• SysterYsters

Knäckt av alla försök

Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

• Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-07 19:20:14 följande:

Smile1234-På mencykeldag 3 (cd3) ska man ta blodprov (fertilitetsprov) för saker som som Amh, Lh, Fsh etc så det kan vara därför ni fick en tid i början av menscykeln. Amh mäter äggreserven, dvs ungefär hur mycket ägg man har kvar, men säger tyvärr inget om kvaliteten.

17/1 blir dag 13 på cykeln. Prover har jag redan lämnat. Så detta besök var för att kolla om ägglossningen är på gång förstod jag det som.

Min nästa fråga är: brukar någon ha med sig maken/respektive under själva gynundersökningen? Vill ju att han ska vara med på hela resan så klart, men har aldrig tidigare haft någon inne i rummet under själva undersökningen. Han har då snällt fått sitta utanför och vänta! Men nu är han ju lika mycket delaktig som jag!
  • Solen2

Min sambo har varit med på alla undersökningar. Så att han ser och förstår vad som händer och får samma info som mig. Skönt att också få lite stöd.

Ovant första gången men sen inget konstigt. Allt är ju ovant första gången i denna ivf ?cirkus?.

• Smile1234
    Solen2 skrev 2018-01-07 21:16:16 följande:

Min sambo har varit med på alla undersökningar. Så att han ser och förstår vad som händer och får samma info som mig. Skönt att också få lite stöd.

Ovant första gången men sen inget konstigt. Allt är ju ovant första gången i denna ivf ?cirkus?.

Ok vad skönt att höra! Ja men lite så kände jag också. När jag gjort vanliga gyn.undersökningar eller cellprov har han ju inte behövts ;). Nu berör det ju oss båda lika mycket! Vet bara inte ens om han får vara med inne, har ju aldrig ens funderat på det förut!
  • Solen2

I de rum vi har varit i så har själva gyn britsen och ultraljudsaparaten varit i ena delen av rummet med ett draperi för så det har varit helt naturligt att han varit med.

• AniCase
    SysterYsters skrev 2018-01-02 20:57:21 följande:

Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

Hej!

Känner igen mig i precis allt du skriver och känns skönt att jag inte är den ända som känner såhär,jag känner mig som världens sämsta människa som inte längre kan glädjas åt att mina vänner blir gravida och att varenda månad känna sig värdelös och trasig som inte blir gravid.

Har kännt mig så fruktansvärt ensam det senaste för som sagt alla blir gravida bara man tittar på dem och vi kämpar o sliter.

Jag var på en infertiletsutredning igår och de hittade inget fel på mig.

Jag har tagit mig själv friheten till denna utredningen och sambon är jättearg över detta beslut men jag behövde detta för att lugna mig själv :(

Vi kör med app,ältest och naturalcykles och ändå lyckas vi inte.

Jag fyller 30 på måndag med så är väl någon liten ålderskris för mig med som spökar med. :p
  • Hedblomster

Hej!

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Vi har försökt i ganska exakt 10 månader. Blev dock gravid på försök 3 men det var ett utomkvedshavandeskap vilket är en sorg i sig men sedan dess inget. Jag känner mig så långt nere på botten för det här är ALLT jag tänker på. Varje timme på dygnet. Alla blir gravida runt mig. Orkar inte mer men eftersom jag fick utomkveds i somras får vi inte starta utredning förrän 12 månader efter det, men då blir det antagligen efter sommaren pga ja semestrar och sånt på kliniken.... har gjort en spolning privat nu och sätter allt mitt hopp till att den ska ändra något men tror inte det. Magkänslan säger att det kommer dröja. Förstår precis hur du känner dig!

Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • SysterYsters

Usch Hedblomster vad trist. Konstigt att det går en gång och sen inte men åtminstone veta att man har kunnat!

Blir också rädd när folk inte lyckas med en partner o sen funkar det direkt när de blivit tillsammans med en ny? Tänk om evolutionen inte vill reproducera mellan 2 individer!

Jag vill nog mer än min partner o nog blir lusten större både pga alla andra (blir ändå så barnanpassat i alla sammanhang ..) o är väl lite jämförelse på nåt sätt. Jag vill också KUNNA, få släppa nyhet,få berätta åt föräldrar (är ensambarn osv). Börjar känna att vi är över 30 vi har hus; reser inte så mkt pga hund, tjänar bra. Man lever ändå inget singelliv så då kan man lika gärna få uppleva det här mysiga när det ändå passar (varför skulle vi inte försöka ?).. Känns så avlägset dock efter nästan ett år. Man blir ju inte uppmuntrad att försöka mer egentligen. Jag ville att det skulle gå lätt. En grej som bara oj åh vad mysigt nåt vi gjorde tillsammans. Nu känns det som det är nåt man kan se tillbaka på som massa månader med sextvång gråt stress och att vi inte varit lika positiva runt varandra i förhållande. Lite som att man blev galen efter nåt som inte går att ta tillbaka sen ändå ???? man kommer ju inte vara ung o barnlös nånsin igen sen hehe.

Nu väntar jag på vaccinationstid på mässling dos 2 o hoppas jag bara måste vänta 1mån efteråt så jag direkt kan hoppa på nästa ägglossning och bara missa 1 nästa vecka. Känns som katastrof att vara 1månad "efter" trots 10 försök! Allt bara dras ut mer o mer!

• Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-04 16:35:34 följande:

Smile1234- Kan ju tyvärr vara så att du inte får någon ägglossning de månader du inte får nån smiley på testet, det är en trolig orsak iallafall. Har du testat Letrozol som stimulerar ägglossningen?

Du kan ju också köpa en ask av den lila sorten och se om du får något utslag på den? Eftersom den mäter både ökning av östrogen och LH.

Nu har jag då alltså provat med dom lila ägglossningstesten från clearblue och fick idag en blinkande smiley!! Är överlycklig. Testade med morgonurin som du tipsat om också! Nu kör vi.. BIM 30/1..tack för superbra tips..
  • UndrandeSökare
    Smile1234 skrev 2018-01-13 07:39:51 följande:
    Nu har jag då alltså provat med dom lila ägglossningstesten från clearblue och fick idag en blinkande smiley!! Är överlycklig. Testade med morgonurin som du tipsat om också! Nu kör vi.. BIM 30/1..tack för superbra tips..
    Så bra att mitt tips fungerade Låter toppen ! Vi körde på med sex en gång per dag från att den blinkande smileyn dök upp, tills att den fast lysande smileyn dök upp. Den fast lysande smileyn visas i 2 dagar i streck och sen slocknar testet för gott. Så om ni vill vara 100% säkra så kan ni ju ha sex även 1-2 dagar efter att den fast lysande smileyn dykt upp. Jag blev gravid varje gång vi gjorde på detta sätt.

Om ni skulle köra på detta sätt i ett halvår och det ändå inte blir något plus, så kontakta då en privat gyn för Letrozolrecept och spermatest föreslår jag.

Lycka till nu !
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-13 15:36:40 följande:

Så bra att mitt tips fungerade Låter toppen ! Vi körde på med sex en gång per dag från att den blinkande smileyn dök upp, tills att den fast lysande smileyn dök upp. Den fast lysande smileyn visas i 2 dagar i streck och sen slocknar testet för gott. Så om ni vill vara 100% säkra så kan ni ju ha sex även 1-2 dagar efter att den fast lysande smileyn dykt upp. Jag blev gravid varje gång vi gjorde på detta sätt.

Om ni skulle köra på detta sätt i ett halvår och det ändå inte blir något plus, så kontakta då en privat gyn för Letrozolrecept och spermatest föreslår jag.

Lycka till nu !

Jag ska till en privat gyn på onsdag ändå. Detta är ju andra smileys:en på 8 månader så det är lika bra att kolla läget ändå! Men visas den blinkande i 2 dagar och den fasta då i 2 dagar? Jag tycker det är roligt att bara få en smiley, det är ju inte samma sak som ett plus men en liten bit åt rätt håll.
Svar på tråden Knäckt av alla försök