• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Karma91

Hej på er! Fick ett tidigt missfall i helgen (4+5), blödde som attan i söndag, lite mindre igår och idag i princip inget. Vet inte om allt är ute eller om det kommer dra igång lite igen. Det var vår första graviditet, jag känner en viss rädsla för att det ska vara nått fel på min kropp och att även en potentiellt ny graviditet blir kortvarig. Orationellt jag vet men hjärnan kan verkligen skruva till det ibland.

Trots det vill vi gärna bli gravida så snabbt som möjligt igen, min förhoppning är att kroppen tar detta som en mens och att jag får ägglossning om någon vecka. Är det dumt att försöka direkt igen? Kroppen borde ju va redo om äl kommer? Känns så jäkla länge att behöva vänta på ny mens och sen på ÄL :(

• Anonym (Dethänderaldrig mig)

Tack alla som delar med sig. Så ledsen att höra att ni alla skall behöva vara med om detta.

Har natten till idag varit med om missed abortion i vecka 11+4. På ultraljud visade det sig att fostret dött i 7+3. Det var mitt andra missfall på raken och vi hade på 3 dagar kvar till rul. I vecka 7 såg vi tom bebis med hjärtslag så kände mig så hoppfull denna gång. Känner mig alldeles tom och mållös då jag verkligen snubblade på mållinjen innan vecka 12. Vill inte prata med vänner för mår dåligt av den press jag känner när andra vet om att vi försöker men misslyckas. Har bra stöd sv min sambo. Min kropp har inte heller förstått att jag är med om missfall så behöver få medicinsk hjälp även denna gång för att starta processen. Vilket är smärtsam.

Finns det andra som varit med om 2 missfall på raken och sedan fått en fullgången graviditet? Finns det någon som sökt hjälp för att utreda privat och i så fall fått någon hjälp? Söker lite hopp ich någon som kan förstå lite vad jag är med om som vill dela med sig.

• Aamon
    Anonym (Dethänderaldrig mig) skrev 2018-11-27 10:40:17 följande:

Tack alla som delar med sig. Så ledsen att höra att ni alla skall behöva vara med om detta.

Har natten till idag varit med om missed abortion i vecka 11+4. På ultraljud visade det sig att fostret dött i 7+3. Det var mitt andra missfall på raken och vi hade på 3 dagar kvar till rul. I vecka 7 såg vi tom bebis med hjärtslag så kände mig så hoppfull denna gång. Känner mig alldeles tom och mållös då jag verkligen snubblade på mållinjen innan vecka 12. Vill inte prata med vänner för mår dåligt av den press jag känner när andra vet om att vi försöker men misslyckas. Har bra stöd sv min sambo. Min kropp har inte heller förstått att jag är med om missfall så behöver få medicinsk hjälp även denna gång för att starta processen. Vilket är smärtsam.

Finns det andra som varit med om 2 missfall på raken och sedan fått en fullgången graviditet? Finns det någon som sökt hjälp för att utreda privat och i så fall fått någon hjälp? Söker lite hopp ich någon som kan förstå lite vad jag är med om som vill dela med sig.

Det finns hopp!

Jag hade ett utomkvedshavandeskap min första graviditet som slutade i op och en äggledare mindre. Andra graviditeten slutade i ma v14. Konstaterades att fostret sannolikt dog v8+3. Upptäckes 2 dagar innan planerad kub. Vi såg barnet v8+1 med hjärtslag och allt var då som det skulle.

Sitter nu med graviditet nr 3 i v31 och allt ser åtminstone ut att gå vägen den här gången. Känner flera vänner med 2 missfall på raken där det lyckades på tredje försöket. Det blir bättre tillslut <3
  • Elinmariajosefin
    Anonym (Dethänderaldrig mig) skrev 2018-11-27 10:40:17 följande:

Jag beklagar det du varit med om! Jag har en dotter född -15 och blev gravid igen i oktober -17. I v11 fick jag blödningar och det visade sig att fostret slutat växa i v6-7. Fick tre cytotecbehandlingar utan resultat och väntade 2 veckor på skrapning. Det var outhärdligt. Kroppen kom dock igång snabbt och jag blev gravid igen i slutet på mars, dock slutade även denna graviditet med missfall men tidigt denna gång och kroppen klarade det själv. I juli plussade jag igen och nu är jag i v26. Är superorolig för precis allt men det känns ändå tryggt att ha kommit såhär långt. Jag har varit på sammanlagt 8 ultraljud (4 vaginala i tidigt skede och 4 vanliga) och allt har sett bra ut från start. Önskar dig lycka till och håller tummarna att allt går vägen för dig nästa gång!
  • Tovele

Hej ! Vi fick ett missfall i v 10. Blev gravid på första försöket nu i augusti 2018. ca 7-8 v efter missfallet så kom "mensen" tillbaka. (ingen mensvärk och klumpar i blodet?) trodde typ de va ett till missfall men eftersom jag inte haft ägglossning mellan missfallet och mensen så antar ja att de va bara en "konstig" mens. 
    I alla fall, tog ägglossningstest nu när jag skulle haft, går efter en app, så gav stickorna bara svaga sträck som sedan försvann 2 dagar efter.. Så antog att ja hade de då? 
    Nu har jag BIM imorgon (söndag 2/12). Tog ett testa tidigt test i torsdags alltså BIM-3 som visade tydligt negativt.
    Ska ta ett test imorgon med.

Förra gången ja plussade, plussade ja på BIM+12 tror ja med rsfu, alltså Väldigt sent. Hade till och med testat med clearblue digital veckokordinator BIM+2, BIM+7 men ändå fått Inte Gravid. Dock vet ja inte om de visade sent för att fostret hade dött tidigt, eller om jag är en låghormonare?

Börjar iaf inbilla mig massa symtom nu. Dom kom väldigt sent sist så dessa kan somsagt vara inbillning. 

*Törstig
    *ilande i livmodern när jag sträcker på mig
    *molvärk ibland
    *trött
    *magkatarr

Sist hade jag ömma bröst och mörka bröstvårtor men dom är ingen förändring på nu... Och såklart så har jag FLERA NÄRA vänner som precis blivit gravida, vissa när jag själv i augusti och vissa nu. Så de är liksom ombytta roller och de är såååå frustrerande att de går så bra för alla andra. Folk går ut på fb varje dag "Lisa ska få ett syskon/i mars blir vi 5" Asså på riktigt. Jag vill bli gravid NUUU NU NUUUUUUUUU. Inte om några månader...? *gråter*

• Tovele

Skrev fel på Bim såg jag nu, de va nog Bim+7 jag plussade om ja går efter den långa cykeln på 35 dagar som jag hade innan graviditeten. 

i alla fall tog rsfu test igår (måndag 3/12) Alltså Bim+1 om ja har cykel på 31 dagar.- Negativt.

Läste någonstans att om man har oregelbunden mens -vilket ja tror att ja fått nu. (Slutade ju med p piller i början av året och de kan ju vara därför, den har alltid varit regelbunden när ja gick på pillerna?) -ATT man skulle testa TIDIGAST 19dagar efter ägglossningen? Och de är ju på torsdag, så ja har hoppet kvar eftersom jag plussade sent sist. Vill så gärna men är inställd på negativt ändå för att inte bli besviken...

• Fröken W

Hur går det för er? Jag fick ett tidigt missfall, runt vecka 6, i början av oktober. Jag blödde ut allt, fick mens och har testat med äl-stickor. Men inget positivt än :( Jag trodde att det skulle bli positivt den här veckan, fick svagt utslag i helgen, lika svagt i måndags och idag är det svagare, nästan blankt. När fick ni äl igen efter missfall?

• cococatchu

Här har du en till som fick missfall/missed abortion under sin första graviditet.
    Vi var inne och skulle göra KUB testet när vi fick veta att kroppen själv hade avslutat graviditeten. Troligen missfall i v12  och vi trodde vi var i v 14. Blev en medicinsk abort hemma för att hjälpa kroppen ta hand om det.
    Nu får vi se om den första mensen kommer eller inte denna månaden. Vågar knappt hoppas på att man skulle ha lyckats bli gravid igen direkt.

• Paramore1

Jag hoppar gärna in här i denna tråden. Har en flicka på 7 år, har försökt sedan augusti 2017. Fick missfall i somras. Min kompis/svägerska blev gravid exakt samtidigt som mig så jobbigt att se henne hela tiden med sin fina mage :( BIM den 23e så hoppas på en fin julklapp!

Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt