• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Jojjans
    Anonym (Worrier) skrev 2018-11-10 11:27:25 följande:

Något fel har det ju definitivt varit, det är det alltid. Men de har inte kunnat se något. Har testat blodförtunnande, kortison, extra mycket progesteron osv. men inget har hjälpt. 

Försöker fokusera på annat men tankarna kommer oavsett vad jag gör, särskilt nu när jag har huvudvärken. Känns som det är kört bara för det. Huvudvärk har verkligen varit ett säkert tecken på att det varit kört för min del alla andra gånger.

Jag förstår att du blir oroad av huvudvärken.. men tänker att det också kan vara tvärt om? Huvudvärk hade jag till och från hela tiden under graviditeten (fick missfall i vecka 16, men det berodde inte på fel på barnet utan infektion i moderkakan). Kanske kan det vara lättare om du tänker på huvudvärken som ett graviditetssymptom, inte ett missfallssymptom?
  • Anonym (Worrier)
    Jojjans skrev 2018-11-10 11:31:13 följande:
    Jag förstår att du blir oroad av huvudvärken.. men tänker att det också kan vara tvärt om? Huvudvärk hade jag till och från hela tiden under graviditeten (fick missfall i vecka 16, men det berodde inte på fel på barnet utan infektion i moderkakan). Kanske kan det vara lättare om du tänker på huvudvärken som ett graviditetssymptom, inte ett missfallssymptom?
    Självklart är det så man bör tänka. Man kan ju ha huvudvärk som gravidsymtom. Det är bara så svårt när det varit ett så tydligt missfallstecken för mig innan. Det har varit huvudvärk och sen 1-2 dagar senare börjat blöda. Varje gång samma. Får så vid mens också. Igår mådde jag illa och kände lite lätt molvärk det har jag inte känt något av alls idag heller. Men man blir ju inte helt rationell när man är så nervös hela tiden. 
    Beklagar verkligen ditt missfall. Det måste ha varit fruktansvärt.
  • Jojjans
    Anonym (Worrier) skrev 2018-11-10 12:02:42 följande:

Självklart är det så man bör tänka. Man kan ju ha huvudvärk som gravidsymtom. Det är bara så svårt när det varit ett så tydligt missfallstecken för mig innan. Det har varit huvudvärk och sen 1-2 dagar senare börjat blöda. Varje gång samma. Får så vid mens också. Igår mådde jag illa och kände lite lätt molvärk det har jag inte känt något av alls idag heller. Men man blir ju inte helt rationell när man är så nervös hela tiden. 

Beklagar verkligen ditt missfall. Det måste ha varit fruktansvärt.

Jag förstår verkligen att det känns svårt just nu. Vilket är det längsta du har behållit en graviditet? Och vilken dag är du på precis nu?
  • Anonym (Worrier)
    Jojjans skrev 2018-11-10 12:14:04 följande:

Jag förstår verkligen att det känns svårt just nu. Vilket är det längsta du har behållit en graviditet? Och vilken dag är du på precis nu?

Om jag minns rätt så har jag börjat blöda

i v.5+6 i första missfallet (men då visste jag några dagar innan för jag såg att strecken på graviditetstesten blev svagare, så egentligen startade nog missfallet runt 5+2). Andra missfallet 4+0 tror jag och tredje 4+1 eller 4+2, minns inte exakt. Idag är jag i v.4+1.
  • Jojjans
    Anonym (Worrier) skrev 2018-11-10 12:33:11 följande:

Om jag minns rätt så har jag börjat blöda

i v.5+6 i första missfallet (men då visste jag några dagar innan för jag såg att strecken på graviditetstesten blev svagare, så egentligen startade nog missfallet runt 5+2). Andra missfallet 4+0 tror jag och tredje 4+1 eller 4+2, minns inte exakt. Idag är jag i v.4+1.

Ok. Så då har du plussat innan bim tidigare gånger? Skönt att du iallafall snart är förbi dagarna för dina två senaste missfall.
  • Anonym (Worrier)
    Jojjans skrev 2018-11-10 13:40:04 följande:
    Ok. Så då har du plussat innan bim tidigare gånger? Skönt att du iallafall snart är förbi dagarna för dina två senaste missfall.
    Ja, jag har plussat på motsvarande äl+11, äl+10, äl+10 och nu denna gången plussade jag äl+8.
  • vinterbebis12
    Jojjans skrev 2018-11-09 07:00:34 följande:
    Ledsen att höra detta <3

Hur bekräftades det att det var e-coli?

För mig fick vi aldrig bekräftat vilken infektion det var, bara att moderkakan var infekterad. Allt började med en för tidig vattenavgång och några dagar senare fick jag hög feber så det troliga förloppet är att bakterier kommit upp i livmodern och fått hinnorna att brista, och sen spridit sig via moderkakan till mig. Hela min historia finns längre upp i tråden (om du väljer att visa endast mina inlägg).
    Läste din historia ni <3. De tog prover för att avgöra vilken infektion som orsakade min blodförgiftning och efter aborten skickades moderkakan skickades för provtagning. Vet inte om det är möjligt att fastställa bakterie vid misstänkt infektion i fostervattnet? Om jag vore du skulle jag försöka få en uppföljning och be om att få bli testad för GBS nu samt tidigt i nästa graviditet. I många andra länder screenas samtliga gravida för GBS-bakterien. Stor kram
  • vinterbebis12
    Jojjans skrev 2018-11-09 07:00:34 följande:
    Ledsen att höra detta <3

Hur bekräftades det att det var e-coli?

För mig fick vi aldrig bekräftat vilken infektion det var, bara att moderkakan var infekterad. Allt började med en för tidig vattenavgång och några dagar senare fick jag hög feber så det troliga förloppet är att bakterier kommit upp i livmodern och fått hinnorna att brista, och sen spridit sig via moderkakan till mig. Hela min historia finns längre upp i tråden (om du väljer att visa endast mina inlägg).
    Läste din historia ni <3. De tog prover för att avgöra vilken infektion som orsakade min blodförgiftning och efter aborten skickades moderkakan skickades för provtagning. Vet inte om det är möjligt att fastställa bakterie vid misstänkt infektion i fostervattnet? Om jag vore du skulle jag försöka få en uppföljning och be om att få bli testad för GBS nu samt tidigt i nästa graviditet. I många andra länder screenas samtliga gravida för GBS-bakterien. Stor kram
  • Jojjans
    Anonym (Worrier) skrev 2018-11-10 13:49:02 följande:

Ja, jag har plussat på motsvarande äl+11, äl+10, äl+10 och nu denna gången plussade jag äl+8.

Hur går det för dig? <3
  • Jojjans
    vinterbebis12 skrev 2018-11-12 07:21:53 följande:

Ja det var så hemskt...

Det enda dom hittade var svaga tecken på bakteriell vaginos (gardnerella vaginalis) vid odling efter att ha topsat mig.

Däremot är det oklart om infektionen orsakade vattenavgången eller om jag fick infektionen pga vattnet hade gått eftersom det var flera dagar efter att vattnet hade gått som jag fick feber och sänka. Direkt när vattnet hade gått så fanns inga såna tecken.
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt