• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Carolina92

Ska tillägga att när jag var på VUL fanns det inte så mycket kvar så jag blödde bara några dagar till sen tog det en vecka efter att de slutat till att jag nu fick mens(?)

• Karoliiiina

Har skrivit i tråden tidigare. Fick missfall i somras och nu har det gått 2 veckor sen jag fick opereras för utomkvedshavadeskap.

Så nu väntar jag på att vi kan försöka igen, fysiskt är jag nästan helt återställd, men psykiskt vet jag inte om jag vill bryta ihop eller bara börja om..

• Goshii

Hej! Hakar på den här tråden. Vi fick MF i förrgår i v. 9+1, är rätt förkrossad, men hoppas hoppas hoppas att vi blir gravida snart igen! Detta var vår första graviditet efter att ha försökt i 5 månader. Just nu blöder jag fortfarande, men som jag förstått det då är det helt ok att börja ligga i så fort blödningen slutat?

Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig trott att ett MF så tidigt skulle påverka mig så mycket.. känns som att tiden går extra långsamt just nu

• Eureka
    Jojjans skrev 2018-10-20 21:36:35 följande:
    Ja det är fint med familjeliv att man träffar så många personer med liknande erfarenheter som gör samma resa som en själv. Känner mig så mycket mindre ensam tack vare det. Hoppas vi får våra plus och kan fortsätta följas åt! :)
    Hej! Hur går det för dig? Jag hade förmodligen ÄL när jag misstänkte då jag precis fått första mensen efter missfallet, 32 dagar efter. Trodde kanske det skulle ta längre tid. Så nu är frågan om jag ska våga testa vid nästa ÄL igen.

Hur går det för er andra?
  • Eureka
    Goshii skrev 2018-11-01 12:39:37 följande:

Hej! Hakar på den här tråden. Vi fick MF i förrgår i v. 9+1, är rätt förkrossad, men hoppas hoppas hoppas att vi blir gravida snart igen! Detta var vår första graviditet efter att ha försökt i 5 månader. Just nu blöder jag fortfarande, men som jag förstått det då är det helt ok att börja ligga i så fort blödningen slutat?

Ska jag vara ärlig så har jag nog aldrig trott att ett MF så tidigt skulle påverka mig så mycket.. känns som att tiden går extra långsamt just nu

Hej!

Beklagar missfallet. Som jag förstått det så är det fritt fram att ligga igen när blödning slutat, risk för infektion annars. Jag fick infektion ändå men är ju bra att minimera riskerna. En del säger vänta en mens med att bli gravid, en del säger kör direkt. Jag väntade in en mens nu för jag kände att jag behövde återhämta mig och tänka på något annat än graviditet. Så kör på det som passar dig bäst.
  • Jojjans
    Eureka skrev 2018-11-04 13:06:15 följande:

Hej! Hur går det för dig? Jag hade förmodligen ÄL när jag misstänkte då jag precis fått första mensen efter missfallet, 32 dagar efter. Trodde kanske det skulle ta längre tid. Så nu är frågan om jag ska våga testa vid nästa ÄL igen.

Hur går det för er andra?

Hej! Det går väl bra under förutsättningarna. Får plats med annat än bara graviditetstänk och sorg i huvudet. Vi väntade ju tills jag hunnit få mens en gång, och har efter det försökt en gång. Hade äl 26/10, och bim på torsdag den 8/11. Testade idag men ingenting. Men har inga som helst symptom så tvivlar på att det blev något.

När har du äl/bim? Hur känns allt nu?
  • Eureka
    Jojjans skrev 2018-11-04 12:47:18 följande:
    Hej! Det går väl bra under förutsättningarna. Får plats med annat än bara graviditetstänk och sorg i huvudet. Vi väntade ju tills jag hunnit få mens en gång, och har efter det försökt en gång. Hade äl 26/10, och bim på torsdag den 8/11. Testade idag men ingenting. Men har inga som helst symptom så tvivlar på att det blev något.

När har du äl/bim? Hur känns allt nu?
    Men spännande ändå du kan ju absolut fortfarande plussa! Håller tummarna. Ingen aning om när jag ska förvänta mig ÄL och BIM igen. Enligt P Tracker så är ÄL beräknad 20:e men har rätt oregelbunden cykel. Om du inte plussar nu kanske vi ligger hyfsat i fas. Men håller tummarna för plus! Jag har också lyckats fokusera på lite annat och haft semester. Så känner mig lite bättre. Ätit sjukt mycket mögelost och druckit vin haha! Kanske vågar prova igen denna omgången :)
  • Jojjans
    Eureka skrev 2018-11-04 18:00:16 följande:

Men spännande ändå du kan ju absolut fortfarande plussa! Håller tummarna. Ingen aning om när jag ska förvänta mig ÄL och BIM igen. Enligt P Tracker så är ÄL beräknad 20:e men har rätt oregelbunden cykel. Om du inte plussar nu kanske vi ligger hyfsat i fas. Men håller tummarna för plus! Jag har också lyckats fokusera på lite annat och haft semester. Så känner mig lite bättre. Ätit sjukt mycket mögelost och druckit vin haha! Kanske vågar prova igen denna omgången :)

Ja jag kan ju plussa i teorin... men har vid en tidigare graviditet plussat på bim-3 (eftermiddagsurin) så tyckte att det borde ha synts nånting idag isåfall (bim-4, morgonurin). Men som du säger, det är ju inte helt kört. Är nog rädd att bli besviken så ställer in mig på det värsta. Känner framförallt ingenting alls i mina bröst, något jag gjort alltid tidigt (har 3 aborter och 1 missfall i bagaget).

Så skönt att vi lyckats hitta fördelarna i den här rätt deppiga situationen. Jag äter också mycket gravidförbjudna ostar och goda öl+vin.

Jaa då borde vi hamna i fas! Jag har nästa äl den 23e ifall det inte blir något nu. Hade du oregelbunden cykel innan missfallet? Hur lång brukar cykeln vara som längst/kortast? Började mensen idag?
  • Lestina

Mensen är två dagar sen, men efter 3 missfall vågar jag inte testa mig... såååå nervös!

• Jojjans
    Lestina skrev 2018-11-05 12:36:34 följande:

Mensen är två dagar sen, men efter 3 missfall vågar jag inte testa mig... såååå nervös!

Åå förstår att det är läskigt. Har alla missfall varit i samma vecka?
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt