• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Lestina
    Jojjans skrev 2018-11-05 13:04:25 följande:

Åå förstår att det är läskigt. Har alla missfall varit i samma vecka?

Ja, nästan i alla fall. Väldigt nära varandra i vecka.
  • Eureka
    Jojjans skrev 2018-11-04 20:03:31 följande:
    Ja jag kan ju plussa i teorin... men har vid en tidigare graviditet plussat på bim-3 (eftermiddagsurin) så tyckte att det borde ha synts nånting idag isåfall (bim-4, morgonurin). Men som du säger, det är ju inte helt kört. Är nog rädd att bli besviken så ställer in mig på det värsta. Känner framförallt ingenting alls i mina bröst, något jag gjort alltid tidigt (har 3 aborter och 1 missfall i bagaget).

Så skönt att vi lyckats hitta fördelarna i den här rätt deppiga situationen. Jag äter också mycket gravidförbjudna ostar och goda öl+vin.

Jaa då borde vi hamna i fas! Jag har nästa äl den 23e ifall det inte blir något nu. Hade du oregelbunden cykel innan missfallet? Hur lång brukar cykeln vara som längst/kortast? Började mensen idag?
    Förstår hur du tänker! Lika bra att ställa sig in på det och annars bli positivt överraskad. Mensen började i fredags så den är snart över. Förr så var den väldigt oregelbunden. Nu hann jag bara få mens två ggr och det va 26 dagar respektive 32 tror jag så det var ju helt ok. Kanske har stabiliserat sig efter alla år med p-medel. Så får hålla koll på symptom för ÄL helt enkelt. Har aldrig testat ÄL-test. Kör du med det?

Eller hur! Lika bra att njuta av det goda när det ändå är som det är. Känns som en bra inställning.
  • Jojjans
    Eureka skrev 2018-11-05 13:21:41 följande:

Förstår hur du tänker! Lika bra att ställa sig in på det och annars bli positivt överraskad. Mensen började i fredags så den är snart över. Förr så var den väldigt oregelbunden. Nu hann jag bara få mens två ggr och det va 26 dagar respektive 32 tror jag så det var ju helt ok. Kanske har stabiliserat sig efter alla år med p-medel. Så får hålla koll på symptom för ÄL helt enkelt. Har aldrig testat ÄL-test. Kör du med det?

Eller hur! Lika bra att njuta av det goda när det ändå är som det är. Känns som en bra inställning.

Jag känner av äl väldigt tydligt och haft regelbunden mens, men började tempa i våras för att bekräfta att jag kände rätt. Och nu efter missfallet har jag även använt äl-tester eftersom jag inte visste när äl skulle komma tillbaka. Har haft massa kvar så använde dom den här månaden med.

Äl-tester, min egen molvärk och temp gör att jag kan pricka in och veta rätt exakt när äl skett, vilket jag tycker är skönt för att kunna ha koll.

Har helt slutat hoppas på graviditet nu, så det är inte önskesymptom, men tycker att jag idag haft en del molvärk idag. Är liksom inte att jag går och känner efter längre, utan att det plötsligt slår mig att det är NÅT som känns. Svårt att hoppas lagom.

Ok men med mens i fredags kan väl äl komma tidigast på onsdag nästa vecka kanske? Ska du prova äl-test?
  • Jojjans
    Lestina skrev 2018-11-05 13:15:13 följande:

Ja, nästan i alla fall. Väldigt nära varandra i vecka.

Har du isåfall fått någon utredning? Var alla tidiga?
  • Lestina
    Jojjans skrev 2018-11-05 13:46:13 följande:

Har du isåfall fått någon utredning? Var alla tidiga?

Alla va tidiga, har varit på gyn och en utredning kommer sättas igång i januari om jag inte blivit gravid tills dess
  • Jojjans
    Lestina skrev 2018-11-05 16:41:39 följande:

Alla va tidiga, har varit på gyn och en utredning kommer sättas igång i januari om jag inte blivit gravid tills dess

Vad stressande att du inte fått någon anledning till dina upprepade missfall. Förstår att du är rädd att bli gravid igen. Men om mensen är sent så är det ju stor chans att du är gravid. Känns det läskigt att våga vara glad för det ifall du skulle få missfall igen?
  • Lestina
    Jojjans skrev 2018-11-05 16:47:41 följande:

Vad stressande att du inte fått någon anledning till dina upprepade missfall. Förstår att du är rädd att bli gravid igen. Men om mensen är sent så är det ju stor chans att du är gravid. Känns det läskigt att våga vara glad för det ifall du skulle få missfall igen?

Det är ju det, vill så gärna men vågar inte hoppas, ska ta ett test i morgon.. tänker att jag vill ju veta och vill ju kunna vara glad om det skulle vara så att jag är gravid
  • Jojjans
    Lestina skrev 2018-11-05 17:19:48 följande:

Det är ju det, vill så gärna men vågar inte hoppas, ska ta ett test i morgon.. tänker att jag vill ju veta och vill ju kunna vara glad om det skulle vara så att jag är gravid

Ja såklart ska du det. Det är ok att vara både glad och rädd på samma gång...
  • Lestina
    Jojjans skrev 2018-11-05 18:18:48 följande:

Ja såklart ska du det. Det är ok att vara både glad och rädd på samma gång...

Testade och jag är gravid :) nu ska jag försöka njuta och låta mig själv vara glad! Tack!
  • Jojjans
    Lestina skrev 2018-11-06 13:39:02 följande:

Testade och jag är gravid :) nu ska jag försöka njuta och låta mig själv vara glad! Tack!

Åå grattis! Hoppas så mycket för dig att du ska få behålla graviditeten denna gång <3
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt