Anonym (Rökande mamma) skrev 2021-12-15 22:51:44 följande:
Din historia stämmer ju så bra med min. Skillnaden är väl att det dröjde till gymnasiet innan min dotter började.
Just det där med en trevligare och mer avslappnad relation känner jag igen mig i. Det var en period innan jag tillät det som dottern hela tiden ville vara borta eftersom hon då kunde röka. Under en period gick det ut över skolan och jag känner igen det där med morgonstressen. Det blev bättre när hon kunde ta en morgoncigg i lugn och ro och pluggandet funkade så mycket bättre när hon höll sig hemma. Enligt henne själv rökte hon lite mindre än tidigare när det blev okej att göra det öppet här hemma.
Ja situationerna verkar vara väldigt lika.
Dottern var precis om du säger borta mycket, väldigt mycket stress och iväg, nu är det mera harmoni.
Tänkte på det under sommarlovet, då kunde hon & hennes vänner spendera hela dagar hemma och bara bada och sola, äta både lunch och middag.
Vet inte om det blir mindre nu än innan, tror hon ligger runt 1-2 paket om dagen med beroende på om det är ledig dag, borta, hemma, dagar inför prov.
Jag ser vinsten med bra betyg i skolan som den största vinsten även om det ibland känns som en förlust att jag kapitulerade.