Knäckt av alla försök
Med 1:a barnet tog det ca 14-15 månader innan det tog sig, 2:a barnet på 2:a försöket, 3:e barnet på 2:a försöket. Jag använde ägglossningstest i ca 2 mån vid försök nr 9-10 på 1:a utan att det hjälpte så gav upp det rätt fort. Har funderat lite kring vad vi gjorde annorlunda 2:a och 3:e gången. Sammanfattar här mina erfarenheter som jag tror bidragit till snabbare graviditet:
1. Använt appen Womanlog och fyllt i min personliga data efter bästa förmåga för att veta när ägglossning kommer vara
2. Sexat några dagar innan ägglossning istället för vid ägglossning (spermier lever upp till en vecka och kan vänta in ägget) + sex vid ägglossning. (Jag har inte sexat efter ägglossning då ägget endast lever 24h).
3. Jag har legat stilla i sängen på rygg en stund efter sexet ca 30 minuter. Vetenskapen/bm säger att detta inte ska spela någon roll men jag tänker att det kanske har med lugn och ro att göra snarare än gravitation om man inte ?rusar? tillbaka till livet direkt efter sexet.
4. Slutade använda glidmedel (vilket hade blivit någon rutin vid alla försök på nr 1).
Jag tror största skillnaden är att vi hade sex ?för sent? varje månad vid alla misslyckade försök på nr 1 och började därför fokusera på sex innan ägglossning.
Annat tips:
Det kanske är allmänt känt numera men för några år sedan var det inte allmänt känt att ipren/ibuprofen hindrar graviditet. Så om någon missat det - undvik ipren/ibuprofen om du vill bli gravid.
Ovan är inga vetenskapliga fakta men om det kan hjälpa någon så är det något!
Lycka till alla!