• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Anonym (Landet)
    Jojjans skrev 2018-10-23 07:07:55 följande:

När vi började försöka i april/maj så tog det sig på andra försöket. Men jag blev helt förkrossad då jag var säker på att jag var hyperfertil och att det skulle gå direkt (har gjort 3 aborter). Så jag tror inte egentligen att jag är så orolig att det ska ta tid.

Men har längtat efter barn sen jag var 20, och alltid föreställt mig som en ung mamma. Att det bara skulle hända och inte behöva vara så planerat. Att bli överraskad och ändå välja att behålla. Men så har det aldrig fått bli och jag börjar inse hur skadligt det är med förväntningar och för tydliga idéer om hur något ska bli. Bättre att acceptera att livet blir som det bli och att det blir fint så.

Men oron för framtida missfall finns där. Särskilt oron för att jag ska få ett till sent av samma anledning. Läkarna säger att det finns viss förhöjd risk. Tror inte jag kommer kunna slappna av innan barnet är ute.

Gick tillbaks och läste dina tidiga inlägg. Fy vad hemskt! Då hade du ju hunnit knyta an till fostret och allt. Mitt missfall var odramatiskt, i vecka 12 visserligen men det fanns inget synligt foster och kände redan i v 8 att något var fel så... Efter att ha sett ett levande foster måste vara så hemskt.

Nej då kommer du aldrig slappna av, och sen när du har bebisen ute är man också orolig jämt men på ett lite annorlunda sätt :)
  • Jojjans
    Anonym (Landet) skrev 2018-10-23 07:32:19 följande:

Gick tillbaks och läste dina tidiga inlägg. Fy vad hemskt! Då hade du ju hunnit knyta an till fostret och allt. Mitt missfall var odramatiskt, i vecka 12 visserligen men det fanns inget synligt foster och kände redan i v 8 att något var fel så... Efter att ha sett ett levande foster måste vara så hemskt.

Nej då kommer du aldrig slappna av, och sen när du har bebisen ute är man också orolig jämt men på ett lite annorlunda sätt :)

Ja jag tror det tagit udden av mycket naiv glädje att det hände med första planerade graviditeten. Det var ju liksom ett litet barn som kom ut. Kommer alltid sörja att inte han fick chansen att stanna hos oss.

Även om inte ditt missfall varit dramatiskt så är det ju ändå samma förväntan och glädje som slås i spillror, det gör nog ingen skillnad där. Känner att det måste vara samma sorg som när man försöker månad efter månad men det inte blir något.

Ja jag vill inte få runt och vara orolig eller bitter. Vill bara få leva i nuet och vara glad.

Har du barn sen tidigare?
  • Fröken W
    Carolina92 skrev 2018-10-22 21:46:31 följande:

Ja det låter bra, är ju ett bra hjälpmedel så man har en aning om när det är störst chans att lyckas :)

Jag har inga barn sen innan så man är väldigt förväntansfull och hoppas verkligen att det går vägen snart, ända jag ser just nu är bilder på folk som är gravida och små bebisar..

Efter jag slutade med p-piller fick jag mens två gånger sen på tredje försöket vart jag gravid.

Hur var det för dig? Har du barn sen innan?

Ja, jag känner igen det där. Överallt är det gravidmagar eller bebisar.

Jag har ett barn som hunnit bli 2 år nu. Hon blev till på första försöket men jag var fram till rutinultraljudet inställd på missfall.

Den senaste graviditeten blev också till på första försöket och nu var jag lugn och tänkte att det skulle gå vägen och var superglad. Men det fick jag ju äta upp... Så jag bara hoppas att jag slutar blöda snart, får ägglossning under november och att det går lätt att bli gravid igen.
  • Carolina92
    Fröken W skrev 2018-10-23 18:48:08 följande:

Ja, jag känner igen det där. Överallt är det gravidmagar eller bebisar.

Jag har ett barn som hunnit bli 2 år nu. Hon blev till på första försöket men jag var fram till rutinultraljudet inställd på missfall.

Den senaste graviditeten blev också till på första försöket och nu var jag lugn och tänkte att det skulle gå vägen och var superglad. Men det fick jag ju äta upp... Så jag bara hoppas att jag slutar blöda snart, får ägglossning under november och att det går lätt att bli gravid igen.

Vad härligt att det gick fort med graviditeterna och attdu har en dotter, då finns det hopp om att det går bra snart igen????
  • Carolina92

Jag har en fråga!

När fick ni mensen igen efter missfallen? jag har precis fått min och det har bara gått 16 dagar sen missfallet påbörjades.. läst lite och de flesta verkar få efter ca 28 dagar eller mer.. men kanske är individuellt, men räknade inte med att den skulle komma så snabbt..

• Eureka
    Carolina92 skrev 2018-10-27 00:09:52 följande:

Jag har en fråga!

När fick ni mensen igen efter missfallen? jag har precis fått min och det har bara gått 16 dagar sen missfallet påbörjades.. läst lite och de flesta verkar få efter ca 28 dagar eller mer.. men kanske är individuellt, men räknade inte med att den skulle komma så snabbt..

27 dagar här och inget än iaf.. 16 dagar låter väldigt snabbt!
  • Carolina92
    Eureka skrev 2018-10-27 08:00:42 följande:

27 dagar här och inget än iaf.. 16 dagar låter väldigt snabbt!

Ja, tyckte det också.. ska nog kolla med nån barnmorska om det är normalt
  • Jojjans
    Carolina92 skrev 2018-10-27 00:09:52 följande:

Jag har en fråga!

Ja det låter väldigt snabbt. Är du säker på straffrättsliga mens, alltså har du hunnit ha äl tror du? Kan det vara kroppen som stöter ut det sista av missfallet? Eller att du aldrig fick äl och därför får en snabbare blödning.

Min äl kom först efter 21 dagar, och sen mens på typ dag 35, så 5 veckor, vilket jag tyckte var snabbt! Bara en veckas förskjutning mot min vanliga cykel.
  • Jojjans
    Jojjans skrev 2018-10-27 08:46:38 följande:

Ja det låter väldigt snabbt. Är du säker på straffrättsliga mens, alltså har du hunnit ha äl tror du? Kan det vara kroppen som stöter ut det sista av missfallet? Eller att du aldrig fick äl och därför får en snabbare blödning.

Min äl kom först efter 21 dagar, och sen mens på typ dag 35, så 5 veckor, vilket jag tyckte var snabbt! Bara en veckas förskjutning mot min vanliga cykel.

Autocorrect :/

Menar såklart om du är säker på att det är mens.
  • Carolina92
    Jojjans skrev 2018-10-27 08:47:36 följande:

Autocorrect :/

Menar såklart om du är säker på att det är mens.

Det känns precis som en mens iallafall..

Testade ägglossningstickor precis några dagar innan och det verkar som att jag hade det innan men att cykeln har förkortats eller någonting.. vart bara förvirrad när den kom så fort
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt