• A1610

Knäckt av alla försök

Hej, känner igen en del namn här från andra trådar. Jag kan bara säga att igenkänningsfaktorn är hög.

Vi är inne på vårt 9:e försök denna månad. Hade räknat med bebis till jul. Alltså det här är ju inte kul längre. Det här skulle bli roligt. Kommer ihåg hur hög spänningsnivån var innan/ under sommaren. Typ nu händer det..!!! Tankar som skenade iväg kring praktiska saker kring ?barnet? för att sedan få mensen. Sedan efter sommaren kantades Bim av sorg och gråt. Nu känns det liksom mer varför ska jag ens testa? Ropar; nu kom mensen. Vi utbyter blickar låtsas som att det inte är en biggie. Jag sjunker in i mobilen och googlandet börjar...

Men hoppet dör inte tack och lov. Bim 25/1!

• A1610
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 23:59:43 följande:

Tråkigt att höra att ni också har fertilitetsproblem.

Efter att man har försökt bli gravid i 12 månader utan resultat så kan man kontakta Landstinget (kvinnokliniken) och boka tid för infertilitetsutredning.

Eller om man får upprepade missfall så är det efter 3 missfall man kan få hjälp med missfallsutredning.

Annars kan man också boka tid hos privat gyn för att försöka få recept på tex Letrozol (främjar ägglossningen), Trombyl75mg (fungerar blodförtunnande och kan förhindra proppar när embryot försöker fästa) och Lutinus (progesteron, hormon som behövs för att kunna behålla en graviditet).

Får man inte tag på recept på Trombyl så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg, på apoteket men man måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

Får man inte tag på recept på Lutinus så kan man köpa progesteronkrämen Progesterall receptfritt på nätet tex på Gravidkollen.

Är också bra om man tar folsyra, dvitamin och omega3 varje dag när man försöker bli gravid (enligt vad min utländska läkare ordinerat).

Lycka till !

Men tack fina du för ett så utförligt och hjälpsamt svar! Jag känner igen lite från en tråd jag kikade in i- vi som ska bli gravida efter Aten? (nåt sånt). Ja det är kanske snart dags att se om detta hjälper. ?Hälsokosten? tar jag redan, tycker du att jag ska börja med allt ovanstående på en gång, eller i en viss ordning?
  • A1610
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-18 20:58:07 följande:

Hej! Jag och min sambo har nu försökt att få barn i ca 2,5 år utan att lyckas. Jag trodde att det skulle vara lätt som en plätt och var till och med rädd att börja försöka för tidigt utifall barnet skulle krocka med mina studier. De första 3 eller 4 månaderna var jag stensäker på att jag blivit gravid. När jag inte blev gravid började jag dock undra. Jag hängde mycket i trådarna under "planerar barn" här på familjeliv och skrev varje månad med andra hoppfulla och analyserade symptom. Efter nästan ett år så orkade jag dock inte längre hålla på och jag tappade hoppet mer och mer.

Min sambo tänker att inget är fel och att det bara tar tid eftersom att det är första barnet. Han vill egentligen avvakta med utredning, Jag funderade ett tag på att göra en privat utredning på mig själv men det är ju sabla dyrt. Dessutom kan det ju även vara honom det är något fel på. Jag har köpt ägglossningstest till mig själv och får ägglossning varje månad som det verkar. Jag har dock inte testat regelbundet varje månad. Jag har även köpt fertilitetstest för honom men han skjuter upp sitt test och vill inte känna press på sig att göra det. Han ska dock göra det nästa vecka som det verkar.

Nästa onsdag ska jag till gynekologen och göra cellprovstagning. Jag frågade om jag kunde kolla så att allt är som det ska men det kan jag inte där. Vi skulle dock prata mer om det då. Nu börjar jag bli less på att inte göra något. Att veta att vi kommer att påbörja något snart gör mig lugn. Dock vill sambon helst vänta till efter sommaren. Jag vill göra vår utredning omgående för att se så att allt är ok. Om något måste fixas så vill jag inte slösa bort en massa mer månader på att inte kunna göra det.

Hej, känner igen mig i dina känslor även om vi inte kämpat lika lång tid. Vi är på försök 9 och då har vi verkligen försökt med mys dagligen under fertil period + ÄL test alla månader. Fått utslag på alla. I början kände jag mig gravid jämt. Men nu så känns det som ett skämt att jag ska se detta plus. Det känns nästan lite övernaturligt...

Jag hoppas verkligen att jag med denna tråd får följa er till ett plus.
  • A1610
    My102 skrev 2018-01-18 22:54:15 följande:

Jag känner igen mig mycket i vad ni alla skriver. Vi är riktiga kämpar! Vi har försökt i 2,5 år, drog ut på tiden för utredning för det var verkligen ett bakslag. Men i april tog vi kontakt med en privat klinik, och det är inte så himla dyrt, egentligen. Vi betalade 5000 kr och då fick vi svart på vitt för mig och min sambo. Allt såg bra ut och läkaren var optimistisk men fortfarande ingen graviditet så nu kör jag med gonal f spruta och letrozol (trots att allt tyder på att jag ägglossar) om detta inte fungerar blir det IVF.

En sak jag har lärt mig, är att hålla kampen för mig själv..de flesta i min närhet vet om vad vi går igenom. Men har man själv aldrig fått kämpa för ett plus på stickan så har man absolut ingen aning om vad man går igenom. Vissa kan dela smärtan med en utan ge otaliga dåliga och dumma råd men 95% av fallen av dem i min närhet ska lösa vårt problem med att ligga mer, ta ÄL tester, slappna av, tänk inte på det, ?jag vet ett par som precis skulle adoptera också blev dem gravid? osv osv. Det hjälper inte ett dugg..den sämsta är ?det kan vara en psykologisk spärr, tänk inte på det?. Jag är otroligt less på det och dem förstår inte heller. Den enda som jag typ kan prata med nu är min mamma som lyssnar utan ska komma med expert hjälp, hon har lärt sig det efter två år.

Jaa, de välmenande råden är inte alltid roliga att tacklas med. ?Slappna av så kommer det, för det hände den och den...? Just den kommentaren gör att man känner sig skyldig, som att ens starka önskan att få bli gravid istället är anledningen till att man inte blir det. Jag försöker att tänka att en graviditet inte är så lätt som skolan och samhället försökte/försöker intala en. Det som det går bra för, är de som är öppna med sina historier. Jag tror vi är många som kämpar i det tysta. Man ser en gravidmage och tänker; där går ?en? till, men vi vet ju inte om det är typ ?varandra? vi ser. Par som äntligen lyckats på ett eller annat sätt.

Precis som någon tidigare skrev, lyssna på ruvarpodden, den ger (hitills) lite pepp och igenkänningsfaktor!
  • A1610
    UndrandeSökare skrev 2018-01-21 16:22:11 följande:

Omega3, d-vitamin och folsyra tar jag dagligen eftersom min läkare vid utredningen i Aten rekommenderade det.

Vill man förbättra spermierna ska man ta HÖG dos folsyra och HÖG dos zink. 5mg folsyra (finns på recept i Sverige) och 66mg zink tillsammans hjälpte i en studie jag läste om. Det hjälpte inte med bara den ena eller den andra måste vara båda under minst 3 månaders tid.

Sen kan det också hjälpa om mannen får utlösning varje dag så att spermierna byts ut oftare.

Det du kan pröva själv är att köpa progesteronkrämen Progesterall och smörja med efter ägglossning till mens. Finns endast att köpa på nätet. Tex på graviditetskollen.

Man kan också köpa Albyl Minor 250mg (receptfritt på apoteket). Men varje tablett måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

Vad mycket kunskap du sitter på och tack för att du tar dig tid att dela med dig till oss!
Svar på tråden Knäckt av alla försök