• Anonym (R)

Får din tonåring röka hemma?

När man har sett sin egen förälder dö en plågsam död i lungcancer är det ofattbart hur man kan tillåta sin tonåring att röka öht. Om min tonåring börjar röka kommer jag aldrig någonsin acceptera det. Det förrädiska med lungcancer är att den oftast ger symtom först när det är för sent. I min förälders fall upptäcktes lungtumören först när metastaserna i hjärna gjorde att h*n kollapsade och sedan tog det bara några månader innan allt var över.

Det är förstås svårt för dig TS att förbjuda din dotter att röka när du röker själv. Det ger ju signalen att det inte är så farligt så hur ska hon förstå att det är det? Varför inte satsa på att sluta tillsammans?

Den som invänder att man inte kan förbjuda sin tonåring någonting har resignerat som förälder. Det kanske inte ger effekt direkt men någonstans i bakhuvudet lagrar tonåringen det du säger och det kommer att påverka henne/honom i framtiden. Det var mycket mina föräldrar sa som jag ignorerade under en period men som gav mig vägledning längre fram i livet, även när de båda hade gått bort.  En förälder ska inte vara en kompis som man röker med utan en förebild och vägvisare. 

• Anonym (R)

Jag kan tillägga att min förälder som, alldeles för ung, dog i lungcancer började röka i din dotters ålder TS.

Svar på tråden Får din tonåring röka hemma?