• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • eaalin

Åh fina ni som kämpar! Hoppar in här i tråden!

Jag är med er, fick missfall på vårt första försök nu i augusti i v.5 och jag var helt förstörd för jag längtar ju så. Man blir så rädd att man inte kan bli gravid och man får så många tankar.

Blödde i 5 dagar under missfallet och tror jag hade ägglossning för 2 veckor sedan och hoppas innerligt att ingen mens kommer nu... Är så rädd... Man letar symtom men vågar inte hoppas och tro på något. Vågar inte vara positiv.... Tänker att mensen kommer komma... Men vill inte ...

• Wictoria90
    Lestina skrev 2018-09-17 09:32:12 följande:

Jag har inte fått det bekräftat men tänker att det inte kan vara nåt annat. Ja, alla har varit i samma vecka.

Jag har sedan i juni 2017- februari 2018 haft 3 stycken missfall! Känner mig med helt tom ibland men försöker tänka att jag är närmre och närmre vårt barn även fast det ibland känns tungt.

Vi har gjort missfallsutredning och den visade inget fel! Så nu är vi vidare i en ny utredning då det inte verkar ta sig nu istället!!
  • Lestina
    Wictoria90 skrev 2018-09-18 15:00:42 följande:

Jag har sedan i juni 2017- februari 2018 haft 3 stycken missfall! Känner mig med helt tom ibland men försöker tänka att jag är närmre och närmre vårt barn även fast det ibland känns tungt.

Vi har gjort missfallsutredning och den visade inget fel! Så nu är vi vidare i en ny utredning då det inte verkar ta sig nu istället!!

Jag beklagar! Fan vad jobbigt.

Idag känner jag mig lite positivare och det är skönt men det är galet uttömmande att gå igenom ett MF och kroppen tar mer stryk än vad man tror, känner mig matt och trött i både kroppen och huvudet men det blir ju lite bättre för varje dag, det vet jag ju.

Hoppas de hittar anledningen till vrf det inte blir nåt eller mycket hellre att ni snart får ett plus på stickan!
  • moroten91

Hoppar in här för inte fått några svar på min tråd...Hoppas det är ok.

Jag har under det senaste året fått två MA som upptäckts först vid ultraljud. Därför lyckats tigga till mig extra ultraljud nu när jag är gravid igen för att se att fostret lever. I vecka 9+2 såg allt fint ut. Vecka 12+4 blev jag så glad för fostret hade vuxit så mycket och rörde sig så fint. Allt såg bra ut, hjärtat lät bra MEN så hade det en nackspalt på typ 9(!)mm. Vet inte vad jag ska ta mig till. Tagit moderkaksprov som var normalt, ingen kromosomförändring. Men läkaren menade att nackspalten även kan betyda hjärtfel. Känns fel att abortera ett foster innan jag vet att det inte kommer klara sig. Men samtidigt vill jag inte hinna fästa mig vid det för mycket för att sedan bli tvungen till en sen abort:(

Vad hade ni gjort?

• Anonym (2 missfall)
    eaalin skrev 2018-09-17 11:35:43 följande:

Åh fina ni som kämpar! Hoppar in här i tråden!

Jag är med er, fick missfall på vårt första försök nu i augusti i v.5 och jag var helt förstörd för jag längtar ju så. Man blir så rädd att man inte kan bli gravid och man får så många tankar.

Blödde i 5 dagar under missfallet och tror jag hade ägglossning för 2 veckor sedan och hoppas innerligt att ingen mens kommer nu... Är så rädd... Man letar symtom men vågar inte hoppas och tro på något. Vågar inte vara positiv.... Tänker att mensen kommer komma... Men vill inte ...

Tråkigt att höra om ditt missfall. Hoppas du blir gravid nu och att den stannar kvar. När har du tänkt göra ett graviditetstest? :)
  • Anonym (2 missfall)
    moroten91 skrev 2018-09-18 17:45:49 följande:

Hoppar in här för inte fått några svar på min tråd...Hoppas det är ok.

Jag har under det senaste året fått två MA som upptäckts först vid ultraljud. Därför lyckats tigga till mig extra ultraljud nu när jag är gravid igen för att se att fostret lever. I vecka 9+2 såg allt fint ut. Vecka 12+4 blev jag så glad för fostret hade vuxit så mycket och rörde sig så fint. Allt såg bra ut, hjärtat lät bra MEN så hade det en nackspalt på typ 9(!)mm. Vet inte vad jag ska ta mig till. Tagit moderkaksprov som var normalt, ingen kromosomförändring. Men läkaren menade att nackspalten även kan betyda hjärtfel. Känns fel att abortera ett foster innan jag vet att det inte kommer klara sig. Men samtidigt vill jag inte hinna fästa mig vid det för mycket för att sedan bli tvungen till en sen abort:(

Vad hade ni gjort?

Oj vilken jobbig situation.. Måste vara hemskt att inte veta vad den breda nackspalten beror på. Kan det bero på andra saker än hjärtfel? Och om det är hjärtfel, kan de göra något åt det senare om barnet föds? Finns det en chans att inget är fel även med bred nackspalt?

Jag vet inte hur jag skulle ha gjort i din sits. Men jag själv skulle troligen redan vara fäst vid barnet i magen och alltid undra vad som skulle eller inte skulle ha hänt ifall jag tog bort det. Svårt beslut att ta, hur går dina tankar om det just nu?
  • moroten91
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-18 18:29:19 följande:

Oj vilken jobbig situation.. Måste vara hemskt att inte veta vad den breda nackspalten beror på. Kan det bero på andra saker än hjärtfel? Och om det är hjärtfel, kan de göra något åt det senare om barnet föds? Finns det en chans att inget är fel även med bred nackspalt?

Jag vet inte hur jag skulle ha gjort i din sits. Men jag själv skulle troligen redan vara fäst vid barnet i magen och alltid undra vad som skulle eller inte skulle ha hänt ifall jag tog bort det. Svårt beslut att ta, hur går dina tankar om det just nu?

• moroten91
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-18 18:29:19 följande:

Det är verkligdn jobbigt och har tagit bort glädjen med grviditeten, men kan inte släppa hoppet:( Hjärtfel går ofta att operera och är det vanligate om jag förstått rätt. Kan även vara andra organ som det är fel på och finns även en liten sannolikhet för att det inte är några fel alls. Svårt att veta innan man kan undersöka ordentligt med ul. Är i vecka 14 nu så måste vänta några veckor för att kunna undersöka mer. Tack för ditt svar!
  • eaalin
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-18 18:21:23 följande:

Tråkigt att höra om ditt missfall. Hoppas du blir gravid nu och att den stannar kvar. När har du tänkt göra ett graviditetstest? :)

Hoppas de med :( tack! Jag vet inte jag är så rädd för att testa för tidigt utan väntar hellre. Ska ha mens snart i slutet av veckan/början på nästa. Så svårt veta när den kommer men då.någon gång om man räknar från missfallet.... Kommer den inte ska jag nog ha is i magen i någon vecka innan test. Har lärt mig av misstaget att testa för tidigt... :(
  • Anonym (2 missfall)
    moroten91 skrev 2018-09-18 20:19:25 följande:

Det är verkligdn jobbigt och har tagit bort glädjen med grviditeten, men kan inte släppa hoppet:( Hjärtfel går ofta att operera och är det vanligate om jag förstått rätt. Kan även vara andra organ som det är fel på och finns även en liten sannolikhet för att det inte är några fel alls. Svårt att veta innan man kan undersöka ordentligt med ul. Är i vecka 14 nu så måste vänta några veckor för att kunna undersöka mer. Tack för ditt svar!

Kan tänka mig att det tar bort glädjen.. :( Kommer läkarna kunna veta om det är ett hjärtfel eller liknande i ett senare ultraljud alltså?

Ifall du gör abort nu innan du vet mer, kan det ju visa sig att det inte var något fel på barnet. Eller att det gick att operera. Hur skulle du känna inför det?
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt