Inlägg från: Anonym (Självklart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Självklart)

Får din tonåring röka hemma?

Att min tonårsdotter fick börja röka hemma ser jag som okej då jag inte gillar smyg och smussel.

Att mota ner henne på en avlägsen plats ser jag som underligt, tillåta men inte så jag ser, vad vill man förtränga? Jag tyck altanen eller trappen är ett utmärkt ställe.

• Anonym (Självklart)

Jag var ju såklart inte glad att det hände, hon började runt starten av högstadiet och sedan märkte jag på henne att hon rökte fast hon inte erkände detta.

Tillslut erkände hon detta, jag jobbade ett tag med att få till ett slut men det lyckades inte.
    De flesta i hennes kompisgäng rökte/röker vilket gjorde det svårare att motverka.

Jag tror inte på en massa straff och sånt, jag kan säga att när hon fick tillåtelsen att röka utan att göra det i smyg så blev allt lugnare i vår relation, jag har som krav att hon inte står bland folk, entréer etc.

Det blev lugnare rutiner också, hon kan vakna äta frukost, hinna göra sig iordning ist för som tidigare ha bråttom iväg för att hinna röka, nu kan hon röka innan frukost, på väg till skolan och fokusera på skolan, och det ser jag som viktigt.

• Anonym (Självklart)
    Anonym (Rökande mamma) skrev 2021-12-15 22:51:44 följande:
    Din historia stämmer ju så bra med min. Skillnaden är väl att det dröjde till gymnasiet innan min dotter började.

Just det där med en trevligare och mer avslappnad relation känner jag igen mig i. Det var en period innan jag tillät det som dottern hela tiden ville vara borta eftersom hon då kunde röka. Under en period gick det ut över skolan och jag känner igen det där med morgonstressen. Det blev bättre när hon kunde ta en morgoncigg i lugn och ro och pluggandet funkade så mycket bättre när hon höll sig hemma. Enligt henne själv rökte hon lite mindre än tidigare när det blev okej att göra det öppet här hemma.
    Ja situationerna verkar vara väldigt lika.

Dottern var precis om du säger borta mycket, väldigt mycket stress och iväg, nu är det mera harmoni.
    Tänkte på det under sommarlovet, då kunde hon & hennes vänner spendera hela dagar hemma och bara bada och sola, äta både lunch och middag.

Vet inte om det blir mindre nu än innan, tror hon ligger runt 1-2 paket om dagen med beroende på om det är ledig dag, borta, hemma, dagar inför prov.

Jag ser vinsten med bra betyg i skolan som den största vinsten även om det ibland känns som en förlust att jag kapitulerade.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (A) skrev 2021-12-16 21:54:05 följande:
    Det låter mycket
    Jag säger inte att det är 1-2 paket om dagen varje dag, men tror det, kan mycket väl vara mindre ibland, jag kollar inte, detta är ett uppskattat genomsnitt.

Jag vet inte om det är mycket för någon som rökt i 4år?
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (fd rökare) skrev 2021-12-18 02:27:36 följande:
    Du har alltså inte ens läst på och utbildat dig om rökning. Snacka om att misslyckas som förälder.

Men så härligt att ni har det så mysigt nu, och att hon slipper stressa på morgonen, det får du se till att minnas med värme när din dotter inte kan få barn, eller barnbarnen får hälsoproblem, eller när du hälsar på henne i sjukhussängen...
    Tror du inte jag vet om skadeverkningar? Misslyckad, nej där håller jag inte med alls, det finns värre saker man måste missa för att vara misslyckad.

Att hon slipper bla. morgonstressen är riktigt bra.

Det kanske var tidigt att låta en 13 åring röka den mängden obehindrat, men idag ser jag inte det som något konstigt att en snart 17 åring röker 1-2 paket om dagen.

Tror nog att hon kommer kunna få barn när den dagen kommer.
Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?