• SysterYsters

Knäckt av alla försök

Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

• Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • SysterYsters

Tack för ert stöd. Det är så tungt. Och värre blir det när det enda som hörs överallt är nyheter om alla som blev gravida när de slutade tänka på det. Hur gör man det då, varje gång mensen tar slut vaknar ju allt till liv igen.

Enda gången jag tänker mig att man slutar tänka är om man är helt orkeslös och har gett upp helt men då lär man inte må så bra för att ha sex heller, försöken förstör ju faktiskt lite positiva känslor till sex.

Ska ändå på cellprov i år så ska kolla om man kan "kolla läget" lite allmänt eller om det är nåt man måste göra helt separat.. har ju trots allt 2 försök kvar innan den trista 1 årsgränsen ????

• Smile1234

Jag känner precis som du. Har försökt i snart ett år. Precis påbörjat en utredningen, men väntetiden för att få komma till läkare är 6 månader. Har än så länge alltså endast lämnat prover. Jag har endometrios varför vi fick påbörja utredningen när vi ?endast? försökt i 10månader. Har använt ägglossningsstickor i 7 månader, men endast fått ett enda positivt utslag!! Nu bryter jag ihop vid varje negativ sticka och vid varje mens. Har precis fått besked om att min bästa vän är gravid!! hur ska jag kunna glädjas? Jag har vänner som gjort abort efter abort.. kan inte heller prata med någon förutom maken. Vännen jag trodde jag kunde prata med förstår inte min oro över att något är fel och bara nonchalerar mitt problem, jag vet att det kan ta tid, men nu börjar jag bli orolig. Nu är det snart dags att bryta ihop igen. Mens väntas på fredag 5/1...

• Solen2

Att slappna av eller slut tänka på det är den största myten som finns. Ju längre tiden går desto fler försök desto större chans att bli gravid.

Det som jag försöker tänka på när alla gravid besked och magar dyker upp är att jag egentligen inte har en aning om hur kämpigt de ev haft det att bli gravida. Och att de kanske valt att inte prata om det. För det är fler än man tror som går igenom samma helvete som oss. Och som sagt inte vill skylta med de när alla andra verka bli gravida på löpande band.

Om vi väl får barn så kommer jag försöka tala så öppet som möjligt om våra svårigheter och att det är ett ivf barn. För att stötta alla som inte kommit lika långt.

• UndrandeSökare

SysterYster- Du kan ju redan nu kontakta en klinik och ställa dig i kö för utredning, du kan ju säga att ni försökt i ett år. Det är ju bara du och din kille som vet exakt hur länge ni försökt. Ni kommer ju ha försökt i över ett år innan ni kommet fram i kön.

Annars kontakta en privat gyn för vul, de kan också skriva ut Letrozol tabletter som stimulerar ägglossningen.

• Smile1234

Någon som varit i kontakt med en privat gyn-klinik? Vad kostade det att göra en fertilitetsutredning? Hur lång tid tar det? Nån som vet någon bra klinik i Mellansverige? Känner att jag kommer bryta ihop totalt innan man får träffa en läkare via landstinget.

• Solen2

Vi kontaktade Sophiahemmet i stockholm. Där gick utredningen på den vanliga taxan för besök.

Först ett besök där vi pratade och jag fick göra ett vaginalt ultraljud. Efter det besökt så fick sambon lämna blodprov och spermaprov. Sedan skulle jag lämna blodprov på typ 3e dagen i mensen, för att värdena skulle bli rätt i cykeln. Efter det var de dags för ett besök där de spolade mina äggledare för att se så att det var passage. Så det tog ett antal veckor själva utredningen. Beror ju lite på vart man är i sin cykel på första besöket och hur långa cyklar man har. Efter dessa besök så var det ett besök hos läkaren som summerade alla provsvar och som gav råd hur vi borde gå vidare. Vid det besöket skickades också remissen till landstingets ivf kö. Då läkaren rådde oss att gå på ivf behandling direkt iom att vi försökt själva i över 2 år.

• Smile1234
    Solen2 skrev 2018-01-03 13:00:47 följande:

Vi kontaktade Sophiahemmet i stockholm. Där gick utredningen på den vanliga taxan för besök.

Först ett besök där vi pratade och jag fick göra ett vaginalt ultraljud. Efter det besökt så fick sambon lämna blodprov och spermaprov. Sedan skulle jag lämna blodprov på typ 3e dagen i mensen, för att värdena skulle bli rätt i cykeln. Efter det var de dags för ett besök där de spolade mina äggledare för att se så att det var passage. Så det tog ett antal veckor själva utredningen. Beror ju lite på vart man är i sin cykel på första besöket och hur långa cyklar man har. Efter dessa besök så var det ett besök hos läkaren som summerade alla provsvar och som gav råd hur vi borde gå vidare. Vid det besöket skickades också remissen till landstingets ivf kö. Då läkaren rådde oss att gå på ivf behandling direkt iom att vi försökt själva i över 2 år.

Hur lång är kön för ivf?? Vad visade din utredning? Fanns det någon anledning till att ni inte blev med barn på egen hand?
  • UndrandeSökare

Ofta visar inte utredningarna som görs i Sverige något, för de tar för få prover. Vi är ett av alla dessa par som fick diagnosen "oförklarlig barnlöshet" i Sverige.

MEN det finns alltid (minst) en orsak till barnlöshet !

Jag sökte då efter mer hjälp och hittade Atentråden, och vi reste till Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning, där de tar en massa prover och skickar till USA för analys. Jag fick veta att jag har överaktivt immunförsvar och en koagulationssjukdom som orsakar mina fertilitetsproblem. Behandlingen består av intralipiddropp, Prednisolon, Fragmin och Trombyl. Det är många i Atentråden som lyckats få barn med den behandlingen.

Så, om den svenska utredningen inte visar något. Så ge inte upp utan sök er utomlands. Kunskapen i Sverige är enormt dålig inom fertilitetsproblem. Utomlands kan de mycket mer och har också tillgång till fler testet.

Atentråden hittar ni här på Familjeliv. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• 012345

Syster Yster, ta det lugnt, 10 månader är faktiskt ingen tid alls. Är du helt säker på att ni sexar på rätt tidspkt?! Kolla med både temp och äl stickor för att vara helt säker. Och när du får somstarkast utslag på äl stickorna, ha sex 3 dagar i streck då!!! Och ha sex annars med om inte för att det är skönt så är det bra för spermaproduktionen.

Jag var själv ofrivilligt barnlös i 3 år, men jag hade problemet att jag var konstant gravid men fick missfall av olika slag.. jag började som 27 åring för jag tänkte att ? för mig kommer det säkert gå åt helvete så även om jag inte vill ha barn nu så måste jag starta nu? och så rätt jag fick.. jag fick ett sent missfall i vecka 16 (barnet levde i vecka 12 på kub) ett ofostrigt som jag fick vänta ut i tre veckor innan de gick med på en skrapning, ett utomkveds där de tog bort ena äggledaren och två ?vanliga? missfall..

jag sökte mig til en provat för kände som du, vill inte vänta på landstinget, ville det skulle hända direkt.. vägrade att umgås med gravida för jag fixade det inte bara, och blev helt besatt av cykeln, tester, temp etc..

Jag fick en missfallsutredning eftersom jag fick mer än tre missfall men som läkaren sa, i 10% hittar vi anledning till barnlöshet, i resten av fallen klassas det som ofrivillig barnlöshet, Dvs allt är bra eller man har fel som nutida sjukvård inte upptäcker än (vilket är max 40% till).. Dvs största sannolikheten är det inga fel, mer än psykologisk stress vad jag tror!

Jag blev gravid igen och gick på kontroller hos min läkare varje vecka för att inte ha sån ångest över missfall och då gick jag hela vägen ???? idag har jag tre barn och har inte haft fler missfall och det är mindre än 6 år sedan jag började försöka.. så det kan vända fort med!

Det viktiga tyckte jag var att hitta en läkare som lyssnade på allt jag sa, jag läste artiklar om allt möjligt konstigt som kunde vara orsaken, pluggade på statistik och fick gå och kolla att jag hade ägglossning varje månad etc.. som sagt, inga fel hittades men det var mitt sätt att hantera det hela och jag är så tacksam att jag fick en läkare som följde mig hela vägen och lyssnade på mig och pluggade på samma artiklar så vi kunde diskutera etc...

Detta är min historia och vad jag fått veta i efterhand är att majoriteten blir definitivt inte gravida direkt och majoriteten får minst ett missfall så det du ser och hör är oärligt.. fråga så får du se!

Lycka till och skriv när det händer, nu i efterhand var det en spännande period med alla tester så försök se det positivt! Skriv pm om du har frågor eller bara vill spy av dig eländet för jag vet precis hur det är!

• Solen2
    Smile1234 skrev 2018-01-03 13:37:09 följande:

Hur lång är kön för ivf?? Vad visade din utredning? Fanns det någon anledning till att ni inte blev med barn på egen hand?

Utredningen visade inga synliga fel. Alla prover och värden var bra. Det som vi upptäckt under våra 4st ivf behandlingar är att göra icsi dvs microinjektioner med spermie i äggen ger oss bättre resultat i befruktningen. Annars så får man prova sig fram om olika medicinering ger olika resultat.

På Sophiahemmet kunde vi börja direkt vid nästa mens. Dock så kom min mens för sent i december för att hinna påbörja innan jul. Så vi började tidigt i januari förra året. Då hade vi gjort utredningen i oktober/november. På Sophiahemmet betalade vi privat för ivf behandlingarna. Tror de kostade typ 74 00kr för 3 försök. Skatteverket tillåter bruttolöneavdrag men man måst själv höra med de företag man jobbar på om de vill ge den ?förmånen?. Vi hade tur att vi båda kunde få avdrag på summan från våra respektive företag. Så vi delade på kostnaden.

Kön för landstingsfinansierad ivf var ca 6-8mån just då. Tror det variera hela tiden.

Vi har nu gjort vårt första landstingsfinansierade försök nu i december.
Svar på tråden Knäckt av alla försök