• SysterYsters

Knäckt av alla försök

Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

• Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • UndrandeSökare

Smile-Den blinikande smileyn visas när ditt östrogen stigit, den fast lysande smileyn visas när LH ökningen inträffat. När den fast lysande smileyn visas så går det inte att testa fler dagar, för den kommer då lysa nonstop i 2 dygn sen slockna för gott.

Det är olika hur många dagar man får blinkande smileyn, det beror på hur lång tid det dröjer innan LH ökningen kommer.

Lycka till !

• Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 09:32:41 följande:

Smile-Den blinikande smileyn visas när ditt östrogen stigit, den fast lysande smileyn visas när LH ökningen inträffat. När den fast lysande smileyn visas så går det inte att testa fler dagar, för den kommer då lysa nonstop i 2 dygn sen slockna för gott.

Det är olika hur många dagar man får blinkande smileyn, det beror på hur lång tid det dröjer innan LH ökningen kommer.

Lycka till !

Men sedan efter 2 dagar kan man börja testa igen? Eller då tänker jag på till nästa månad! Jag har ju precis börjat testa och har då massor med stickor som jag kan använda nästa månad tänkte jag. Eller menar du att själva ?stickhållaren? är förbrukad och jag måste köpa 10 nya stickor och ny hållare?
  • UndrandeSökare

Smiley- Efter att den fast lysande smileyn visas så lyser den i 2 dygn (under vilken tid som ägget släpper). Sen tar batteriet i "testningsenheten" slut och hela enheten ska kasseras. Du kan inte använda den igen. Du ska inte fortsätta att testa mer den månaden.

Sen väntar du in mensen, eller plus på graviditetstest.

Kommer mensen så köp en ny förpackning ägglossningstest.

• A1610

Hej, känner igen en del namn här från andra trådar. Jag kan bara säga att igenkänningsfaktorn är hög.

Vi är inne på vårt 9:e försök denna månad. Hade räknat med bebis till jul. Alltså det här är ju inte kul längre. Det här skulle bli roligt. Kommer ihåg hur hög spänningsnivån var innan/ under sommaren. Typ nu händer det..!!! Tankar som skenade iväg kring praktiska saker kring ?barnet? för att sedan få mensen. Sedan efter sommaren kantades Bim av sorg och gråt. Nu känns det liksom mer varför ska jag ens testa? Ropar; nu kom mensen. Vi utbyter blickar låtsas som att det inte är en biggie. Jag sjunker in i mobilen och googlandet börjar...

Men hoppet dör inte tack och lov. Bim 25/1!

• UndrandeSökare
    A1610 skrev 2018-01-14 22:23:35 följande:

Hej, känner igen en del namn här från andra trådar. Jag kan bara säga att igenkänningsfaktorn är hög.

Vi är inne på vårt 9:e försök denna månad. Hade räknat med bebis till jul. Alltså det här är ju inte kul längre. Det här skulle bli roligt. Kommer ihåg hur hög spänningsnivån var innan/ under sommaren. Typ nu händer det..!!! Tankar som skenade iväg kring praktiska saker kring ?barnet? för att sedan få mensen. Sedan efter sommaren kantades Bim av sorg och gråt. Nu känns det liksom mer varför ska jag ens testa? Ropar; nu kom mensen. Vi utbyter blickar låtsas som att det inte är en biggie. Jag sjunker in i mobilen och googlandet börjar...

Men hoppet dör inte tack och lov. Bim 25/1!

Tråkigt att höra att ni också har fertilitetsproblem.
    Efter att man har försökt bli gravid i 12 månader utan resultat så kan man kontakta Landstinget (kvinnokliniken) och boka tid för infertilitetsutredning.

Eller om man får upprepade missfall så är det efter 3 missfall man kan få hjälp med missfallsutredning.

Annars kan man också boka tid hos privat gyn för att försöka få recept på tex Letrozol (främjar ägglossningen), Trombyl75mg (fungerar blodförtunnande och kan förhindra proppar när embryot försöker fästa) och Lutinus (progesteron, hormon som behövs för att kunna behålla en graviditet).

Får man inte tag på recept på Trombyl så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg, på apoteket men man måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

Får man inte tag på recept på Lutinus så kan man köpa progesteronkrämen Progesterall receptfritt på nätet tex på Gravidkollen.
    Är också bra om man tar folsyra, dvitamin och omega3 varje dag när man försöker bli gravid (enligt vad min utländska läkare ordinerat).

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Annastina33 skrev 2018-01-15 14:22:14 följande:
    Jag och min sambo har försökt bli gravida i 2 år, vi ska börja IVF nu i vår. nervöst men hoppfullt! Vissa saker som olika förkortningar och så gör mig förvirrad. Vad är skillnaden på FET och ET? Hur vet man vilket man ska göra?  Jag har hittat en podd via familjeliv som handlar om IVF som heter Ruvarpodden. Den är jättebra tycker jag för de pratar om allting och alla känslor man har. Även om vi inte har börjat med IVF än så lyssnar jag för att liksom förbereda mig. Har ni lyssnat på den? Kan rekommendera annars!
    ET= Embryo transfer av färskt embryo (som inte varit fruset tidigare)
    FET= Frozen embryo transfer, av embryo som varit fruset och sen tinats upp

När man gör ivf tar man ut ägg ur kvinnan, befruktar, odlar till 3 eller 5 dagar och sen sätter tillbaka 1 eller 2 utan att de frusits in i emellan, då är det ET.

De kvarvarande embryona fryses in och används sen vid FET.

Om man blir överstimulerad så brukar alla embryona frysas och man gör inget ET alls, utan går direkt på FET nån senare månad.
  • Smile1234

Gällande ägglossningstest från clearblue. Jag använder dom lila testen som ska upptäcka 2 hormon. Kan man bara få blinkande smiley?s en helt månad?, Alltså att jag aldrig får en fast lysande smiley? Är det helt enkelt ett tecken på att jag ej har ägglossning?

• UndrandeSökare
    Smile1234 skrev 2018-01-15 17:19:32 följande:

Gällande ägglossningstest från clearblue. Jag använder dom lila testen som ska upptäcka 2 hormon. Kan man bara få blinkande smiley?s en helt månad?, Alltså att jag aldrig får en fast lysande smiley? Är det helt enkelt ett tecken på att jag ej har ägglossning?

Om den fasta smileyn inte kommer så har det troligtvis inte blivit någon ägglossning den månaden. Vänta tills mensen kommit och börja med en ny förpackning ägglossningstest och se vad resultatet blir den månaden istället.
  • Solen2
    Annastina33 skrev 2018-01-15 14:22:14 följande:
    Jag och min sambo har försökt bli gravida i 2 år, vi ska börja IVF nu i vår. nervöst men hoppfullt! Vissa saker som olika förkortningar och så gör mig förvirrad. Vad är skillnaden på FET och ET? Hur vet man vilket man ska göra?  Jag har hittat en podd via familjeliv som handlar om IVF som heter Ruvarpodden. Den är jättebra tycker jag för de pratar om allting och alla känslor man har. Även om vi inte har börjat med IVF än så lyssnar jag för att liksom förbereda mig. Har ni lyssnat på den? Kan rekommendera annars!
    Finns en bra podd från ivf gruppen på Sophiahemmet som heter ivf podden också. Där får man också väldigt bra fakta och info om hur allting går till. Rekommenderas varmt!
  • A1610
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 23:59:43 följande:

Tråkigt att höra att ni också har fertilitetsproblem.

Efter att man har försökt bli gravid i 12 månader utan resultat så kan man kontakta Landstinget (kvinnokliniken) och boka tid för infertilitetsutredning.

Eller om man får upprepade missfall så är det efter 3 missfall man kan få hjälp med missfallsutredning.

Annars kan man också boka tid hos privat gyn för att försöka få recept på tex Letrozol (främjar ägglossningen), Trombyl75mg (fungerar blodförtunnande och kan förhindra proppar när embryot försöker fästa) och Lutinus (progesteron, hormon som behövs för att kunna behålla en graviditet).

Får man inte tag på recept på Trombyl så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg, på apoteket men man måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

Får man inte tag på recept på Lutinus så kan man köpa progesteronkrämen Progesterall receptfritt på nätet tex på Gravidkollen.

Är också bra om man tar folsyra, dvitamin och omega3 varje dag när man försöker bli gravid (enligt vad min utländska läkare ordinerat).

Lycka till !

Men tack fina du för ett så utförligt och hjälpsamt svar! Jag känner igen lite från en tråd jag kikade in i- vi som ska bli gravida efter Aten? (nåt sånt). Ja det är kanske snart dags att se om detta hjälper. ?Hälsokosten? tar jag redan, tycker du att jag ska börja med allt ovanstående på en gång, eller i en viss ordning?
Svar på tråden Knäckt av alla försök