• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Jojjans
    Eureka skrev 2018-10-19 18:38:06 följande:

Gått ca 3 veckor nu, köpte ett test som jag tar imorgon bitti! Borde vara blankt nu. Men vore skönt att få det svart på vitt så man vågar tro på det ifall det skulle bli ett plus igen framöver. Hade 8mm slemhinna kvar vid sista VUL men slutade blöda dagen efter. Gyn trodde jag skulle blöda nån vecka till.. kommer ut med första mensen kanske! De nämnde dock inget om att vänta med att bli gravid en månad..

Det där med att vänta är nog väldigt olika. I mitt fall tror jag också att det hade att göra med att jag var så långt gången, så man vill låta livmodern dra ihop sig ordentligt och få vila... men första mensen var längre och mer än den brukade vara. Känns skönt nu att vara helt rensad innan vi börjar försöka igen.

Är också glad att vi väntat en månad eftersom jag första månaden fortfarande var i sorg och chock och blev besatt av att bli gravid igen. Men min kille ville vänta. Så nu när det fått gå lite tid har jag landat mer i känslorna och ser klarare på allt. Känner inte samma stress över ny graviditet och försöker acceptera att jag kommer bära den här sorgen alltid. Att allt har sin tid.
  • Eureka
    Jojjans skrev 2018-10-19 18:58:20 följande:
    Det där med att vänta är nog väldigt olika. I mitt fall tror jag också att det hade att göra med att jag var så långt gången, så man vill låta livmodern dra ihop sig ordentligt och få vila... men första mensen var längre och mer än den brukade vara. Känns skönt nu att vara helt rensad innan vi börjar försöka igen.

Är också glad att vi väntat en månad eftersom jag första månaden fortfarande var i sorg och chock och blev besatt av att bli gravid igen. Men min kille ville vänta. Så nu när det fått gå lite tid har jag landat mer i känslorna och ser klarare på allt. Känner inte samma stress över ny graviditet och försöker acceptera att jag kommer bära den här sorgen alltid. Att allt har sin tid.
    Jag känner ingen stress utan vill helst vänta en mens. Behöver vila lite, men har samtidigt ingen lust att skydda mig. Så försöker undvika då jag tror ÄL är men som ni vet kan ju allt hända. När suget slår in vet man aldrig haha. Vi har inte kommit överens om huruvida vi ska försöka igen eller inte, jag som avgör och gör som jag känner allteftersom.
  • Jojjans
    Eureka skrev 2018-10-19 19:15:59 följande:

Jag känner ingen stress utan vill helst vänta en mens. Behöver vila lite, men har samtidigt ingen lust att skydda mig. Så försöker undvika då jag tror ÄL är men som ni vet kan ju allt hända. När suget slår in vet man aldrig haha. Vi har inte kommit överens om huruvida vi ska försöka igen eller inte, jag som avgör och gör som jag känner allteftersom.

Tycker det låter sunt att ta det som det kommer. Vi var inte heller jättenogranna med att skydda oss men jag ör glad att det inte blev något på ett sätt. Men kommer vara tungt om det tar lång tid att bli gravid igen när jag väl känner mig redo. Vill börja direkt för att undvika det scenariot.

När tror du att din äl kommer vara?
  • Anonym (Landet)

Många skriver att de vill bli gravida direkt. Så kände jag med vid mf v. 12 i december, men så blev det inte. Den graviditeten tog 10 månader så varför skulle det plötsligt gå undan nu? Nästa mål är för många att vara gravid före bf. Så blev det inte heller.

Men nu plussade jag, efter 10 månader till! Bf nästan samtidigt som förra graviditeten men ett år senare.

Skriver detta bara ifall någon läser i gruppen och känner sig uppgiven att det inte tog sig igen fort, det känns lätt som att alla andra blir gravida innan kallingarna ens landat på golvet ^_^

• Eureka
    Anonym (Landet) skrev 2018-10-20 06:21:22 följande:

Många skriver att de vill bli gravida direkt. Så kände jag med vid mf v. 12 i december, men så blev det inte. Den graviditeten tog 10 månader så varför skulle det plötsligt gå undan nu? Nästa mål är för många att vara gravid före bf. Så blev det inte heller.

Men nu plussade jag, efter 10 månader till! Bf nästan samtidigt som förra graviditeten men ett år senare.

Skriver detta bara ifall någon läser i gruppen och känner sig uppgiven att det inte tog sig igen fort, det känns lätt som att alla andra blir gravida innan kallingarna ens landat på golvet ^_^

Grattis till plusset! :)
  • Eureka
    Jojjans skrev 2018-10-19 20:12:06 följande:
    Tycker det låter sunt att ta det som det kommer. Vi var inte heller jättenogranna med att skydda oss men jag ör glad att det inte blev något på ett sätt. Men kommer vara tungt om det tar lång tid att bli gravid igen när jag väl känner mig redo. Vill börja direkt för att undvika det scenariot.

När tror du att din äl kommer vara?
    Gaaaah tog gravtestet nu och det gav fortfarande utslag!! Hur jäkla lång tid tar det för hormonerna att lämna egentligen. Inbillar mig att jag snart har ägglossning på gång men inte riktigt fått de vanliga symptomen ännu. Kan ju säkert ta lite tid. Kan man ha ägglossning och positivt gravtest samtidigt ens? Suck trodde verkligen det skulle vara blankt tre veckor senare..
  • Jojjans
    Eureka skrev 2018-10-20 07:59:43 följande:

Gaaaah tog gravtestet nu och det gav fortfarande utslag!! Hur jäkla lång tid tar det för hormonerna att lämna egentligen. Inbillar mig att jag snart har ägglossning på gång men inte riktigt fått de vanliga symptomen ännu. Kan ju säkert ta lite tid. Kan man ha ägglossning och positivt gravtest samtidigt ens? Suck trodde verkligen det skulle vara blankt tre veckor senare..

Å vad frustrerande! Får man fråga hur missfallet gick till? Vilken vecka, vad barn orsaken, blev du skrapad osv?

Har du högt hcg så kommer du nog inte få äl, men om det sjunker lågt verkar det kunna hända. Jag tog bara ett gravtest efter missfallet så vet inte hur det såg ut men det gav extremt svagt veckan innan äl, så antar att det var på noll när äl skedde.

Vissa visar positivt i 8 veckor efter ett MF, men då verkar det bero på att rester av graviditeten finns kvar i kroppen eller liknande. Om du fortfarande visar positivt om en vecka så ta kontakt med vården och rådfråga tycker jag.
  • Jojjans
    Anonym (Landet) skrev 2018-10-20 06:21:22 följande:

Grattis!

Hur har du känner genom den resan som varit väntan på det nya plusset? När du ser tillbaka på det, är du glad att det blev som det blev, eller när önskar du att det skulle ha skett nu med facit i hand?

Jag har faktiskt tänkt på just den grejen, att bli gravid med BF samtidigt fast ett år senare. En av dom saker som grämer mig mycket med att det inte blev som tänkt är att jag så mycket ställt in mig på att få barn i februari. Att jag tyckte att det kändes perfekt. Men nu när vi försöker igen så blir det en julibebis. Eller aug. Eller sep. Nästan så att jag leker med tanken att vänta så att det blir som det skulle ha blivit, som man ställt in sig på. Men det är ju bara en fix idé det förstår jag ju...
  • MissJibs

Jag vet snart inte va jag ska ta mig till... 4 månader o 3 missfall... Jag fattar inte va jag gör för fel... Första grav gick vi till vecka 12 o nu de senaste har jag precis bara hunnit se + på stickan så här jag sen börjat blöda. Jag vet inte va jag ska göra o uppgivenheten som jag känner.

• Eureka
    Jojjans skrev 2018-10-20 09:42:28 följande:
    Å vad frustrerande! Får man fråga hur missfallet gick till? Vilken vecka, vad barn orsaken, blev du skrapad osv?

Har du högt hcg så kommer du nog inte få äl, men om det sjunker lågt verkar det kunna hända. Jag tog bara ett gravtest efter missfallet så vet inte hur det såg ut men det gav extremt svagt veckan innan äl, så antar att det var på noll när äl skedde.

Vissa visar positivt i 8 veckor efter ett MF, men då verkar det bero på att rester av graviditeten finns kvar i kroppen eller liknande. Om du fortfarande visar positivt om en vecka så ta kontakt med vården och rådfråga tycker jag.
    Iof ganska svagt streck men hade förväntat mig att det inte skulle ge utslag alls faktiskt. Tycker mig se lite tecken på att Äl är på gång nu. Vi åker utomlands om en vecka drygt, så tänkte att det kunde vara skönt att inte fundera över ev ny graviditet då. Även fast man blir lite sugen hehe. Vad man velar.. känner så igen mig i det du skrev i ett annat inlägg här, att april var våran månad och att det är perfekt. Hakat upp mig på att det inte blir just den perioden nu av nån konstig anledning.

Jag började få lite mörka flytningar som efter några dagar övergick i mer rött. Var inte så orolig då jag blödde en del i min förra graviditet. Men oron finns ju ändå där så åkte in och kollade en fredag för att veta inför helgen. Var då i v12 men de tror det hade avstannat i v7-8. Fick med cytotec hem som jag aldrig tog. Det drog igång på helgen av sig självt lördagen och söndagen var som en mini förlossning hemma. Allt kom ut. Åkte på kontroll tisdagen, hade då fått feber och misstänkt infektion. Så blev dubbel antibiotikakur. Allt hade iaf kommit så slapp skrapning mm, känns ändå skönt att kroppen klarade det själv. Tyckte dock inte vården förberedde mig på vad som väntade, hoppas slippa uppleva det igen då den fysiska biten var jobbigare än jag förstod det skulle vara.
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt