Anonym (Marc) skrev 2017-12-19 13:48:00 följande:
Det fanns våld, pedofiler,våldtäkter, mord osv. på 70-talet också men som barn visste man inte detta eftersom man som barn i lågstadieåldern inte läste dagstidningar eller tittade på nyheter, Gick lätt för föräldrar förr att skydda barn från saker eftersom det inte fanns så många kanaler att få information från räckte att se till att barnen inte såg nyheterna på tv när det hänt något som rånmord, unga tjejer som på väg från dansen överfallits och hittats mördade de mord som gick under benämningen sommarmord var mycket rapporterade i media.
Det får stå för dig. I mitt 70-tal fanns kanske en handfull incidenter på hela decenniet som något mer "brutal" typ något våldtäktsmord och det blev stora rubriker och följetongen för ett mord var flera veckor lång i tidningarna (för samma mord). Du kanske lever i någon parallell Flykten från New York-version av Sverige. Inte vet jag och inte bryr jag mig heller.
Men precis som -74 skrev. Så var man svältfödd på tecknat. Herregud, se anslagstavlan så blev man fastklistrad framför dumburken för sådant skit. Det känner jag igen. När
linus-på-linjen dök upp så blev man helt salig. Men Iran-Irak-kriget kom ju långt långt senare vid 90tal.
Sedan såldes porrtidningar helt öppet i alla butiker och kiosker, där hängde man för att skymta en mus eller två.
Så fanns olika udda händelser då också som att det fanns tillverka-polkagris-dag i städerna, där man kunde vara med och testa på tillverka polkagrisar. Det minns jag med häpnad. Alla var mer pyssliga, det skulle pysslas med allt möjligt skit, tillverka små trägubbar, och broderier och skräp vi har på second-hand-butiker idag. Äldre hade ofta en uppsjö med småskräp i stora vitrinskåp och bokhyllorna var gigantiska - alla hem hade en gigantisk bokhylla med mestadels olästa böcker och så skulle alla samla på
smurfarna , de unga som inte samlade på smurfarna sågs som lite konstiga av sina kompisar. Dessa pvc-smurfar stod ofta också framför alla böcker i den gigantiska bokhyllan, måste varit ett elände att göra rent.
Stämplar var populära. Allt skulle stämplas, pass skulle stämplas, intyg skulle stämplas, mängder med papper, alla ansökningar för i princip allt skulle stämplas hit och dit. Idag har det försvunnit nästan helt. Det fanns skönskrivare/matrisskrivare på arbetsplatserna som man kan skymta i filmer från förr, gav ett väldigt distinkt ljud ifrån sig vissa dokument man tänkte skicka skrevs för hand i skrivmaskin zVack zvack zvack. Slutet på 70-talet kom datorer, ABC80 från Luxor, en svensk föregångare till dagens datorer. Vi hade datortillverkning och utveckling i lilla Sverige. Jag förstod att datorer blir framtiden redan då, men dåtidens datorer intresserade mig faktiskt inte. Men man såg trenden. Mina föräldrar köpte sedan en vic 20 men ja det var också tråkigt och grafiken var för dålig för att man skulle bli fast.
Folk drack en hel del på 70talet och festerna var det ganska bra drag i. Det fanns mycket att dricka till och med på vissa arbetsplatser serverades alkohol, att vara småberusad sågs som ganska okej/normalt. Ett friare samhälle helt enkelt. Knarket flödade också på 70talet, det var både billigt och lätt tillgänglig men var mest lokaliserat till olika vän-kretsar, har enstaka vänner som sysslade med sådant då så jag kan bara återförklara vad de förklarat för mig.