• SysterYsters

Knäckt av alla försök

Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

• Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • Farsta2014

Med 1:a barnet tog det ca 14-15 månader innan det tog sig, 2:a barnet på 2:a försöket, 3:e barnet på 2:a försöket. Jag använde ägglossningstest i ca 2 mån vid försök nr 9-10 på 1:a utan att det hjälpte så gav upp det rätt fort. Har funderat lite kring vad vi gjorde annorlunda 2:a och 3:e gången. Sammanfattar här mina erfarenheter som jag tror bidragit till snabbare graviditet:

1. Använt appen Womanlog och fyllt i min personliga data efter bästa förmåga för att veta när ägglossning kommer vara

2. Sexat några dagar innan ägglossning istället för vid ägglossning (spermier lever upp till en vecka och kan vänta in ägget) + sex vid ägglossning. (Jag har inte sexat efter ägglossning då ägget endast lever 24h).

3. Jag har legat stilla i sängen på rygg en stund efter sexet ca 30 minuter. Vetenskapen/bm säger att detta inte ska spela någon roll men jag tänker att det kanske har med lugn och ro att göra snarare än gravitation om man inte ?rusar? tillbaka till livet direkt efter sexet.

4. Slutade använda glidmedel (vilket hade blivit någon rutin vid alla försök på nr 1).

Jag tror största skillnaden är att vi hade sex ?för sent? varje månad vid alla misslyckade försök på nr 1 och började därför fokusera på sex innan ägglossning.

Annat tips:

Det kanske är allmänt känt numera men för några år sedan var det inte allmänt känt att ipren/ibuprofen hindrar graviditet. Så om någon missat det - undvik ipren/ibuprofen om du vill bli gravid.

Ovan är inga vetenskapliga fakta men om det kan hjälpa någon så är det något!

Lycka till alla!

• Farsta2014

Jag tillägger att jag fått barn vid 33 och 35 och hinner bli 38 år innan 3:an kommer (om allt går väl) så har haft åldern emot mig.

• UndrandeSökare
    A1610 skrev 2018-01-15 19:31:05 följande:

Men tack fina du för ett så utförligt och hjälpsamt svar! Jag känner igen lite från en tråd jag kikade in i- vi som ska bli gravida efter Aten? (nåt sånt). Ja det är kanske snart dags att se om detta hjälper. ?Hälsokosten? tar jag redan, tycker du att jag ska börja med allt ovanstående på en gång, eller i en viss ordning?

Tråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och du är varmt välkommen dit och presentera dig om du vill. Vi är många där som kämpar tillsammans.

Folsyra, dvitamin och Omega3 går bra att börja med nu omedelbart om du inte redan börjat med dem. Albyl Minor 250mg och en tablettdelare finns båda på apoteket så de kan du köpa hem direkt också.

Man behöver dela varje tablett i 3 delar och ta rn tredjedels tablett per dag. Börja första mensdagen nästa mens.

Progesteronkrämen Progesterall kan du också beställa direkt på nätet nu, kan ju ta några dar med leverans. Börja smörja efter nästa ägglossning. Bruksanvisning medföljer krämen.Det är lättare att hålla koll på när ägglossningen är med hjälp av ägglossningstest. Jag har använt Clearblue digitala, de har tydliga smileys så slipper man tyda otydliga streck.

Lycka till.
  • LLW

Känner igen mig i allt du skriver TS.

Vi har försökt i 12 månader nu, och hoppet har försvunnit efter alla misslyckade test.

Min sambo har gjort spermietest för hemmabruk vid tre tillfällen och fått negativa resultat varje gång, så vi bestämde oss för att börja barnlöshetsutredningen tidigare än man "får". Hade det inte varit för hans testresultat hade vi hållt ut längre innan vi sökte, men med det i ryggen och när man dessutom vet hur lång tid det tar att få hjälp så var det inget att vänta på. Lyckas vi under tiden vi väntar är det ju bara att avbryta.

Min ena bästa vän blev gravid på första försöket, och min andra blev gravid av misstag med en kille hon känt i ett halvår som inte ens ville ha barnet. Känns som ett sånt jävla slag i magen när man själv har en underbar partner som längtar efter barn.

I början tog jag tidiga graviditetstest och letade symptom varje dag, men nu har jag gett upp och bara väntar in mensen som jag vet kommer.

Vi har sex vid ÄL och även resten av månaden, men runt ÄL blir det ju alltid lite forcerat. Som tur är har vi en väldigt stabil och bra relation, och vi är båda lika delaktiga i detta. Skrattar oss ofta igenom sexet när vi båda egentligen inte är på humör för att ha sex

Jag förväntar mig inte längre att jag ska kunna bli gravid. Mannen har lämnat prov idag som vi misstänker kommer att komma tillbaka negativa, precis som dom tidigare. Vart vi fortsätter efter det återstår att se.

• UndrandeSökare

LLW- Om det skulle visa sig att mannen inte har några spermier alls, så kan man gå vidare med spermiedonation. Om ni kan tänka er det alternativet.

• Smile1234
    LLW skrev 2018-01-16 23:32:59 följande:

Känner igen mig i allt du skriver TS.

Vi har försökt i 12 månader nu, och hoppet har försvunnit efter alla misslyckade test.

Min sambo har gjort spermietest för hemmabruk vid tre tillfällen och fått negativa resultat varje gång, så vi bestämde oss för att börja barnlöshetsutredningen tidigare än man "får". Hade det inte varit för hans testresultat hade vi hållt ut längre innan vi sökte, men med det i ryggen och när man dessutom vet hur lång tid det tar att få hjälp så var det inget att vänta på. Lyckas vi under tiden vi väntar är det ju bara att avbryta.

Min ena bästa vän blev gravid på första försöket, och min andra blev gravid av misstag med en kille hon känt i ett halvår som inte ens ville ha barnet. Känns som ett sånt jävla slag i magen när man själv har en underbar partner som längtar efter barn.

I början tog jag tidiga graviditetstest och letade symptom varje dag, men nu har jag gett upp och bara väntar in mensen som jag vet kommer.

Vi har sex vid ÄL och även resten av månaden, men runt ÄL blir det ju alltid lite forcerat. Som tur är har vi en väldigt stabil och bra relation, och vi är båda lika delaktiga i detta. Skrattar oss ofta igenom sexet när vi båda egentligen inte är på humör för att ha sex

Jag förväntar mig inte längre att jag ska kunna bli gravid. Mannen har lämnat prov idag som vi misstänker kommer att komma tillbaka negativa, precis som dom tidigare. Vart vi fortsätter efter det återstår att se.

Vad är spermietest för hemmabruk? Hur hittar man det och hur fungerar det? Vi har lämnat prov jag och min man. Mina svar har kommit och vad jag kan förstå så ser mina värden ok ut. Han har dock inte fått något svar än!
  • UndrandeSökare

Smile- Det bästa spermietestet man kan ta i Sverige är det spermatest man tar på sjukhuset typ RMC men måste vara MED Morfologi (det är den viktigaste delen).

Annars finns det allra bästa spermietestet endast utomlands. Det heter Sperm dna fragmentationstest och min sambo gjorde det i Riga. Finns inte i Sverige.

Det kan nämligen vara så att även spermier som SER normala ut i mikroskåp kan ha dnafel och då blir det aldrig några levande barn endast missfall eller minus.

Vi fick veta att min sambo har både dnafel och fragmentationsfel på spermierna efter vi fått 5 missfall.

• Smile1234

Nu har jag varit iväg på ultraljud på privat kliniken. Ägglossning på gång, trodde hon, men jag fick ändå recept på ovirelle att ta om 2 dagar om jag inte fick positivt på ägglossningstest på egen hand. Hon hittade också en cysta på andra äggstocken som såg konstig ut. Innehöll vävnad. Borde jag oroa mig för detta? Hon skulle återkomma på fredag gällande cystan i varje fall.

• Helmut2

LLW. Jag hade inte litat på ett hemmatest, finns säkert många felkällor. Men skönt att ni får det kollat upp med en riktig spermaanalys

Smile1234. Finns flertalet snälla cystor som är vanliga attha på äggstockarna. Men vävnad, dermoidcysta? kan det vara en chokladcysta? Har du tecken på endometrios?

Svar på tråden Knäckt av alla försök