Jojjans skrev 2018-10-18 12:53:23 följande:
Ja sorgen kommer nog finnas där länge länge, eftersom man börjat känns fosterrörelser, sett ansiktsdrag på ul och börjat knyta an. Fick se honom när han fötts...
I början var jag besatt av att äl/mens skulle komma igång så att jag skulle bli gravid igen, för att åter igen vara på väg. För att det inte skulle bli mer försenat än nödvändigt med ett barn.
Men nu när det närmar sig känner jag mig inte entusiastisk, jag känner mig livrädd för att jag inte litar på att jag kommer kunna känna glädje vid ett plus. Jag är en ganska pessimistisk/realistisk person och kommer nog inte våga njuta som sist alls. Är nog rädd att känna att jag inte kommer älska det här barnet på samma sätt osv.
Eftersom det skulle vara ett helt annat barn så kommer du troligen inte älska det på samma sätt, men på ett annat sätt. Inte mer eller mindre än det andra, utan bara annorlunda.
Känner igen tankarna om att vilja bli gravid på en gång. Få tillbaka det man hade, planen som man hade eller känslan som man hade.
Frågan är ju om du tror du kommer älska ett framtida barn mindre för att du inte börjar på känna glädje och kärlek för den i en tidig graviditet? Kommer du älska barnet mindre för att du inte tillåter dig själv att känna glädje förren långt senare? Kommer du kunna låta bli att känna för ett annat barn i magen även fast du försöker känna så lite som möjligt?
Jag beklagar verkligen att du förlorat ditt barn och att du förlorade chansen till en naiv sprudlande känsla i din framtida graviditet.