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-26 04:09:10 följande:

Ja som förälder ska man såklart stötta och guida sina barn att bli ansvarstagande vuxna som kan stå på egna ben. Men föräldrarna har ju ändå huvudansvaret för sina barn och man har skyldighet att hindra dom från att skada sig själva, eller andra, från att göra farliga saker. Det finns en anledning till att barn inte är myndiga förrän de är 18 år, de är inte kapabla till att se konsekvenserna av allt de gör, det är föräldrarnas ansvar, ni ska skydda era barn. Tillåter ni att de gör andra farliga saker? Var går gränsen? Du har skrivit i 2 inlägg att ni nog dricker mer, så super ni med barnen också? Om dina barn skulle vilja ta heroin t ex, skulle det var ok med dig?

Vill gärna se källor på att rökning inte ger några negativa hälsoeffekter innan man är 30, oavsett om man röker i 15 år. Och ni föräldrar har ju inte slutat röka när ni fyllde 30, så vad säger att era barn gör det?

Barnen får räka hemma fr 15 och ja, det dricks liter mer än vanligt här på landet...gör det ofta på landet.

Mekas med bilar och vissa bränner hemma..

Men herre Gud, såklart inte heroin är ok.

Vi trivs!!
  • Anonym (fd rökare)
    Anonym (ja...) skrev 2018-04-26 16:51:55 följande:

Barnen får räka hemma fr 15 och ja, det dricks liter mer än vanligt här på landet...gör det ofta på landet.

Mekas med bilar och vissa bränner hemma..

Men herre Gud, såklart inte heroin är ok.

Vi trivs!!

Varför är inte knark Ok? Det är ju stärkande för karaktären att fatta egna beslut om sin hälsa.

Sedan är jag också från landet och här sitter inte föräldrar och uppmuntrar att barn röker och dricker. Kanske ni ska dra ner på alkoholen så ni får bättre omdömme.
  • Anonym (ja...)
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-26 17:02:33 följande:
    Varför är inte knark Ok? Det är ju stärkande för karaktären att fatta egna beslut om sin hälsa.

Sedan är jag också från landet och här sitter inte föräldrar och uppmuntrar att barn röker och dricker. Kanske ni ska dra ner på alkoholen så ni får bättre omdömme.
    suck, uppmuntrar ingen att röka & testa alkohol. men annan kultur här. raggarträffar, man hänger på pizzerian och skruvar på sin volvo. Oftast tidig sexualdebut.

ja, vi är lite tidigare än andra.

vet att det känns främmande.
  • Anonym (Absolut inte)
    PH76 skrev 2018-04-26 08:40:18 följande:
    Om dom har tonårsbarn så hoppas jag verkligen det...
    Anonym (fd rökare) skrev 2018-04-26 12:13:08 följande:
    Det är rätt troligt att de är över 30 eftersom barnen är 15 och 17.
    I den typen av familj som personen beskriver (låter 13-åringar röka hemma inomhus, röker själva inomhus, dricker en massa alkohol, mekar med bilar, tatuerar sig) får dom nog barn vid 15-16 också så helt omöjligt är det ju inte. Tror dock som sagt inte en sekund på att det är sant, låter mer som hen vill driva med "folk på landet".

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?