• PH76

Får din tonåring röka hemma?

Man bör göra precis allt för att barnen inte ska röka.

• PH76
    Anonym (Never) skrev 2018-04-22 17:03:51 följande:

Jag skulle aldrig, aldrig någonsin låta min tonåring röka hemma eller på nåt sätt tillåta att de röker överhuvudtaget. Jag skulle verkligen göra allt för att rökandet skulle upphöra.

Jag låter ingen röka i mitt hem och skulle inte heller låta mitt vuxna barn röka hemma hos mig.

Så resonerar jag med, som tur är så känner vi ingen som röker och jag kan inte erindra att jag sett någon annan förälder röka i vårt området.
  • PH76
    elin1989 skrev 2018-04-23 21:12:11 följande:
    Jag gick gymnasiet 2005-2008 och det var ganska många som rökte, definitivt fler än idag. Det gick inga low-lifes på den skolan, det var en av skolorna i Stockholm med högst intagningspoäng. Alla i mitt "gäng" rökte då, och ingen av oss gör det längre. Vi har alla avklarade högskoleutbildningar och bra jobb idag. Så håller inte riktigt med om din bild. Men tror definitivt att rökning är på väg bort, vilket förstås är bra.
    Jag känner ingen, varken privat eller på jobbet, och kan inte ens komma ihåg när jag såg någon i området vi bor i som gör det.
  • PH76
    elin1989 skrev 2018-04-23 21:12:11 följande:
    Jag gick gymnasiet 2005-2008 och det var ganska många som rökte, definitivt fler än idag. Det gick inga low-lifes på den skolan, det var en av skolorna i Stockholm med högst intagningspoäng. Alla i mitt "gäng" rökte då, och ingen av oss gör det längre. Vi har alla avklarade högskoleutbildningar och bra jobb idag. Så håller inte riktigt med om din bild. Men tror definitivt att rökning är på väg bort, vilket förstås är bra.
    fel person, sorry...
  • PH76
    Anonym (ja...) skrev 2018-04-23 20:50:43 följande:
    Jaha. Säger du det. Är väl många som röker?
    Jag känner ingen, varken privat eller på jobbet, och kan inte ens komma ihåg när jag såg någon i området vi bor i som gör det.
  • PH76
    Anonym (Absolut inte) skrev 2018-04-26 08:09:59 följande:
    Vad är det som säger att dom är över 30  
    Om dom har tonårsbarn så hoppas jag verkligen det...
  • PH76
    Anonym (Eva D) skrev 2018-04-28 15:51:36 följande:

Vilka fördomar att bara fattiga människor röker, fundera på din människosyn tycker jag.

Vad tramsar du om? Det finns en stark korrelation mellan låg utbildning/lön och rökning. Givetvis så finns det rökare i alla delar av samhället men det är en annan sak.
  • PH76
    Vild mamma skrev 2018-10-28 08:35:58 följande:

Självklart får min dotter röka hemma/öppet, idag är hon 17 år, och har rökt hemma sedan hon var 14.

Det har varit bra att inte se henne behöva smyga med detta utan få vara sig själv och inte känna någon stress och panik över att vara rökare.

Hon borde känna stressa och panik, hon dödar sina inre organ.
  • PH76
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-16 14:54:56 följande:
    Ja situationerna verkar vara väldigt lika.

Dottern var precis om du säger borta mycket, väldigt mycket stress och iväg, nu är det mera harmoni.
    Tänkte på det under sommarlovet, då kunde hon & hennes vänner spendera hela dagar hemma och bara bada och sola, äta både lunch och middag.

Vet inte om det blir mindre nu än innan, tror hon ligger runt 1-2 paket om dagen med beroende på om det är ledig dag, borta, hemma, dagar inför prov.

Jag ser vinsten med bra betyg i skolan som den största vinsten även om det ibland känns som en förlust att jag kapitulerade.
    1-2 paket per dag? Det är en fruktansvärt hög och skadlig konsumtion, för at inte tala om pengarna, ca 2600 kronor månaden...

Jag antar att ni som föräldrar betalar för den?
  • PH76
    Anonym (Självklart) skrev 2021-12-19 10:26:08 följande:

Tror du inte jag vet om skadeverkningar? Misslyckad, nej där håller jag inte med alls, det finns värre saker man måste missa för att vara misslyckad.

Att hon slipper bla. morgonstressen är riktigt bra.

Det kanske var tidigt att låta en 13 åring röka den mängden obehindrat, men idag ser jag inte det som något konstigt att en snart 17 åring röker 1-2 paket om dagen.

Tror nog att hon kommer kunna få barn när den dagen kommer.

Frågan kvarstår, är det du som betalar rökandet? Jag har svårt att se att en 13-17åring har dessa pengar.
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?