• Klora

Får din tonåring röka hemma?

Jag har inte läst hela tråden så ger enbart svar efter TS

Nej, hemma hos oss får inga tonåringar röka. Behöver inte gå längre än till vad lagen säger, men utan den lagen hade det ändå varit oacceptabelt.

Jag vet att min 21 åriga son röker på fester med sina vänner och han vet vad jag tycker om det. Men utav respekt för mig och mina känslor så skulle han aldrig sätta en cigatett i munnen framför mig, han vet hur arg, ledsen och besviken jag skulle bli. Jag hittade ett cigarett paket i hans jacka en gång när jag letade efter bilnyckeln jag konfronterade honom och det han sa var, förlåt mamma jag skulle slängt dom efter utekvällen.

Vi behöver varken nikotin eller alkohol för att ha goa eller allvarlig samtal mellan oss, sådana samtal byggs på kärlek, respekt och omtanke för varann. Och framförallt tillit

Jag tror Ts har en romantiserande tanke kring detta med att röka med sin tonåring, att det gör så ni kommer varann närmre då ni har era fina samtal just när ni röker tillsammans, men glöm inte att i de stönder så ger du denne en positiv bild av det hela och inte det faktum att för varje cigg så förkortas ditt barns liv och sakta men säkert så börjar cancern och lungsjukdom slå sin rot.

Ta goa promenader istället, eller ha era stunder ihop vid matlagningen.

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?