• SysterYsters

Knäckt av alla försök

Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

• Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • UndrandeSökare

Omega3, d-vitamin och folsyra tar jag dagligen eftersom min läkare vid utredningen i Aten rekommenderade det.

Vill man förbättra spermierna ska man ta HÖG dos folsyra och HÖG dos zink. 5mg folsyra (finns på recept i Sverige) och 66mg zink tillsammans hjälpte i en studie jag läste om. Det hjälpte inte med bara den ena eller den andra måste vara båda under minst 3 månaders tid.

Sen kan det också hjälpa om mannen får utlösning varje dag så att spermierna byts ut oftare.

Det du kan pröva själv är att köpa progesteronkrämen Progesterall och smörja med efter ägglossning till mens. Finns endast att köpa på nätet. Tex på graviditetskollen.

Man kan också köpa Albyl Minor 250mg (receptfritt på apoteket). Men varje tablett måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

• UndrandeSökare

Sen kan infertilitetsproblem också bero på bakterier i livmodern som stör, det kan finnas även om man inte har några symptom. Många av oss i Atentråden har gjort mensblodtest och skickat med post till klinik som heter Serum i Aten för analys. Hittar de bakterier så ingår recept på antibiotika. Båda måste medicineras samtidigt för att undvika bolla infektionen mellan varandra. Googla på ivfSerum Aten så hittar du mer info under infection screening.

• A1610
    UndrandeSökare skrev 2018-01-21 16:22:11 följande:

Omega3, d-vitamin och folsyra tar jag dagligen eftersom min läkare vid utredningen i Aten rekommenderade det.

Vill man förbättra spermierna ska man ta HÖG dos folsyra och HÖG dos zink. 5mg folsyra (finns på recept i Sverige) och 66mg zink tillsammans hjälpte i en studie jag läste om. Det hjälpte inte med bara den ena eller den andra måste vara båda under minst 3 månaders tid.

Sen kan det också hjälpa om mannen får utlösning varje dag så att spermierna byts ut oftare.

Det du kan pröva själv är att köpa progesteronkrämen Progesterall och smörja med efter ägglossning till mens. Finns endast att köpa på nätet. Tex på graviditetskollen.

Man kan också köpa Albyl Minor 250mg (receptfritt på apoteket). Men varje tablett måste dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag.

Vad mycket kunskap du sitter på och tack för att du tar dig tid att dela med dig till oss!
  • UndrandeSökare
    A1610 skrev 2018-01-21 18:45:54 följande:

Vad mycket kunskap du sitter på och tack för att du tar dig tid att dela med dig till oss!

Varsågod ! Hoppas något/några av tipsen kan hjälpa till så att några efterlängtade barn föds !

Lycka till !
  • Gylleneprinsessa

Igår när vi var till coop så svängde jag förbi vitaminhyllan och plockade på mig en burk med omega-3.

Jag märker att jag återigen har börjat hoppas. Jag låg i morse och funderade på var vi ska ställa spjälsängen. Herregud! Det är alldeles för tidigt för att tänka sådana tankar. Jag tänker inte börja med något barnrelaterat (köpa saker etc) innan jag är gravid. Hoppet är ju dock det sista som lämnar människan.

• Gylleneprinsessa
    UndrandeSökare skrev 2018-01-21 16:22:11 följande:

Vad är Albyl minor bra för i barngörarsammanhang? När jag googlade det står det att det är smärtstillande.
  • UndrandeSökare
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-22 12:33:38 följande:

Igår när vi var till coop så svängde jag förbi vitaminhyllan och plockade på mig en burk med omega-3.

Jag märker att jag återigen har börjat hoppas. Jag låg i morse och funderade på var vi ska ställa spjälsängen. Herregud! Det är alldeles för tidigt för att tänka sådana tankar. Jag tänker inte börja med något barnrelaterat (köpa saker etc) innan jag är gravid. Hoppet är ju dock det sista som lämnar människan.

Jag kan rekommendera Eskimo3 pure (Omega3) säljs på apoteket och på nätet tex apotea.se

Finns som flytande och som kapslar men jag föredrar kapslarna.

Min läkare i Aten vill att alla hans patienter ska ta Omega3, d-vitamin och folsyra.

Folsyra kan du köpa 500mikrogram receptfritt på apoteket. Sen finns det 1mg och 5mg folsyra som är receptbelagt.

D-vitamin tar jag 50mikrogram per dag.

Tar också andra vitaminer och mineraler som kalcium, magnesium, zink etc

Vänta med att köpa gravidsaker eller babysaker tills du passerat v.12 och sett att allt ser bra ut på kub.

Eftersom det är störst risk med missfall innan v.12.
  • UndrandeSökare
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-22 12:37:33 följande:

Vad är Albyl minor bra för i barngörarsammanhang? När jag googlade det står det att det är smärtstillande.

Albyl minor 250mg innehåller samma sak som Trombyl 75mg, och det fungerar blodförtunnande.

Men eftersom Albylen är på 250mg så måste man dela varje tablett i 3 delar för att komma ner i rätt dos.

Det kan förhindra miniblodproppar när embryot försöker fästa. Blir det proppar då så kan inte embryot fästa.

Testa gärna, men den månad när du ska göra blodproven för utredningen får du inte ta albyl eller progesteronkräm eller Omega3 för att inte riskera få fel resultat på provsvaren. Omega 3 är också lite blodförtunnande.
  • Gylleneprinsessa
    UndrandeSökare skrev 2018-01-22 13:42:41 följande:
    Testa gärna, men den månad när du ska göra blodproven för utredningen får du inte ta albyl eller progesteronkräm eller Omega3 för att inte riskera få fel resultat på provsvaren. Omega 3 är också lite blodförtunnande.
    Det är bra att veta. Det är ju alltid bra att äta omega-3 ändå men kan ju skippa det under mars då om det blir utredning då.
    UndrandeSökare skrev 2018-01-22 13:35:41 följande:
    Vänta med att köpa gravidsaker eller babysaker tills du passerat v.12 och sett att allt ser bra ut på kub.

Eftersom det är störst risk med missfall innan v.12.
    Nej, jag ska inte köpa något innan det. :) Tankarna på vad som kanske kan komma får mig dock på bra humör. Jag får önska och drömma lite inne i huvudet. Märker att även sambon har lite sådana tankar, typ om saker vi kan göra i framtiden med barnen och så. Vill ju dock inte köpa saker i onödan eftersom det finns risk för missfall.

• SysterYsters

Man har nästan börjat känna igen sin egen reaktion på gravidbesked från andra!

Idag fick jag ett igen och man hoppas att man inte får ett maniskt grin i ansiktet när man säger sitt Grattis!

Man slungas in i nån typ av panikkänsla, kan typ bli gråtfärdig efteråt innan det lägger sig och sen Dan efter kan jag bete mig normalt, skriva till människan o prata odramatiskt om det, typ ställa en fråga.

Nån kille skrev nån gång att typiskt tjejer att vara så missunsamma till andra osv. Men det handlar inte ens om jämförelse, vem har försökt längst, vem är äldst osv. Just nu är det just att slängas in i verkligheten att Jag själv inte lyckas som startar hela reaktionen, det har ingenting att göra med några omständigheter eller förutsättningar hit o dit. Möjligtvis att det känns ok om nån som försökt sjuukt många år och som man känner nära skulle bli gravid men i övrigt är det mest påminnelsen i ett samtalsämne som är så laddat.

När man tänker på det är det ju sjukt lång tid att må ganska dåligt till och från. T.ex ett halvår är ju i bästa fall 6 försök såvida du prickar dagar, ens har ägglossning osv. Kan inte föreställa mig vad det skulle göra med mig att ha det såhär alltför lång tid, börjar typ gråta varje gång vi pratar hemma.

Jag fick ej pos på ett enda ägglossningstest den hör månaden vilket känns skit efter att ha haft uppehåll pga vaccin. Orkar inte med de här brutala väntetiderna, kan inte komma på nån motsvarighet till livsfråga som är så seg trots att man jobbar påt hela tiden.

Trodde man skulle tänka mindre med tiden men det är OMÖJLIGT att tankarna inte maler igång direkt mensen slutar, det går all energi!! Man behöver inte ens tänka, hjärnan är inprogrammerad på var i cykeln man är. Det var som att nånting "slogs på" när vi bestämde att vi ska försöka. Har aldrig sett mig som en barnmänniska men efter beslutet tar varje misslyckad månad lite mer kål på mig! Har man bestämt sig så har man.. Kan få panik ibland av att folk som är typ 6 år yngre har hunnit få 3 barn (även om jag inte ville ha barn för 6 år sen, knäppt va!)

Var tvungen o ventilera idag........ blir typ irriterad på folk som jag vet är gravida, bara vetskapen gör att jag känner mig ofruktbar och "utanför".

Svar på tråden Knäckt av alla försök