• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Anonym (Mf)
    babytjejen skrev 2018-09-16 18:16:00 följande:
    Är livrädd för samma sak...är ett test jag köpt på apoteket kronan på nätet, tror den heter quicktest, finns för lite olika saker men bl.a klimakteriet. Får jag utslag på det får jag väl kontakta kvinnohälsan o undersöka vidare...har funderat på det så mkt nu så vill ha ett svar, vill veta om det ens är någon idé att fortsätta försöka...
    Hittar tyvärr inte testet på apotek kronan på nätet.

• babytjejen
    Anonym (Mf) skrev 2018-09-17 08:07:16 följande:

Hittar tyvärr inte testet på apotek kronan på nätet.

Var visst apoteket hjärtat...men sök på klimakterietest på Google så borde det poppa upp på en gång...
  • louisejohansson
    Lestina skrev 2018-09-17 08:05:38 följande:

Då har man börjat blöda igen... 3e missfallet i år.. vet inte om jag orkar mer.. hade en sån bra känsla denna gången och luften gick fullständigt ur mig..

Nej fy vad tråkigt :?( <3 men har du ont också? Vilken vecka? Hoppas verkligen INTE det är missfall! Kram på dig <3
  • Anonym (2 missfall)
    Lestina skrev 2018-09-17 08:05:38 följande:

Då har man börjat blöda igen... 3e missfallet i år.. vet inte om jag orkar mer.. hade en sån bra känsla denna gången och luften gick fullständigt ur mig..

Åh så hemskt, kan tänka mig att det känns omöjligt just nu. :( Har du fått blödningen bekräftad som missfall? Har du haft missfall en vid ungefär samma veckor?

Jag har själv haft 2 missfall i rad och är rädd för att det kommer bli ett tredje när jag väl blir gravid igen.
  • Lestina
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-17 09:13:37 följande:

Åh så hemskt, kan tänka mig att det känns omöjligt just nu. :( Har du fått blödningen bekräftad som missfall? Har du haft missfall en vid ungefär samma veckor?

Jag har själv haft 2 missfall i rad och är rädd för att det kommer bli ett tredje när jag väl blir gravid igen.

Jag har inte fått det bekräftat men tänker att det inte kan vara nåt annat. Ja, alla har varit i samma vecka.
  • Anonym (2 missfall)
    Lestina skrev 2018-09-17 09:32:12 följande:

Jag har inte fått det bekräftat men tänker att det inte kan vara nåt annat. Ja, alla har varit i samma vecka.

Om det är liknande som dina andra missfall kan jag tänka mig att det är svårt att se det som något annat än missfall.

Jättetråkigt verkligen, du har väl rätt till missfallsutredning nu. Så då kanske de hittar vad som ställer till det. Annars verkar den där Aten-tråden här på fl innehålla mycket information.

Jag vet inte hur jag själv skulle klara av ett tredje. Känner att jag inte klarar av jobbet längre. Sitter bara och tänker och läser om missfall hela dagarna istället för att jobba med mina arbetsuppgifter..
  • Lestina
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-17 09:43:32 följande:

Om det är liknande som dina andra missfall kan jag tänka mig att det är svårt att se det som något annat än missfall.

Jättetråkigt verkligen, du har väl rätt till missfallsutredning nu. Så då kanske de hittar vad som ställer till det. Annars verkar den där Aten-tråden här på fl innehålla mycket information.

Jag vet inte hur jag själv skulle klara av ett tredje. Känner att jag inte klarar av jobbet längre. Sitter bara och tänker och läser om missfall hela dagarna istället för att jobba med mina arbetsuppgifter..

Jag tänker att jag ska kontakta läkaren och se om jag kan få en tid för utredning.

Jag förstår vad du menar, det är svårt att koncentrera sig på annat. Börjar tänka att det kanske inte är meningen att det ska bli nåt.. många negativa och jobbiga tankar.

Är du gravid nu?
  • Anonym (2 missfall)
    Lestina skrev 2018-09-17 10:23:08 följande:

Jag tänker att jag ska kontakta läkaren och se om jag kan få en tid för utredning.

Jag förstår vad du menar, det är svårt att koncentrera sig på annat. Börjar tänka att det kanske inte är meningen att det ska bli nåt.. många negativa och jobbiga tankar.

Är du gravid nu?

Kan tänka mig att tankarna går åt det håller. Det måste vara riktigt jobbigt. Men att det inte skulle vara meningen att det ska bli något barn alls kan bara inte stämma. Det kan som sagt vara något med kroppen som ställer till det, speciellt när du verkar få missfall i samma veckor. Det är nog först efter du blivit utredd och provat allt i från kosttillskott, hormoner och blodförtunnande som det går avgöra ifall det var meningen eller inte. Men det är jobbigt med alla gravidhormoner och tankar som går fram och tillbaka.

Vi har inväntat en mens. Så har ägglossning nu i veckan. Men gruvar mig för att inte bli gravid och att det kommer ta ett år innan vi lyckas igen. Och gruvar mig även för att lyckas bli gravid för då finns ju risken för ännu ett missfall. Märkte efter ett tag att jag tog missfall 2 hårdare än vad jag först trodde att jag gjorde. Så snart kommer väl chefen och undrar varför jag inte levererar det jag ska göra. Skulle ha sjukskrivt mig istället.

Jag provar med tillskott av magnesium, zink, omega 3, folsyra och b-vitamin just nu. Om jag får ett till missfall blir det en utredning för mig med.
  • Lestina
    Anonym (2 missfall) skrev 2018-09-17 10:40:42 följande:

Kan tänka mig att tankarna går åt det håller. Det måste vara riktigt jobbigt. Men att det inte skulle vara meningen att det ska bli något barn alls kan bara inte stämma. Det kan som sagt vara något med kroppen som ställer till det, speciellt när du verkar få missfall i samma veckor. Det är nog först efter du blivit utredd och provat allt i från kosttillskott, hormoner och blodförtunnande som det går avgöra ifall det var meningen eller inte. Men det är jobbigt med alla gravidhormoner och tankar som går fram och tillbaka.

Vi har inväntat en mens. Så har ägglossning nu i veckan. Men gruvar mig för att inte bli gravid och att det kommer ta ett år innan vi lyckas igen. Och gruvar mig även för att lyckas bli gravid för då finns ju risken för ännu ett missfall. Märkte efter ett tag att jag tog missfall 2 hårdare än vad jag först trodde att jag gjorde. Så snart kommer väl chefen och undrar varför jag inte levererar det jag ska göra. Skulle ha sjukskrivt mig istället.

Jag provar med tillskott av magnesium, zink, omega 3, folsyra och b-vitamin just nu. Om jag får ett till missfall blir det en utredning för mig med.

Nä, det är väl så! Tankarna går åt alla håll. Har en tid hos gyn nästa vecka av en annan anledning, får nog ta upp detta då och se om de kan starta en utredning.

Förstår att du är rädd, det är så känslomässigt påfrestande att hoppa mellan hoppet och glädjen att bli gravid och rädslan för MF samtidigt.
  • Lestina
    louisejohansson skrev 2018-09-17 08:55:00 följande:

Nej fy vad tråkigt :?( <3 men har du ont också? Vilken vecka? Hoppas verkligen INTE det är missfall! Kram på dig <3

Tack!

Vecka 5 så tidigt men ändå smärtsamt.. blöder ganska mycket nu och är säker på att det är MF..
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt