• SysterYsters

Knäckt av alla försök

Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

• Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • UndrandeSökare
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-20 11:16:22 följande:

Just det ja, min sambo säger att hög sexlust = hög fertilitet. Kan det vara så att man har hög sexlust men ändå slöa eller få spermier och därmed har låg fertilitet?

Sexlusten har inget med kvaliteten på spermierna att göra ! Mannen kan ha hög sexlust men ändå inga eller jättedåliga spermier. Det sprids så mycket lögner om fertilitet så det är inte klokt...

En annan lögn som vi har fått höra i Sverige är att "felaktiga spermier kan aldrig befrukta ägg". Men det är verkligen inte sant. Vi blir lätt gravida naturligt men efter 4 missfall, och en missfallsutredning i Sverige som inte hittade några fel (eftersom de tog för få prover) så reste vi till Riga och mannen fick göra sperm dna fragmentationstest (testet finns inte i Sverige) så fick vi veta att det fanns både dnafel och fragmentationsfel och att hans spermier aldrig kan leda till ett levande fött barn. Spermiedonation är enda alternativet.
  • Gylleneprinsessa
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 11:32:03 följande:
    Sexlusten har inget med kvaliteten på spermierna att göra ! Mannen kan ha hög sexlust men ändå inga eller jättedåliga spermier. Det sprids så mycket lögner om fertilitet så det är inte klokt...

En annan lögn som vi har fått höra i Sverige är att "felaktiga spermier kan aldrig befrukta ägg". Men det är verkligen inte sant. Vi blir lätt gravida naturligt men efter 4 missfall, och en missfallsutredning i Sverige som inte hittade några fel (eftersom de tog för få prover) så reste vi till Riga och mannen fick göra sperm dna fragmentationstest (testet finns inte i Sverige) så fick vi veta att det fanns både dnafel och fragmentationsfel och att hans spermier aldrig kan leda till ett levande fött barn. Spermiedonation är enda alternativet.
    Det är verkligen en djungel allt det här. Det ska ändå bli skönt att sjukvården kommer in och förklarar "sanningen" och kanske avlivar någon myt.

Ska ni göra spermiedonation?
  • UndrandeSökare
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-20 11:36:11 följande:

Det är verkligen en djungel allt det här. Det ska ändå bli skönt att sjukvården kommer in och förklarar "sanningen" och kanske avlivar någon myt.

Ska ni göra spermiedonation?

Vi fick ingen hjälp i Sverige eftersom de vid missfallsutredningen inte hittade något fel. Så de vägrade skriva ut några mediciner.

Jag misstänkte att det var mitt immunförsvar som var problemet. Men svenska läkare "tror inte" att kvinnans immunförsvar kan vara orsaken till att man aldrig blir gravid eller bara får missfall. Som tur är så vet de mer utomlands !

Jag hittade Atentråden här på Familjeliv och vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Då fick jag veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Det hade jag aldrig fått veta i Sverige ! Fick behandling med Trombyl, Fragmin, Prednisolon och Intralipiddropp. Men missfall ändå.

Vi reste då till Riga och gjorde sperm dna fragmentationstestet och fick veta att spermierna var för dåliga. Vi gjorde då dubbeldonation för att öka chanserna (ej tillåtet i Sverige) och använde dessutom PGS (kromosomtest av embryona). Vi har nu 5 normala embryon i frysen i Riga som vi planerar sätta in och samtidigt använda immunbehandling under 2018.
  • Gylleneprinsessa
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 11:53:41 följande:
    Vi fick ingen hjälp i Sverige eftersom de vid missfallsutredningen inte hittade något fel. Så de vägrade skriva ut några mediciner.

Jag misstänkte att det var mitt immunförsvar som var problemet. Men svenska läkare "tror inte" att kvinnans immunförsvar kan vara orsaken till att man aldrig blir gravid eller bara får missfall. Som tur är så vet de mer utomlands !

Jag hittade Atentråden här på Familjeliv och vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Då fick jag veta att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Det hade jag aldrig fått veta i Sverige ! Fick behandling med Trombyl, Fragmin, Prednisolon och Intralipiddropp. Men missfall ändå.

Vi reste då till Riga och gjorde sperm dna fragmentationstestet och fick veta att spermierna var för dåliga. Vi gjorde då dubbeldonation för att öka chanserna (ej tillåtet i Sverige) och använde dessutom PGS (kromosomtest av embryona). Vi har nu 5 normala embryon i frysen i Riga som vi planerar sätta in och samtidigt använda immunbehandling under 2018.
    Då känns det som om ni är nära att bli gravida då! Hoppas för er skull!
  • Helmut2
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-20 09:56:26 följande:

Nu har jag vidtagit åtgärder. Jag har ju tid för cellprovtagning hos gynekologen nästa vecka men orkar inte vänta så länge så jag ringde igår till sjukhuset i länet och bokade tid för ett första samtal med kurator som en del i en fertilitetsutredning. Det är två månaders väntetid till kuratorn och sedan en månad till till läkarbesök. Efter det får vi veta vad som eventuellt behövs göras.

Det känns bra att vara igång även om sambon fortfarande är lite skeptisk. Han tänker som ni ovanstående beskrivit från folk i er närhet, typ att vi inte ligger tillräckligt ofta, att jag blockerar mig eftersom jag tänker så mycket på det och att jag måste slappna av. Jag står på mig med att jag vill att vi gör den här utredningen för att veta, inte noja utan istället kunna slappna av. Det är skönt att det bara är två besök för att sedan få svart på vitt hur det ser ut. Det värsta för sambon kommer nog att vara att behöva lämna spermaprov.

Jag köpte igår kväll fertilitetsglidmedel samt folsyra över internet. Jag funderade också på att köpa munkpeppar men gjorde det inte för det var så dyrt. Vi får se vad gynekologen och/eller kuratorn säger. Beroende på var felet ligger kan det ju vara onödigt att kasta i sig diverse preparat.

Myter och skuldbelägger den infertila kvinnan.

Man kan inte blockera en graviditet med tankar. Stress påverkar endast om den är så extrem att ägglossning uteblir eller störs.

Enligt de flera fertilitetsläkare räcker 2-3 samlag i veckan, de avråder tom från att fokusera samlag till ägglossningsperioden och ligga varje dag, även om detta ökar chanserna om spermierna är normala. Det kanske bara är hobbypsykologen i mig som skenar men kag tycker ändå det låter som att han är rädd för att något ska vara fel hos honom. Som föregående talare sa, man kan ha hög sexlust och ha dåliga spermier, detta behöver inte bero på hormonella fel som leder till lågt testo utan även missbildningar, att testiklarna ej vandrat ner i fosterstadiet, infektioner, kromosomfel evt. miljögifter, rökning, alkohol, östrogenlikande ämnen.

Folsyretillskott ska alla som önskar bli gravida ta. Gärna även järn. Ja tar multivitamin kvinna.

Vanligt glidmedel och saliv bör undvikas men preseed går bra.

Inget tillskott har bevisad effekt på fertiliteten men det finns anekdoter kring vissa däribland munkpeppar. Sägs öka LH och progesteron.

Lycka till!
  • Helmut2
    UndrandeSökare skrev 2018-01-20 11:53:41 följande:

Men visst undersöker man för APS vid missfallsutresning i Sverige? Jag jobbar inom sjukvården och aps är erkänd som bidragande orsak till upprepade missfall
  • UndrandeSökare
    Helmut2 skrev 2018-01-20 16:42:54 följande:

Men visst undersöker man för APS vid missfallsutresning i Sverige? Jag jobbar inom sjukvården och aps är erkänd som bidragande orsak till upprepade missfall

Problemet i Sverige är att man mäter inte alla faktorer(blodprover) som kan ge APS. Därför hittade de inget på mig vid min midsfallsutredning i Sverige för de tog för få prover.

Men vid utredningen i Aten tog de många fler prover inklusive alla möjliga faktorer för APS och då hittades det på mig.

Plus att vid utredningen togs också prover och skickades till speciallabb i USA med inriktning mot immunologi och då fick jag veta att jag har överaktivt immunförsvar.

Dessa immunologiprover som analyseras i USA tas inte i Sverige eftersom svenska läkare tror inte att en kvinnas immunförsvar kan orsaka immunproblem.

Vill du veta mer kan jag varmt rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den förste läkare som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Finns att köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr.
  • Gylleneprinsessa
    Helmut2 skrev 2018-01-20 16:41:16 följande:
    Myter och skuldbelägger den infertila kvinnan.

Man kan inte blockera en graviditet med tankar. Stress påverkar endast om den är så extrem att ägglossning uteblir eller störs.

Enligt de flera fertilitetsläkare räcker 2-3 samlag i veckan, de avråder tom från att fokusera samlag till ägglossningsperioden och ligga varje dag, även om detta ökar chanserna om spermierna är normala. Det kanske bara är hobbypsykologen i mig som skenar men kag tycker ändå det låter som att han är rädd för att något ska vara fel hos honom. Som föregående talare sa, man kan ha hög sexlust och ha dåliga spermier, detta behöver inte bero på hormonella fel som leder till lågt testo utan även missbildningar, att testiklarna ej vandrat ner i fosterstadiet, infektioner, kromosomfel evt. miljögifter, rökning, alkohol, östrogenlikande ämnen.

Folsyretillskott ska alla som önskar bli gravida ta. Gärna även järn. Ja tar multivitamin kvinna.

Vanligt glidmedel och saliv bör undvikas men preseed går bra.

Inget tillskott har bevisad effekt på fertiliteten men det finns anekdoter kring vissa däribland munkpeppar. Sägs öka LH och progesteron.

Lycka till!
    Tack! Jag tänker att jag testar lite olika så länge det inte skadar mig eller ett eventuellt barn.

Jag måste säga att jag är mycket positivt inställd och tänker att det här nog blir ett bra år. Vi kommer säkert komma en bit på vägen och i allra bästa fall bli gravida. Dock så vill sambon enbart ha barn om det är vårat egna, han vill inte ta emot donerade ägg eller spermier så vi får hoppas att bådas fröer fungerar.
  • UndrandeSökare
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-21 12:28:25 följande:

Tack! Jag tänker att jag testar lite olika så länge det inte skadar mig eller ett eventuellt barn.

Jag måste säga att jag är mycket positivt inställd och tänker att det här nog blir ett bra år. Vi kommer säkert komma en bit på vägen och i allra bästa fall bli gravida. Dock så vill sambon enbart ha barn om det är vårat egna, han vill inte ta emot donerade ägg eller spermier så vi får hoppas att bådas fröer fungerar.

Kan din kille tänka sig ivf då? Är han positivt inställd till det? Du måste förbereda honom på att utredningen kan visa att ivf är enda alternativet för att kunna få barn.
  • Gylleneprinsessa
    UndrandeSökare skrev 2018-01-21 12:40:07 följande:
    Kan din kille tänka sig ivf då? Är han positivt inställd till det? Du måste förbereda honom på att utredningen kan visa att ivf är enda alternativet för att kunna få barn.
    Ja, det har han inget emot. Så länge det är vårt biologiska barn så har han inget emot att göra en utredning och rätta till sådant som kanske hindrar oss från att få barn, hormoner och vitaminer och sådant. IVF är ju en hjälp på traven. Jag tror nog att han hoppas att det inte ska behöva gå så långt. Jag vill verkligen att utredningen ska vara klar nu så man slipper undra.

Jag läste i lite andra trådar och märker att det är väldigt lätt att upptäcka allt jag borde prova. Läste om folk som blivit gravida och fått bort spottings med hjälp av b-vitamin och omega-3. Vi är dåliga på att äta vitaminer så det blir kanske en promenad ner till apoteket imorgon. Så länge det finns saker att förbättra så lever hoppet. :) Måste också kolla upp vad män behöver för fertiliteten. Zink har jag hört talas om.
Svar på tråden Knäckt av alla försök