• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • sussovich
    carolol skrev 2018-09-04 13:53:51 följande:

Oj kan det va sån skillnad alltså på äl..tänkte mig att jag skulle ha ett hum om när jag har äl nästa månad utifrån denna månads testning men då är det lika bra att testa varje månad då för att inte missa äl! Fick smiley igår så har troligen äl idag, känns bra att jag fick utslag så jag fick bekräftat att det fungerar iaf :) nu är det bara att ligga i och en evig väntan på nästa BIM! Är bra att man kan ta temp också om man vill ha koll, jag känner att det blir lite för mkt för min del men förstår varför du gör det. Känns lite som att ju mer man kan påverka, ta tester, äta rätt osv gör man gärna för då känns det som man iaf är igång och försöker istället för att bara gå och vänta på BIM och hoppas på att det har gått denna månad, jag har iallafall inte den ron i kroppen även om det såklart hade varit väldigt skönt att inte behöva tänka så mkt på detta. Känns som det är det enda jag tänker på nuförtiden, har glömt vad jag brukade tänka på förut hahaJa du ska testa på morgonen när det är gravtest men äl-test är bättre på em sägs det då Lh-hormonet börjar bildas under dagen, därför är det bäst att testa nångång senare på dagen. Rätta mig någon om jag har fel, har läst flera som tar på em iaf :)

Tog ett test vid 17 tiden idag och hade fast smiley faktiskt?, så äl bör vara om 1-2 dagar då. Så nu blir det lite extra mysdagar <3. Kul att vi har samma dag hehe
    Anonym (Mf) skrev 2018-09-04 13:24:11 följande:

Varför testar ni cb digital på eftermiddagen?

Vad jag har läst mig till ska man ta med morgonurinen för det är den säkraste att gå på då den är mest koncentrerad. 

Hormonet ökar mer under dagen, bäst är att ta test mellan kl 10-20 . Och man behöver hålla sig i 2-4 timmar. Jag har testat o ta morgon, lunch, middag och kväll för ett par cyklar och då konstaterade jag att mellan 14-17 hade jag bäst resultat :)
  • sussovich
    Anonym (Mf) skrev 2018-09-04 13:24:11 följande:

Varför testar ni cb digital på eftermiddagen?

Vad jag har läst mig till ska man ta med morgonurinen för det är den säkraste att gå på då den är mest koncentrerad. 

Svarade på fel förut haha.. Men nu rätt.

Hormonet ökar mer under dagen, bäst är att ta test mellan kl 10-20 . Och man behöver hålla sig i 2-4 timmar. Jag har testat o ta morgon, lunch, middag och kväll för ett par cyklar och då konstaterade jag att mellan 14-17 hade jag bäst resultat :)
  • Anonym (Mf)
    sussovich skrev 2018-09-04 18:29:50 följande:
    Svarade på fel förut haha.. Men nu rätt.

Jag testade igår eftermiddag för att jag var nyfiken. Fick rund tom ring.
    I morse när jag vaknade (06:15) så testade jag igen och då fick jag en blinkande gubbe :)

Så nu är äl på gång förhoppningsvis. Bara att vänta på den fasta gubben :)
  • carolol
    sussovich skrev 2018-09-04 18:27:34 följande:

Tog ett test vid 17 tiden idag och hade fast smiley faktiskt?, så äl bör vara om 1-2 dagar då. Så nu blir det lite extra mysdagar <3. Kul att vi har samma dag heheHormonet ökar mer under dagen, bäst är att ta test mellan kl 10-20 . Och man behöver hålla sig i 2-4 timmar. Jag har testat o ta morgon, lunch, middag och kväll för ett par cyklar och då konstaterade jag att mellan 14-17 hade jag bäst resultat :)

Skönt när smileyn dyker upp! :) Men om du fick din smiley igår så har vi nog inte äl samma dag, jag fick ju min i förrgår eller vad menade du? :)
  • sussovich
    Anonym (Mf) skrev 2018-09-05 07:46:43 följande:

Jag testade igår eftermiddag för att jag var nyfiken. Fick rund tom ring.

I morse när jag vaknade (06:15) så testade jag igen och då fick jag en blinkande gubbe :)

Så nu är äl på gång förhoppningsvis. Bara att vänta på den fasta gubben :)

Gött då är det snart äl :D
  • sussovich
    carolol skrev 2018-09-05 07:53:07 följande:

Skönt när smileyn dyker upp! :) Men om du fick din smiley igår så har vi nog inte äl samma dag, jag fick ju min i förrgår eller vad menade du? :)

Ja verkligen!! Haha jag tänkte fel ")
  • carolol
    sussovich skrev 2018-09-05 20:00:28 följande:

Ja verkligen!! Haha jag tänkte fel ")

Haha ingen fara ;)

Jag fick glad smiley på clearblues digitala test i måndags 3/9. Vi har myst 30/8, 2/9, 3/9, 4/9 och 5/9. Tror ni vi behöver mysa ikväll också eller räcker det för att maximera chanserna? Vi är båda i en trött period och har väl mest känt att det varit för att maximera chanserna som vi legat i de senaste dagarna :?)
  • Anonym (Mf)
    carolol skrev 2018-09-06 10:32:20 följande:
    Haha ingen fara ;)

Jag fick glad smiley på clearblues digitala test i måndags 3/9. Vi har myst 30/8, 2/9, 3/9, 4/9 och 5/9. Tror ni vi behöver mysa ikväll också eller räcker det för att maximera chanserna? Vi är båda i en trött period och har väl mest känt att det varit för att maximera chanserna som vi legat i de senaste dagarna :?)
    Jag skulle säga att ni inte behöver, men jag hade gjort det idag också.
    För om du hade glad gubbe 3/9 så släppte ägget 4:e eller 5:e (24-36 h senare), så då hade jag velat möta upp med några simmare idag också.

Behövs säkert inte, så känn inte att ni måste om ni hellre vilar ikväll. Det borde ha tagit sig iaf :)
  • Tremblement de Terre

Min mens har fortfarande inte dykt upp. Det är visserligen bara 4 veckor plus 1 dag sedan operationen, och jag fick en blödning som en mens veckan efter. Om den blödningen räknas som senaste mens är jag bara på dag 23 nu. Men har pms-humör och ömma bröst. Vill så gärna få mens så att ägglossningen har chans att sätta igång! Blir så sugen när ni pratar om glada smileys och ligg ;)

• carolol
    Anonym (Mf) skrev 2018-09-06 11:03:59 följande:

Jag skulle säga att ni inte behöver, men jag hade gjort det idag också.

För om du hade glad gubbe 3/9 så släppte ägget 4:e eller 5:e (24-36 h senare), så då hade jag velat möta upp med några simmare idag också.

Behövs säkert inte, så känn inte att ni måste om ni hellre vilar ikväll. Det borde ha tagit sig iaf :)

Tack för dina tankar! Vi tänker likadant så egentligen borde vi idag också men frågan är om man orkar hahah :?)
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt