• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • louisejohansson
    Jojjans skrev 2018-10-06 10:03:46 följande:

Hej,

Jag hoppats också in här. Fick ett sent missfall (v 16) för en dryg månad sen. Jag är 32, sambon yngre, och det var vår första planerade graviditet och skulle ha blivit vårt vårt första barn. Är så ledsen fortfarande men vill försöka snart igen. Behöver blicka framåt istället för att leva i den gamla graviditeten som inte finns...

Fick tillbaka min äl 3 veckor efter missfallen så väntar första mensen nu 10/10. Finns en minimal chans att jag kan ha blivit gravid (råkade va sex 5 dagar innan äl, trodde inte det skulle komma igång så snabbt).

Fyy stackare :( <3 fick du missed abortion och fick det konstaterat då?
  • Jojjans
    louisejohansson skrev 2018-10-07 08:40:37 följande:

Fyy stackare :( <3 fick du missed abortion och fick det konstaterat då?

Nej ingen MA utan missfall...

Vi hade i v.14 fått jättefint resultat på KUB och sett en pigg bebis. Fredagen den 31/8 hade jag precis gått in i vecka 16, men under dagen började jag läcka fostervatten. När jag kom till gynakuten fanns bara en liten mängd vatten kvar. Blev inlagd över helgen och fostret levde hela helgen... Fick tid för återbesök på torsdagen med förhoppningen att vattnet fyllts på, även om prognosen såg otroligt dålig ut. Men på tisdagen fick jag värkar och på onsdagen åkte vi in och han levde inte längre. Fick föda honom på gynakuten... allt såg bra ut inga synliga fel på bebisen men väntar fortfarande på patologens analys av moderkakan... troligtvis infektion även om jag inte hade någon sänka när jag kom in. Känner så starkt för barnet, att jag inte kunde skydda honom, att min kropp bara stötte ut honom fast att han var helt perfekt. Så otroligt svårt att våga känna hopp att det inte kommer hända igen.
  • louisejohansson
    Jojjans skrev 2018-10-07 08:51:28 följande:

Nej ingen MA utan missfall...

Vi hade i v.14 fått jättefint resultat på KUB och sett en pigg bebis. Fredagen den 31/8 hade jag precis gått in i vecka 16, men under dagen började jag läcka fostervatten. När jag kom till gynakuten fanns bara en liten mängd vatten kvar. Blev inlagd över helgen och fostret levde hela helgen... Fick tid för återbesök på torsdagen med förhoppningen att vattnet fyllts på, även om prognosen såg otroligt dålig ut. Men på tisdagen fick jag värkar och på onsdagen åkte vi in och han levde inte längre. Fick föda honom på gynakuten... allt såg bra ut inga synliga fel på bebisen men väntar fortfarande på patologens analys av moderkakan... troligtvis infektion även om jag inte hade någon sänka när jag kom in. Känner så starkt för barnet, att jag inte kunde skydda honom, att min kropp bara stötte ut honom fast att han var helt perfekt. Så otroligt svårt att våga känna hopp att det inte kommer hända igen.

Nää fy vad hemskt!! Beklagar verkligen <3 <3 förstår verkligen oro inför kommande graviditet, men måtte det inte kunna hända igen <3
  • Jojjans
    louisejohansson skrev 2018-10-07 12:38:17 följande:

Nää fy vad hemskt!! Beklagar verkligen <3 <3 förstår verkligen oro inför kommande graviditet, men måtte det inte kunna hända igen <3

Tack, <3 <3

Dom säger att risken att samma sak skulle hända mig igen är minimal. Men tillit var inte min starkaste sida redan innan. Oron kommer nog alltid finnas där.
  • saijda

Godmorgon, Verkar som mensen kom... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

Vad tror ni om ägglossningstester och rosenrot? Vill ha mer exakt med ägglossning och cykeln blev extremt lång denna gång, mina cyklar är oregelbundna sedan missfallet.

• babytjejen

Ca en månad tills vi skulle fått syskon...känns sååå tungt. Hur ska jag klara detta om vi inte lyckas bli gravida???

• Jojjans
    babytjejen skrev 2018-10-10 10:00:30 följande:

Ca en månad tills vi skulle fått syskon...känns sååå tungt. Hur ska jag klara detta om vi inte lyckas bli gravida???

Kan tänka mig att det måste kännas oerhört stressande att närma sig BF. Jag kan inte låta bli stygn in i min gamla BF-grupp och läsa om alla som är där jag borde vara. Känns som ett ganska destruktivt självskadebeteende men ibland gör det så ont att jag inte vet var jag ska ta vägen.

För oss var det första barnet. Har väntat så länge på att sambon skulle bli redo och känt otrolig stress i att det aldrig blir MIN tur. Han är 25 nu, jag 32. Åren går ju. Det enda positiva är att jag vet att han nu längtar ihop med mig och inte känner sig stressad av min längtan längre.
  • Elinmariajosefin
    saijda skrev 2018-10-10 07:47:19 följande:

Godmorgon, Verkar som mensen kom... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

Vad tror ni om ägglossningstester och rosenrot? Vill ha mer exakt med ägglossning och cykeln blev extremt lång denna gång, mina cyklar är oregelbundna sedan missfallet.

Va tråkigt! Jag testade bidrottninggele vilket har funkat för många andra. För mig blev dock cykeln lite väl kort och jag blev orolig att ägget inte skulle hinna fästa innan mens (typ 22 dagar) Jag har kört äl-tester varje gång vi försökt bli gravida då jag inte varit sugen på att ha sex varannan dag jämt. Nackdelen med dom var väl att min sambo kände press. Men jag har lyckats bli gravid relativt snabbt 4 ggr (4 mån första och andra gången, 2 mån tredje och fjärde gången) två utav mina grav har slutat i missfall men nu är jag i v 19 och känner en liten som buffar där inne! Lycka till!
  • saijda
    Elinmariajosefin skrev 2018-10-11 07:05:46 följande:

Va tråkigt! Jag testade bidrottninggele vilket har funkat för många andra. För mig blev dock cykeln lite väl kort och jag blev orolig att ägget inte skulle hinna fästa innan mens (typ 22 dagar) Jag har kört äl-tester varje gång vi försökt bli gravida då jag inte varit sugen på att ha sex varannan dag jämt. Nackdelen med dom var väl att min sambo kände press. Men jag har lyckats bli gravid relativt snabbt 4 ggr (4 mån första och andra gången, 2 mån tredje och fjärde gången) två utav mina grav har slutat i missfall men nu är jag i v 19 och känner en liten som buffar där inne! Lycka till!

Aha okej det låter ju också intressant! Undra vad man ska testa först, rosenrot munkpeppar eller bidrottninggele? :0

Nej jag känner samma sak med att ligga ofta men samtidigt kommer nog min man känna press med ÄL tester. Men jag känner att jag kan ju ta det för min egen del. Vill se hur likt den är enligt tempen! Vilket märke rekommenderar du?

Åh grattis till lillen vad mysigt!!! Tack så mycket <33
  • babytjejen

Vantrivs väldigt mkt på jobbet...någon som vet om det kan påverka chanserna att bli gravid??? O då menar jag verkligen vantrivs..att jag nog måste byta jobb innan jag mår allvarligt dålig, känner redan att det påverkar min prestation på jobbet, har svårt att känna motivation över huvud taget...

Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt