• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Anonym (2 missfall)
    babytjejen skrev 2018-10-11 11:38:14 följande:

Vantrivs väldigt mkt på jobbet...någon som vet om det kan påverka chanserna att bli gravid??? O då menar jag verkligen vantrivs..att jag nog måste byta jobb innan jag mår allvarligt dålig, känner redan att det påverkar min prestation på jobbet, har svårt att känna motivation över huvud taget...

Jag har svårt att tänka mig att vantrivsel gör så att man inte blir gravid. Akut stress är väl aldrig bra men människor blir gravida i stressade miljöer med.

Tror det är en bra idé att byta till ett mer trivsamt jobb innan du går får långt in i en graviditet dock. Så att jobbet känns lite lättare.
  • Jojjans
    babytjejen skrev 2018-10-11 11:38:14 följande:

Vantrivs väldigt mkt på jobbet...någon som vet om det kan påverka chanserna att bli gravid??? O då menar jag verkligen vantrivs..att jag nog måste byta jobb innan jag mår allvarligt dålig, känner redan att det påverkar min prestation på jobbet, har svårt att känna motivation över huvud taget...

Jag tror egentligen inte att vantrivseln i sig borde påverka fertiliteten. Men mår du dåligt, är väldigt stressad eller deprimerad så äter man ofta mycket sämre och tar hand om sig sämre på andra sätt med, vilket jag tror kan påverka.

Jag tänker att du såklart borde byta jobb även om det kanske inte påverkar graviditeten. Jag vantrivdes innan mitt missfall och graviditeten var liksom min biljett ut. Jag var så glad att få slippa det! Men när missfallet kom dog alls drömmar samtidigt. Det är inte en situation jag rekommenderar att riskera...
  • Elinmariajosefin
    saijda skrev 2018-10-11 10:48:38 följande:

Aha okej det låter ju också intressant! Undra vad man ska testa först, rosenrot munkpeppar eller bidrottninggele? :0

Nej jag känner samma sak med att ligga ofta men samtidigt kommer nog min man känna press med ÄL tester. Men jag känner att jag kan ju ta det för min egen del. Vill se hur likt den är enligt tempen! Vilket märke rekommenderar du?

Åh grattis till lillen vad mysigt!!! Tack så mycket <33

Jag har testat olika, men de som är lättast att läsa av är clearblue även om dom är dyra.
  • Sommarhopp

Jag har blivit helt knäpp i huvudet av mina missfall känns det som. Nu är jag gravid igen och testar 2 gånger om dagen för att se att styrkan på testen ökar som den ska. Självklart gjorde de inte det i början heller, på morgonen var testen nästan blanka men tydliga på eftermiddagen, för att nästan inte synas igen morgonen efter. Kändes inte alls bra och jag räknade mer o mer med att även det här skulle bli ett missfall. Men idag tog jag ett digitalt test istället som sa 2-3 veckor, och jag är i v 4+1 idag så det stämmer ju. Nu kan jag kanske slappna av lite, och inte testa på ett tag. Imorgon ska jag ringa min ivf klinik och berätta att jag är gravid och boka tid för ultraljud. Hoppas på att få det så fort dom möjligt.

• saijda
    Elinmariajosefin skrev 2018-10-11 16:08:35 följande:

Jag har testat olika, men de som är lättast att läsa av är clearblue även om dom är dyra.

Såklart de dyraste ^^ några andra alternativ? :)
  • Elinmariajosefin
    saijda skrev 2018-10-11 19:55:26 följande:

Såklart de dyraste ^^ några andra alternativ? :)

Jag upplever att alla dom som bara visar streck är likvärdiga, men tycker att det är svårt att avgöra om teststrecket är starkare än kontrollstrecket. Därför valde jag cb som visar glad gubbe, då kan man liksom inte missta sig.
  • saijda
    Elinmariajosefin skrev 2018-10-12 09:16:13 följande:

Jag upplever att alla dom som bara visar streck är likvärdiga, men tycker att det är svårt att avgöra om teststrecket är starkare än kontrollstrecket. Därför valde jag cb som visar glad gubbe, då kan man liksom inte missta sig.

Hoppas du inte tog illa vid det med hur jag skrev. Jag skrev det med en glimt i ögat :)

Nä det går ju verkligen inte och missta sig om det är en glad gubbe om man jämför med streck mot streck :0
  • Linn3aa

Hej! Hakar på denna tråd. Jag och sambon väntade vårt kärleksbarn. Han har 3 sedan tidigare och det är mitt första. På ultraljudet i v 13 fick vi det hemska beskedet att barnet dött redan i v 6. Va jobbigaste dagen i mitt liv och detta barn är allt vi pratat om senaste månaderna. Vet inte om det är helt rätt men jag ville börja försöka igen så fort blödningen efter skrapningen slutat. Så två dagar senare så försöker vi redan. Två ggr per dag. Inatt vaknade jag av att brösten läckte och bh-n va dyngsur. Fattar ingenting. Samt ljusrosa flytningar 9 dagar efter skrapning. Nu vill vi bara börja om och få vårt efterlängtade lilla plus.

• Jojjans
    Linn3aa skrev 2018-10-12 13:44:15 följande:

Hej! Hakar på denna tråd. Jag och sambon väntade vårt kärleksbarn. Han har 3 sedan tidigare och det är mitt första. På ultraljudet i v 13 fick vi det hemska beskedet att barnet dött redan i v 6. Va jobbigaste dagen i mitt liv och detta barn är allt vi pratat om senaste månaderna. Vet inte om det är helt rätt men jag ville börja försöka igen så fort blödningen efter skrapningen slutat. Så två dagar senare så försöker vi redan. Två ggr per dag. Inatt vaknade jag av att brösten läckte och bh-n va dyngsur. Fattar ingenting. Samt ljusrosa flytningar 9 dagar efter skrapning. Nu vill vi bara börja om och få vårt efterlängtade lilla plus.

Fy så hemskt! Har inte varit med om samma men min historia finns längre upp. Kan absolut relatera.

Jag fick rådet av min läkare att vänta en mens för att kroppen skulle hinna återhämta sig. Men då hade jag också ett senare missfall med ett foster som levde när missfallet började. Tar nog längre tid för kroppen att återhämta sig då. Men även då sa dom att OM jag blev gravid skulle det inte vara någon fara.

Nu blev det då att jag väntat ändå, och mensen kom i onsdags så vi ska snart börja försöka.

Jag fick igång mjölkproduktion några dagar efter mitt MF. Inga läckande bröst men såå ont! Kan det vara det som hänt nu?

Jag blödde först EM vecka, och sen blidblandade flytningar en vecka. Äl kom exakt 3 veckor efter missfallet. Vet du om du fått tillbaka din ägglossning än?
  • Jojjans
    Linn3aa skrev 2018-10-12 13:44:15 följande:

Fy så hemskt! Har inte varit med om samma men min historia finns längre upp. Kan absolut relatera.

Jag fick rådet av min läkare att vänta en mens för att kroppen skulle hinna återhämta sig. Men då hade jag också ett senare missfall med ett foster som levde när missfallet började. Tar nog längre tid för kroppen att återhämta sig då. Men även då sa dom att OM jag blev gravid skulle det inte vara någon fara.

Nu blev det då att jag väntat ändå, och mensen kom i onsdags så vi ska snart börja försöka.

Jag fick igång mjölkproduktion några dagar efter mitt MF. Inga läckande bröst men såå ont! Kan det vara det som hänt nu?

Jag blödde först en vecka, och sen blodblandade flytningar en vecka. Äl kom exakt 3 veckor efter missfallet. Vet du om du fått tillbaka din ägglossning än?
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt