• Smile1234

Knäckt av alla försök

Jag känner precis som du. Har försökt i snart ett år. Precis påbörjat en utredningen, men väntetiden för att få komma till läkare är 6 månader. Har än så länge alltså endast lämnat prover. Jag har endometrios varför vi fick påbörja utredningen när vi ?endast? försökt i 10månader. Har använt ägglossningsstickor i 7 månader, men endast fått ett enda positivt utslag!! Nu bryter jag ihop vid varje negativ sticka och vid varje mens. Har precis fått besked om att min bästa vän är gravid!! hur ska jag kunna glädjas? Jag har vänner som gjort abort efter abort.. kan inte heller prata med någon förutom maken. Vännen jag trodde jag kunde prata med förstår inte min oro över att något är fel och bara nonchalerar mitt problem, jag vet att det kan ta tid, men nu börjar jag bli orolig. Nu är det snart dags att bryta ihop igen. Mens väntas på fredag 5/1...

• Smile1234

Någon som varit i kontakt med en privat gyn-klinik? Vad kostade det att göra en fertilitetsutredning? Hur lång tid tar det? Nån som vet någon bra klinik i Mellansverige? Känner att jag kommer bryta ihop totalt innan man får träffa en läkare via landstinget.

• Smile1234
    Solen2 skrev 2018-01-03 13:00:47 följande:

Vi kontaktade Sophiahemmet i stockholm. Där gick utredningen på den vanliga taxan för besök.

Först ett besök där vi pratade och jag fick göra ett vaginalt ultraljud. Efter det besökt så fick sambon lämna blodprov och spermaprov. Sedan skulle jag lämna blodprov på typ 3e dagen i mensen, för att värdena skulle bli rätt i cykeln. Efter det var de dags för ett besök där de spolade mina äggledare för att se så att det var passage. Så det tog ett antal veckor själva utredningen. Beror ju lite på vart man är i sin cykel på första besöket och hur långa cyklar man har. Efter dessa besök så var det ett besök hos läkaren som summerade alla provsvar och som gav råd hur vi borde gå vidare. Vid det besöket skickades också remissen till landstingets ivf kö. Då läkaren rådde oss att gå på ivf behandling direkt iom att vi försökt själva i över 2 år.

Hur lång är kön för ivf?? Vad visade din utredning? Fanns det någon anledning till att ni inte blev med barn på egen hand?
  • Smile1234

Jaha och där kom mensen igen! Även om jag inte trodde det skulle bli ett plus den gången heller så hoppas man ändå in i det sista! Till nästa cykel har jag nu beställt clearblues ägglossningsstickor som ska upptäcka 4 fertila dagar istället för 2.. någon som provat dessa? Det verkar ju som att jag har kort LH-stegring (om jag nu har någon alls) och en liten smiley skulle verkligen sitta bra just nu..

• Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-04 12:01:16 följande:

Jag använder endast Clearblue digitala ägglossningstest, den lilafärgade inte den rosa.

Den kan visa tom cirkel, blinikande smiley och fast lysande smiley. Den sorten är klart bäst !!!

Det är den jag rekommenderar till alla, så slipper man försöka tyda otydliga streck som man bara

blir frustrerad på. Jag använder också endast Clearblue digitala gravtest med veckoindikator.

Jag har bara använt clearblue digitalt test också nu i 7 månader men inte den med någon blinkande smiley, utan antingen bara smiley eller bara en tom ring! Alltså den som ska visa på de 2 mest fertila dagarna. Jag har under dessa månader endast lyckats fått en smiley och då testade jag negativt på morgonen och positivt samma dag på kvällen. Vilken tid på dygnet testar du? Har du fått både blinkade smileys och fasta smileys? Du använder alltså det testet som ska visa de 4 mest fertila dagarna?
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-04 13:00:33 följande:

Jag testar alltid på morgonen med morgonurinen.

Det finns TVÅ olika Clearblue digitala test, den som är rosa och endast visar tom ring eller smiley.

Och den som är lila (den jag använder) som kan visa tom ring (låg fertilitet), blinikande smiley (hög fertilitet) och fast lysande smiley (maximal fertilitet).

Den lila visar alltså flest fertilia dagar.

Vi brukade ha sex en gång per dag så fort den blinikande visade sig tom den fasta visade sig. Blev gravid varje gång med den metoden.

Tack för tips.! Håller verkligen tummarna denna gång. Har ju som sagt vara sett en smiley en enda gång så det vore ju roligt om det fungerade. Jag vägrar nämligen tro att jag inte har någon ägglossning alls då allt annat fungerar som det ska. Mensen alltid regelbunden. Har ju andra symtom på ägglossning men lyckas aldrig få positivt på test.
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-04 16:35:34 följande:

Smile1234- Kan ju tyvärr vara så att du inte får någon ägglossning de månader du inte får nån smiley på testet, det är en trolig orsak iallafall. Har du testat Letrozol som stimulerar ägglossningen?

Du kan ju också köpa en ask av den lila sorten och se om du får något utslag på den? Eftersom den mäter både ökning av östrogen och LH.

Tyvärr så vet jag att det kan vara en trolig orsak. Vill bara inte riktigt tro det ännu! Hoppet är det sista som lämnar en. Vart kan jag få letrozol menar du? Kan man köpa det själv? Har precis påbörjat en fertilitetsutredning, men väntetiden är lång. Om prover visar att jag inte har ägglossning kommer väl läkarna att föreslå något bra läkemedel får man väl hoppas!?
  • Smile1234

Kan man kolla om man har ägglossning genom något blodprov eller ultraljud? Alltså på annat sätt än testerna man gör själv hemma? Kan gynekologen se om man har ägglossning? Har varit och lämnat lite blodprover. Vad jag kan tyda på ?mina vårdkontakter? så verkar proverna normala. Vilket prov visar på att man har/haft ägglossning? Vad ska detta värde vara?

• Smile1234

Nu har jag tagit kontakt med en privat gyn. Fick mensen idag, en dag för sent.. ska få en tid på cykeldag 10-12 så dom återkommer väl på måndag.

Är det någon av er ?förkrossade? som har varit iväg och pratat med någon professionell om detta? Känner mig ganska nedstämd och att detta med graviditet och barn börjar ta över hela mitt liv. Hur gör jag för att då kontakt med någon? Vart vänder man sig?

• Smile1234
    Solen2 skrev 2018-01-07 10:17:18 följande:

Även det privata gyn som du tagit kontakt med kan ha samarbete med tex kuratorer/psykologer. Som är vana vid ämnet ofrivillig barnlöshet.

Har fått tid 17/1 på privat klinik. Skulle vara ett visst antal dagar in på menscykeln. Ska då även passa på att fråga om något typ av samtalsstöd.
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-07 19:20:14 följande:

Smile1234-På mencykeldag 3 (cd3) ska man ta blodprov (fertilitetsprov) för saker som som Amh, Lh, Fsh etc så det kan vara därför ni fick en tid i början av menscykeln. Amh mäter äggreserven, dvs ungefär hur mycket ägg man har kvar, men säger tyvärr inget om kvaliteten.

17/1 blir dag 13 på cykeln. Prover har jag redan lämnat. Så detta besök var för att kolla om ägglossningen är på gång förstod jag det som.

Min nästa fråga är: brukar någon ha med sig maken/respektive under själva gynundersökningen? Vill ju att han ska vara med på hela resan så klart, men har aldrig tidigare haft någon inne i rummet under själva undersökningen. Han har då snällt fått sitta utanför och vänta! Men nu är han ju lika mycket delaktig som jag!
  • Smile1234
    Solen2 skrev 2018-01-07 21:16:16 följande:

Min sambo har varit med på alla undersökningar. Så att han ser och förstår vad som händer och får samma info som mig. Skönt att också få lite stöd.

Ovant första gången men sen inget konstigt. Allt är ju ovant första gången i denna ivf ?cirkus?.

Ok vad skönt att höra! Ja men lite så kände jag också. När jag gjort vanliga gyn.undersökningar eller cellprov har han ju inte behövts ;). Nu berör det ju oss båda lika mycket! Vet bara inte ens om han får vara med inne, har ju aldrig ens funderat på det förut!
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-04 16:35:34 följande:

Smile1234- Kan ju tyvärr vara så att du inte får någon ägglossning de månader du inte får nån smiley på testet, det är en trolig orsak iallafall. Har du testat Letrozol som stimulerar ägglossningen?

Du kan ju också köpa en ask av den lila sorten och se om du får något utslag på den? Eftersom den mäter både ökning av östrogen och LH.

Nu har jag då alltså provat med dom lila ägglossningstesten från clearblue och fick idag en blinkande smiley!! Är överlycklig. Testade med morgonurin som du tipsat om också! Nu kör vi.. BIM 30/1..tack för superbra tips..
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-13 15:36:40 följande:

Så bra att mitt tips fungerade Låter toppen ! Vi körde på med sex en gång per dag från att den blinkande smileyn dök upp, tills att den fast lysande smileyn dök upp. Den fast lysande smileyn visas i 2 dagar i streck och sen slocknar testet för gott. Så om ni vill vara 100% säkra så kan ni ju ha sex även 1-2 dagar efter att den fast lysande smileyn dykt upp. Jag blev gravid varje gång vi gjorde på detta sätt.

Om ni skulle köra på detta sätt i ett halvår och det ändå inte blir något plus, så kontakta då en privat gyn för Letrozolrecept och spermatest föreslår jag.

Lycka till nu !

Jag ska till en privat gyn på onsdag ändå. Detta är ju andra smileys:en på 8 månader så det är lika bra att kolla läget ändå! Men visas den blinkande i 2 dagar och den fasta då i 2 dagar? Jag tycker det är roligt att bara få en smiley, det är ju inte samma sak som ett plus men en liten bit åt rätt håll.
  • Smile1234
    UndrandeSökare skrev 2018-01-14 09:32:41 följande:

Smile-Den blinikande smileyn visas när ditt östrogen stigit, den fast lysande smileyn visas när LH ökningen inträffat. När den fast lysande smileyn visas så går det inte att testa fler dagar, för den kommer då lysa nonstop i 2 dygn sen slockna för gott.

Det är olika hur många dagar man får blinkande smileyn, det beror på hur lång tid det dröjer innan LH ökningen kommer.

Lycka till !

Men sedan efter 2 dagar kan man börja testa igen? Eller då tänker jag på till nästa månad! Jag har ju precis börjat testa och har då massor med stickor som jag kan använda nästa månad tänkte jag. Eller menar du att själva ?stickhållaren? är förbrukad och jag måste köpa 10 nya stickor och ny hållare?
  • Smile1234

Gällande ägglossningstest från clearblue. Jag använder dom lila testen som ska upptäcka 2 hormon. Kan man bara få blinkande smiley?s en helt månad?, Alltså att jag aldrig får en fast lysande smiley? Är det helt enkelt ett tecken på att jag ej har ägglossning?

• Smile1234
    LLW skrev 2018-01-16 23:32:59 följande:

Känner igen mig i allt du skriver TS.

Vi har försökt i 12 månader nu, och hoppet har försvunnit efter alla misslyckade test.

Min sambo har gjort spermietest för hemmabruk vid tre tillfällen och fått negativa resultat varje gång, så vi bestämde oss för att börja barnlöshetsutredningen tidigare än man "får". Hade det inte varit för hans testresultat hade vi hållt ut längre innan vi sökte, men med det i ryggen och när man dessutom vet hur lång tid det tar att få hjälp så var det inget att vänta på. Lyckas vi under tiden vi väntar är det ju bara att avbryta.

Min ena bästa vän blev gravid på första försöket, och min andra blev gravid av misstag med en kille hon känt i ett halvår som inte ens ville ha barnet. Känns som ett sånt jävla slag i magen när man själv har en underbar partner som längtar efter barn.

I början tog jag tidiga graviditetstest och letade symptom varje dag, men nu har jag gett upp och bara väntar in mensen som jag vet kommer.

Vi har sex vid ÄL och även resten av månaden, men runt ÄL blir det ju alltid lite forcerat. Som tur är har vi en väldigt stabil och bra relation, och vi är båda lika delaktiga i detta. Skrattar oss ofta igenom sexet när vi båda egentligen inte är på humör för att ha sex

Jag förväntar mig inte längre att jag ska kunna bli gravid. Mannen har lämnat prov idag som vi misstänker kommer att komma tillbaka negativa, precis som dom tidigare. Vart vi fortsätter efter det återstår att se.

Vad är spermietest för hemmabruk? Hur hittar man det och hur fungerar det? Vi har lämnat prov jag och min man. Mina svar har kommit och vad jag kan förstå så ser mina värden ok ut. Han har dock inte fått något svar än!
  • Smile1234

Nu har jag varit iväg på ultraljud på privat kliniken. Ägglossning på gång, trodde hon, men jag fick ändå recept på ovirelle att ta om 2 dagar om jag inte fick positivt på ägglossningstest på egen hand. Hon hittade också en cysta på andra äggstocken som såg konstig ut. Innehöll vävnad. Borde jag oroa mig för detta? Hon skulle återkomma på fredag gällande cystan i varje fall.

• Smile1234
    Helmut2 skrev 2018-01-18 20:25:28 följande:

LLW. Jag hade inte litat på ett hemmatest, finns säkert många felkällor. Men skönt att ni får det kollat upp med en riktig spermaanalys

Smile1234. Finns flertalet snälla cystor som är vanliga attha på äggstockarna. Men vävnad, dermoidcysta? kan det vara en chokladcysta? Har du tecken på endometrios?

Jag har endometrios. Men läkaren, som visste det, sa inte att var en chokladcysta.. Ska visst skickas en remiss nu till kvinnokliniken men fick mail från läkaren där hon skrev att jag inte ska oroa mig, men inget om vad det kan vara för cysta! Vet inte om jag blir mer eller mindre orolig när hon skriver så :/. Är dermoid-cystor godartade?
Svar på tråden Knäckt av alla försök