• Anonym (Rökande mamma)

Får din tonåring röka hemma?

Som rubriken lyder. Får din tonåring röka hemma?

Vår dotter började röka i gymnasiet när hon precis fyllt 16. Hon är 17 år nu och fyller 18 senare i år. I början gjorde vi som alla brukar föreslå. Vi straffade. Vi höll inne pengar. Vi bestämde att vi inte betalar körkort osv. Hon rökte ändå.

När vi okejade att hon får röka fritt hemma och även tillsammans med mig blev det mindre laddat och vi har många av våra bästa samtal över varsin cigarett. Dottern har dessutom en tre år äldre snusande. och feströkande, pojkvän så att få tag i cigg är inget problem för henne.

Jag vet att den här typen av trådar till 90 % brukar innehålla fördömanden och man får veta att man är värdelös som förälder. Att det är dåligt för hälsan vet jag, min dotter och alla andra rökare. Det behöver ingen berätta.

Nå... tillåter du din tonåring att röka? Är du själv tonåring och får röka för dina föräldrar?

• Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Stina) skrev 2021-12-12 20:59:19 följande:

Absolut inte. När hon har eget boende får hon göra det. Men inte under mitt tak. Jag är hennes mamma, inte hennes polare. Det är mitt ansvar som förälder att ta jobbiga beslut utifrån hennes bästa så länge hon inte är vuxen.

Har två nära släktingar som doh pga av rökningen (kol och lungemfysem). Jag såg dem sakta tyna bort och det var vidrigt. Att jag skulle ge ett ok till min dotter (som år i en ålder där man ser sig som odödlig) att förkorta sitt eget liv på detta och svärta ner sina inre organ.... ALDRIG I LIVET.

Du vill inte har moraliska fördömande. Men faktum är att du misslyckats här av dina plikter som förälder. Tyvärr. Det går inte att prata bort. Din dotter må röka oavsett om de säger jag eller nej. Men i och med din acceptans har du omedvetet signalerar till henne att detta inte är så farligt och okej att hålla på med. Det är signalvärdet som du har urholkat. Illa.

Jag respekterar vad du säger Stina och kan bara beklaga det som hände dina släktingar. Frågan var, tillåter du din tonåring att röka hemma? I början när hon var 14, absolut nej, ingen tvekan om det, speciellt när ingen annan i familjen rökte. Dottern började röka tidigt och blev med tiden nikotinberoende. Vi har kämpat, förbjudit, beslagtagit cigaretter och tändare, hotat, dragit in pengar, gett henne utegångsförbud, fpratat med psykolog, försökt hjälpa till med nikotinersättning i form av tuggummin, plåster och inhalator, you name it, men till slut fick vi acceptera att hon minsann inte tänkte sluta. Hon hann knappt lämna huset på morgonen innan hon tände en cigg, rökte i skolan, på fritiden,  ja praktiskt taget överallt, t.o.m. hemma på sitt eget rum genom fönstret. Helt jävla hopplöst var det. Dessutom röker de flesta av hennes kompisar också vilket inte gör saken lättare. Till slut blev det fullständigt ohållbart och det var då vi sa okej till att röka hemma på tomten nyss fyllda 16. Du anar inte vilka fighter vi haft men sen det beslutet togs är det åtminstone lugnt här hemma och vi kan prata med varann igen. Jag tycker inte om att hon röker men har insett att det inte är värt att tjafsa mer om rökningen. Trots en obstinat rökande tonåring fungerar det mesta bra i övrigt nu. Så länge hon får sina rökpauser sköter hon sina åtaganden väl. Hon hjälper till hemma och har bra betyg i skolan.
  • Moder1

Nej det tillåter jag inte.

Jag tillåter ingen att röka i mitt hem eller på min balkong.

• Moder1

Nej det tillåter jag inte.

Jag tillåter ingen att röka i mitt hem eller på min balkong.

• Egon den stora

Jag har verkligen full förståelse för att man kan ge upp när det gäller en så gammal tonåring. Hon är ju trots allt en egen individ med egna åsikter, men mina barn hade inte fått röka hemma.

Har astmabarn så det går ju bort av sig själv.

• Anonym (f)

Absolut inte cigaretter. Det skulle inte en vuxen få heller, jag har astma och även min ena son. Skulle dessutom vara livrädd för att de får KOL och cancer som deras pappa.

Min andra son använder vaporizer ibland (för ejuice med nikotin i) den luktar vanilj, men han får ändå bara göra det på sitt rum. Mest snusar han tobaksfritt snus.

hade helst sett att han helt slutade, men han är numera 18 och har en egen inkomst, så känns inte som jag direkt kan neka så länge det inte stör någon annan.

• Anonym (Nej men hjälper inte)

Nej, det tillåter jag inte men bonussonen (går i nian) brukar då ställa sig utanför staketet och röka så det hjälper föga. Straff fungerar inte på honom man kan ta allt mobil, wifi, månadspeng. Det bara slutar med att han tycker att han kan göra vad han vill eftersom vi redan tagit bort hans förmåner.

Nu har jag mutat honom med något han verkligen vill ha när han går ut nian om han inte röker. Jag har inte sett honom röka på över tre månader men jag vet förstås inte om han gör det när jag inte ser. Då han spenderar mycket tid hemma så spar det åtminstone hans lungor lite om han inte röker hemma i alla fall.

Om ens tonårings rökande skapar djupa och årslånga konflikter tror jag faktiskt det är bättre att släppa det än att förstöra relationen helt med sin tonåring.

• Anonym (Självklart)

Jag var ju såklart inte glad att det hände, hon började runt starten av högstadiet och sedan märkte jag på henne att hon rökte fast hon inte erkände detta.

Tillslut erkände hon detta, jag jobbade ett tag med att få till ett slut men det lyckades inte.
    De flesta i hennes kompisgäng rökte/röker vilket gjorde det svårare att motverka.

Jag tror inte på en massa straff och sånt, jag kan säga att när hon fick tillåtelsen att röka utan att göra det i smyg så blev allt lugnare i vår relation, jag har som krav att hon inte står bland folk, entréer etc.

Det blev lugnare rutiner också, hon kan vakna äta frukost, hinna göra sig iordning ist för som tidigare ha bråttom iväg för att hinna röka, nu kan hon röka innan frukost, på väg till skolan och fokusera på skolan, och det ser jag som viktigt.

• Anonym (Rökande mamma)
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-15 08:38:51 följande:

Jag var ju såklart inte glad att det hände, hon började runt starten av högstadiet och sedan märkte jag på henne att hon rökte fast hon inte erkände detta.

Tillslut erkände hon detta, jag jobbade ett tag med att få till ett slut men det lyckades inte.

De flesta i hennes kompisgäng rökte/röker vilket gjorde det svårare att motverka.

Jag tror inte på en massa straff och sånt, jag kan säga att när hon fick tillåtelsen att röka utan att göra det i smyg så blev allt lugnare i vår relation, jag har som krav att hon inte står bland folk, entréer etc.

Det blev lugnare rutiner också, hon kan vakna äta frukost, hinna göra sig iordning ist för som tidigare ha bråttom iväg för att hinna röka, nu kan hon röka innan frukost, på väg till skolan och fokusera på skolan, och det ser jag som viktigt.

Din historia stämmer ju så bra med min. Skillnaden är väl att det dröjde till gymnasiet innan min dotter började.

Just det där med en trevligare och mer avslappnad relation känner jag igen mig i. Det var en period innan jag tillät det som dottern hela tiden ville vara borta eftersom hon då kunde röka. Under en period gick det ut över skolan och jag känner igen det där med morgonstressen. Det blev bättre när hon kunde ta en morgoncigg i lugn och ro och pluggandet funkade så mycket bättre när hon höll sig hemma. Enligt henne själv rökte hon lite mindre än tidigare när det blev okej att göra det öppet här hemma.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (Rökande mamma) skrev 2021-12-15 22:51:44 följande:
    Din historia stämmer ju så bra med min. Skillnaden är väl att det dröjde till gymnasiet innan min dotter började.

Just det där med en trevligare och mer avslappnad relation känner jag igen mig i. Det var en period innan jag tillät det som dottern hela tiden ville vara borta eftersom hon då kunde röka. Under en period gick det ut över skolan och jag känner igen det där med morgonstressen. Det blev bättre när hon kunde ta en morgoncigg i lugn och ro och pluggandet funkade så mycket bättre när hon höll sig hemma. Enligt henne själv rökte hon lite mindre än tidigare när det blev okej att göra det öppet här hemma.
    Ja situationerna verkar vara väldigt lika.

Dottern var precis om du säger borta mycket, väldigt mycket stress och iväg, nu är det mera harmoni.
    Tänkte på det under sommarlovet, då kunde hon & hennes vänner spendera hela dagar hemma och bara bada och sola, äta både lunch och middag.

Vet inte om det blir mindre nu än innan, tror hon ligger runt 1-2 paket om dagen med beroende på om det är ledig dag, borta, hemma, dagar inför prov.

Jag ser vinsten med bra betyg i skolan som den största vinsten även om det ibland känns som en förlust att jag kapitulerade.
  • PH76
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-16 14:54:56 följande:
    Ja situationerna verkar vara väldigt lika.

Dottern var precis om du säger borta mycket, väldigt mycket stress och iväg, nu är det mera harmoni.
    Tänkte på det under sommarlovet, då kunde hon & hennes vänner spendera hela dagar hemma och bara bada och sola, äta både lunch och middag.

Vet inte om det blir mindre nu än innan, tror hon ligger runt 1-2 paket om dagen med beroende på om det är ledig dag, borta, hemma, dagar inför prov.

Jag ser vinsten med bra betyg i skolan som den största vinsten även om det ibland känns som en förlust att jag kapitulerade.
    1-2 paket per dag? Det är en fruktansvärt hög och skadlig konsumtion, för at inte tala om pengarna, ca 2600 kronor månaden...

Jag antar att ni som föräldrar betalar för den?
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?