• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (Kråkan Krax)
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-23 18:17:31 följande:

Förutom vintern -78-79 har Skåne inte haft några svåra snövintrar i efterkrigstid.

Jag bor i Skåne och minns vintern 78/79. Jag minns även att det snöade mycket mer än det gör idag varje år fram till ca 88/89. Därefter har det varit ungefär som nu. Snö var något självklart på vintern under större delen av 80-talet och i skolorna arrangerades Snöstjärnan varje år; en kortare distans i längdåkning med skidor. Vintern 86/87 hade vi snö men då var det också extremt kallt, så längt ner som -25 grader i januari 1987.

Det var t.o.m. is i sundet i början av 80-talet och troligtvis även 86/87 eftersom det var så kallt. Det jag skriver har jag upplevt och sett med egna ögon.
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 19:26:05 följande:

Jag bor i Skåne och minns vintern 78/79. Jag minns även att det snöade mycket mer än det gör idag varje år fram till ca 88/89. Därefter har det varit ungefär som nu. Snö var något självklart på vintern under större delen av 80-talet och i skolorna arrangerades Snöstjärnan varje år; en kortare distans i längdåkning med skidor. Vintern 86/87 hade vi snö men då var det också extremt kallt, så längt ner som -25 grader i januari 1987.

Det var t.o.m. is i sundet i början av 80-talet och troligtvis även 86/87 eftersom det var så kallt. Det jag skriver har jag upplevt och sett med egna ögon.

Jag förstår att du minns det så och jag minns Österlen vintern -78-79, då min pappa bodde där då. Men förstår jag SMHI rätt så har inte vintrarna blivit snöfattigare i Skåne de senaste 30 åren.

Jag har själv bott i både södra och norra Skåne och inser att SMHI har troligen bättre koll på snöläget än mitt minne.
  • Tecum
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-23 19:42:33 följande:
    Jag förstår att du minns det så och jag minns Österlen vintern -78-79, då min pappa bodde där då. Men förstår jag SMHI rätt så har inte vintrarna blivit snöfattigare i Skåne de senaste 30 åren.

Jag har själv bott i både södra och norra Skåne och inser att SMHI har troligen bättre koll på snöläget än mitt minne.
    Isf har SMHI fel, jag vet att vintrarna i Sydsverige har blivit mycket snöfattigare sedan 80-talet. Vintrarna 85-87 var väldigt kalla och snörika, sedan dess har vi bara haft enstaka snövintrar, den senaste var 2006 då snön låg till första april. 2010-11 var det också mycket snö men den försvann redan i februari.
  • Anonym (Kråkan Krax)

Jag minns också vintern i Österlen 78/79 eftersom jag firade jul hos min farmor och farfar den julen. De bodde där nere. Jag åkte t.o.m. bil på små grusvägar i skogspartier eftersom de bodde ute på landet och minns snövallarna. Jag vet mao mycket väl hur vintern var på Österlen 78/79 och det var värre där än vid Öresund. Jag minns även vintrarna var vid sundet. Jag har sett is i sundet och minns vad jag minns, som sagt.

Det kan nog stämma att vintrarna inte har blivit snöfattigare de senaste 30 åren eftersom det började bli snöfattigt för ganska exakt 30 år sedan. ;) Jag kan nog sträcka mig så långt som att det kan ha varit vintern i början av 1988 (jan-mars) det började bli snöfattigt. 86/87 var extrem kall däremot, med snö.

• sextiotalist
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 20:08:21 följande:

Jag minns också vintern i Österlen 78/79 eftersom jag firade jul hos min farmor och farfar den julen. De bodde där nere. Jag åkte t.o.m. bil på små grusvägar i skogspartier eftersom de bodde ute på landet och minns snövallarna. Jag vet mao mycket väl hur vintern var på Österlen 78/79 och det var värre där än vid Öresund. Jag minns även vintrarna var vid sundet. Jag har sett is i sundet och minns vad jag minns, som sagt.

Det kan nog stämma att vintrarna inte har blivit snöfattigare de senaste 30 åren eftersom det började bli snöfattigt för ganska exakt 30 år sedan. ;) Jag kan nog sträcka mig så långt som att det kan ha varit vintern i början av 1988 (jan-mars) det började bli snöfattigt. 86/87 var extrem kall däremot, med snö.

Så vintrarna i början av 2010-talet var gröna vintrar?
  • Anonym (Född 1968)
    sextiotalist skrev 2017-12-23 21:32:05 följande:

Det är gulligt hur man minns sina barndoms vintrar som fyllda med lovikavantar och meterdjupt med snö

(Detta oavsett när man haft sin barndom)
  • Anonym (Kråkan Krax)

Vad man kan säga om vissa vintrar de senaste 10-12 åren är att de har varit kalla men snöfattiga. Det har snöat lite i februari vissa år men går inte att jämföra med vintrarna på 70-80 talet (fram till 1988 då). Det har inte varit is i sundet de senaste 30 åren t.ex.

Att vissa vintrar har varit kalla på senare år beror till stor del på att luftströmmarna som tidigare passerat över golfströmmen istället tagit vägen runt Arktis och ner över Sverige norrifrån. Det har blivit möjligt efter att isen, som tidigare höll luftströmmarna över golfströmmen, har minskat i storlek. Att det har snöat dåligt har jag ingen förklaring på. Kanske Har det blivit kallt för snabbt när inte vindarna tagit vägen över golfströmmen på samma sätt som förr?

Så, ja, vintrarna har varit snöfattiga på 2010-talet jämfört med tiden före 1988. Nu pratar jag om Öresundsregionen.
  • Tecum
    Halvgröna skulle jag säga. Tidvis mycket snö men den låg inte hela vintrarna. Sedan 2012 har vi inte haft mer än högst 14 dagars sammanhängande snötäcke per år.
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 21:57:47 följande:

Vad man kan säga om vissa vintrar de senaste 10-12 åren är att de har varit kalla men snöfattiga. Det har snöat lite i februari vissa år men går inte att jämföra med vintrarna på 70-80 talet (fram till 1988 då). Det har inte varit is i sundet de senaste 30 åren t.ex.

Att vissa vintrar har varit kalla på senare år beror till stor del på att luftströmmarna som tidigare passerat över golfströmmen istället tagit vägen runt Arktis och ner över Sverige norrifrån. Det har blivit möjligt efter att isen, som tidigare höll luftströmmarna över golfströmmen, har minskat i storlek. Att det har snöat dåligt har jag ingen förklaring på. Kanske Har det blivit kallt för snabbt när inte vindarna tagit vägen över golfströmmen på samma sätt som förr?

Så, ja, vintrarna har varit snöfattiga på 2010-talet jämfört med tiden före 1988. Nu pratar jag om Öresundsregionen.

I dec 2010 var det så mycket snö i Malmö att snöröjning på de flesta mindre gator var obefintlig. Jag fick lägga snökedjor på bilen den 26/12 för att öht kunna ta mig till jobbet.
  • sextiotalist
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-23 22:19:24 följande:

I dec 2010 var det så mycket snö i Malmö att snöröjning på de flesta mindre gator var obefintlig. Jag fick lägga snökedjor på bilen den 26/12 för att öht kunna ta mig till jobbet.

Och alla år utom förra året har jag kunnat åka skidor.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?