• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-26 02:06:41 följande:

Jag stör mej bara på ett känt fenomen inte skulle existera pga att det inte förekom för 2 personer i detta forum....

Det är nog inte så bekant som du vill påskina. Men uppenbart väldigt viktigt fråga att reda ut för dig. Vem som bar strumpbyxor i din ungdom
  • vallakra
    optimist63 skrev 2017-12-26 01:39:55 följande:
    Jag motsätter mej bara att några (2st) här motsätter sej ett känt fenomen.
    Lika korkat som jag skulle motsätta mej att nästan alla hade moonboots i slutet av 70-talet pga att jag inte hade några....
    Moonboots! Oh, vad jag önskade mig ett par sådana.Tyvärr var de lite för dyra för ossGråter.
  • Anonym (Född sommaren 63)
    vallakra skrev 2017-12-26 12:29:10 följande:
    Moonboots! Oh, vad jag önskade mig ett par sådana.Tyvärr var de lite för dyra för ossGråter.
    Jag tyckte att de var jättefula, min kompis hade såna och jag minns att hon alltid frös om tårna.
    Idag tycker jag dock att det är rätt coola!

Jag har kvar min "pippitröja" som jag fick när Pippi Långstrumpfilmerna kom, i början av 70-talet. Har också kvar min "Fruit Of The Loom"- t-shirt. Kul att ha kvar dessa original när de nya kopiorna dykt upp.
  • Anonym (Marc)

Rekommenderar programserien Eran-punk i tre delar för en bild av livet på 70-talet, sådant man glömt som att kvinnor och män i medelåldern bar hatt och ansåg att punken var en rutten gren som borde sågas av ..

• Anonym (Minns)
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-26 02:10:41 följande:
    Det är nog inte så bekant som du vill påskina. Men uppenbart väldigt viktigt fråga att reda ut för dig. Vem som bar strumpbyxor i din ungdom
    För oss som var födda på 1950-talet blev nylonstrumpbyxorna standardplagget på 1970-talet. Efter "bytet" från strumpor till strumpbyxor  i slutet av 1960-talet hade vi strumpbyxor till både klänning, kjol och långbyxor. Ofta var det de enda strumpor man hade.
  • Anonym (sirap)
    optimist63 skrev 2017-12-26 01:28:00 följande:

Japp. ett plagg som är synonymt med det flesta som gick i skolan i början av 70-talet. knappast unikt för Gbg då mina kusiner i Sthl skåne samt mitt i landet hade det med. För att inte tala om alla nostalgisidor om 70-talet som tar upp detta roliga plagg. Du lär ha varit 6-7 år då mina äldsta klasskompisar slutade med det i 11-12 års åldern. Bra minne du har!

Inte för att jag hängt med i diskussionen, men vi hade kalasbyxor i Skåne på 70-talet. Minns en tjej som hade nylonstrumpor på ett kalas. Hon gick på lågstadiet men jag tyckte att hon verkade så vuxen pga dem.
  • Anonym (sirap)

Min hösta önskan var platåskor men det fick jag aldrig. Köpte dock såna när de fick en revival på 99-talet.

• Anonym (sirap)
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-25 17:07:46 följande:

Man blev inte underhållen, ville man inte ha tråkigt fick man själv hitta på något som att rita, läsa, göra stearinbilder med hjälp av ljus och serietidningar, ljuta saker i tenn eller vid äldre åldrar driva omkring ute och prata, sitta på någons rum och spela musik på skivspelare..sedan väntade man på veckans få bra tv-program

Ha, det där med stearinbilder hade jag glömt. Det ligger säkert nån i nån låda nånstans.
  • Tecum
    Anonym (Marc) skrev 2018-01-02 17:39:18 följande:
    Rekommenderar programserien Eran-punk i tre delar för en bild av livet på 70-talet, sådant man glömt som att kvinnor och män i medelåldern bar hatt och ansåg att punken var en rutten gren som borde sågas av ..
    Instämmer, det ger en intressant tidsbild även om punkeran sträcker sig en bit in på 80-talet. Det visar på ett skrämmande sätt hur ungdomarna i rekordårens förorter lämnades åt sitt öde, det fanns inget för dem att göra och ingen brydde sig. När sedan möjligheten att få spela utan att kunna dök upp var det en enorm frihetskänsla. Men även om de mörka sidorna antyds känns programmen hittills lite väl romantiserade. Drogerna flödade i den anarkistiska punkmiljön och många grundlade ett livslångt missbruk, ett liv som ofta inte blev så långt...
  • Anonym (60-talist)

Många, även barn, hade pälsmössa på vintern på 70-talet. Ofta med sådana där flärpar (eller vad de nu kallas) som man kunde binda fast under hakan, men som folk oftast bara lät hänga ned.
    Lite äldre personer kunde ha pälskappa på sig, men de var skrymmande och kunde vara lite jobbiga för medpassagerare i kollektivtrafiken.
    Det var lite som i forna Sovjet under Bresjnev-tiden.

På 70-talet var det inne med miniskidor av orangeröd plast som en del barn åkte med som leksak. De var breda och väldigt korta och otympliga och foten satt fastbunden.

Stiga snowracer var populär bland barn, denna plastkälke ersatte den gamla traditionella av järnmedar och med träsits som fanns på 60-talet, gled bättre och var mycket mer styrbar.

Spark var mer förekommande i delar av landet, som fortskaffningsmedel vintertid.

Lite varstans fanns skridskobanor utomhus, som kommunerna lät spola upp vid minusgrader. Fotbollsplaner sommartid naturligtvis. Ungarna hade sällan lång väg till en sådan.

Många motionsspår med eller utan belysning anlades under miljonprogrammets dagar och täcktes av sågspån så det skulle bli mjukt att springa. I anslutning till dessa slingor anlades enkla motionsredskap av trä och järn.

På den tiden fanns gott om lokala motions- och friskvårdsmöjligheter och gott om utrymme, samt rikligt med gratis p-platser i anslutning till dessa. Inte behövdes p-skiva heller.

I skidbackarna var det fullt med stojande barn när det låg snö. Numera är det helt tomt på barn i backarna. Barnen hade snöbollskrig, byggde snögubbar och snölyktor i större omfattning än idag. På 70-talet var man utomhus.

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?