SysterYsters skrev 2018-01-04 20:31:34 följande:
Ett till litet bakslag för mig. Visar sig att jag bara fått en mässlingdosvaccin som liten så ska eg ta en till. Såklart får man inte ta som gravid och så måste man vänta med att bli gravid efter vaccinet. Ska ringa imorgon och rådgöra om man ska ta en till dos nu.
Står att 95% som tagit en dos är skyddade men att dos 2 är för säkerhets skull. Vet nån om man kan ta blodprov för o se om skyddet är tillräckligt? En del har ju inte fullt skydd trots att de fått 2 doser som barn. Så tänker jag att det kan va så att man är bland de 95% som har skydd på en dos.
Ska kanske på en 60års familjeresa nästa höst o måste ju då ha fullt vaccin (en grav hade ju kanske ändrat på den planen ändå).
Alt så struntar man i dos 2, stannar i Sverige ifall man blir gravid under vår/sommar och så tar man dos 2 efter ett ev barn kommit.
Hemskt att planera ett år plus längre resa efter nåt som aldrig kanske händer och inte finns just nu. Känner mig paj inuti då det tydligen inte räcker med att inget händer på så lång tid men att jag även ska ta hänsyn till resor o vacciner. Känns förjävligt att missa en eller o värsta fall TRE månader. Det är totalt bortslösad tid för mig, antagligen för att det är så fix idé i huvet nu, som att jag inte kommer kunna se fram emot nånting under den tiden.
Och samtidigt som man står o trampar o vara väntar så tickar alla andras gravmånader på o foton kommer bara öka i sociala medier. Hade jag fått ett plus innan det börjar synas rejält på alla jag känner så hade det känns 1000ggr bättre men jag börjar nästan känna nåt ångestliknande när jag inte ens kan få det.
Jag hoppas på nån typ av bra förslag från vårdcentralen imorgon, bästa vore om det bara är 1mån väntetid efter vaccinet, det kan jag klara men 3mån kommer jag bryta ihop av.
Vad har ni för erfarenheter av de nyare vaccinerna för mässling/röda hund? Står 1 mån på FASS under ett vaccin iaf... står också att det inte finns fall av skador, varför man heller inte rekommenderar abort bara pga vaccinering på kvinnor som råkat vara gravida. Så då borde det inte vara nån fara om man i värsta (bästa?!) Fall blir gravid direkt 1 mån efter..
Ja, det stod i tidningarna i dag torsdag att pgr av mässlingsutbrottet i Sverige så uppmanar de alla som inte haft sjukdomen mässling att vaccinera sig. De som är födda efter 60-talet har fått vaccin, men bara en spruta, och man måste ta 2st med max 5 års mellanrum för att vara skyddad.
Jag tog själv blodprov i höstas för att se om jag fortfarande var immun mot Röda hund, men upptäckte att jag förlorat immuniteten. Så jag tog då om vaccinationen, det var både Röda Hund, mässling ich påssjuka i en spruta. Man tar 1 spruta nu och nästa om 5 år. Jag tog det på en privat vaccinationsklinik. Högkostnadskort/ frikort gäller inte. Det kostar ca 400kr per spruta. Efter man tagit vaccinationen ska man vänta 3 månader med att försöka bli gravid för att inte riskera skada fostret.
För mig var valet lätt, hellre ta vaccinationen och srn vänta i 3 månader än att bli gravid och få tex Röda hund och få ett skadat barn. Så jag tog min första spruta direkt i höstas, nästa blir om 5 år.
Så om ni inte ör gravida nu, passa på att vaccinera er !