• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Anonym (2 missfall)
    LovisaM skrev 2018-09-22 13:59:44 följande:

Dem tog några blodprov som alla var normala och gjorde vaginaltultraljud för att kolla att livmodern såg bra ut, Om jag skulle få fler missfall så skulle dem ta fler prover,

Läkaren tyckte inte att tre missfall är så mycket(!). Behöver jag säga att läkaren var en man.

Fy fan att läkaren uttryckte sig på det sättet! Så jäkla onödigt.. :(
  • eaalin
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-22 13:05:30 följande:

Kanske det blir ett barn för oss tillslut. Jag är ändå glad att jag har vår spralliga 2-åring här hemma. Tog 2,5 år innan vi blev gravid den gången, men var inte alls så rädd för missfall då. Nu när jag vet hur jobbigt det är både fysiskt och psykiskt så är rädslan så jobbig.

Tråkigt att du fick mens.

Det är ju det som är så jobbigt med missfall, att smärtan fortsätter efteråt. Varje mens är som plågeri när man önskar barn så mycket.

Klart ni får vara oroliga hur många eller få försök ni har bakom er. Men det är nog som du säger att tillslut blir det er tur med. I vilken vecka fick du missfall? Och hur lång tid har det gått sedan dess?

Jag var i vecka 5 så de var tidigt och fick missfall 20 augusti...
  • Anonym (2 missfall)
    eaalin skrev 2018-09-23 14:52:41 följande:

Jag var i vecka 5 så de var tidigt och fick missfall 20 augusti...

Verkligen tråkigt.. Jag håller tummarna att det tar sig nästa ägglossning för er.
  • eaalin
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-23 15:40:47 följande:

Verkligen tråkigt.. Jag håller tummarna att det tar sig nästa ägglossning för er.

Tack snälla! Jag önskar verkligen de
  • Anonym (Mf)

Vill bara meddela den glada nyheten att jag idag, två månader efter mitt missfall, plussade igen :)

Håller tummarna för att den lill* får stanna den här gången <3

• Tremblement de Terre
    Anonym (Mf) skrev 2018-09-23 21:42:19 följande:

Vill bara meddela den glada nyheten att jag idag, två månader efter mitt missfall, plussade igen :)

Men å grattis!!! Vad roligt! Håller också tummarna <3
  • Anonym (2 missfall)
    Anonym (Mf) skrev 2018-09-23 21:42:19 följande:

Åh vad kul! :) Grattis!
  • Anonym (NK)

Är så ledsen för att behöva hänga på i den här tråden... I tisdags vaknade jag med blodiga trosor. Kände direkt att något var fel, samtidigt som jag tänkte att vi ändå var i v. 12 och jag visste att en blödning i sig inte behövde bara någon fara. Hade kub inbokat till i fredags men kände att OM det är missfall vill jag veta på en gång så vi åkte in till akuten tisdag morgon. Direkt under ultraljudet såg jag på läkarens ansikte att något var fel. Och det var det. Fostret hade slutat växa 2 veckor tidigare. I sex dagar har jag levt i någon mix av att tänka att det är sånt som händer, en fruktansvärd sorg och hysteriskt gråt samt en otrolig ilska där jag är så jävla arg över att livet är så orättvist.

Det var min första graviditet någonsin och det gick månaden efter att vi slutade med p-piller så min sambo försöker trösta mig med att vi kommer att bli gravida snabbt igen och då kommer allt säkert att gå bra. Men HUR ska man ens våga försöka? Hur ska man klara av tanken på ett liknande utfall? Är så himla ledsen...

• Anonym (2 missfall)
    Anonym (NK) skrev 2018-09-23 22:33:49 följande:

Är så ledsen för att behöva hänga på i den här tråden... I tisdags vaknade jag med blodiga trosor. Kände direkt att något var fel, samtidigt som jag tänkte att vi ändå var i v. 12 och jag visste att en blödning i sig inte behövde bara någon fara. Hade kub inbokat till i fredags men kände att OM det är missfall vill jag veta på en gång så vi åkte in till akuten tisdag morgon. Direkt under ultraljudet såg jag på läkarens ansikte att något var fel. Och det var det. Fostret hade slutat växa 2 veckor tidigare. I sex dagar har jag levt i någon mix av att tänka att det är sånt som händer, en fruktansvärd sorg och hysteriskt gråt samt en otrolig ilska där jag är så jävla arg över att livet är så orättvist.

Det var min första graviditet någonsin och det gick månaden efter att vi slutade med p-piller så min sambo försöker trösta mig med att vi kommer att bli gravida snabbt igen och då kommer allt säkert att gå bra. Men HUR ska man ens våga försöka? Hur ska man klara av tanken på ett liknande utfall? Är så himla ledsen...

Usch så hemskt. Beklagar..

Det är så jobbigt med känslorna. En del av en vill verkligen tänka sådana tankar "det är sådant som händer", "det är ju så vanligt", "det kommer fler chanser" för att skaka av sig alla känslor men istället gör det ont av sorgen och smärtan.

Har du kunnat vara hemma och slippa tänka på jobbet efter ni fick beskedet?
  • Anonym (Julia)
    Anonym (NK) skrev 2018-09-23 22:33:49 följande:

Kraften att orka gå vidare är längtan/viljan att få barn. Jag har varit ledsen tills nästa ägglossning och då försökt igen. Så länge man orkar försöka så finns det hopp
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt